۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
لزوم ایجاد مسیر سبز بین ایران و روسیه برای تجارت کشاورزی
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد

لزوم ایجاد مسیر سبز بین ایران و روسیه برای تجارت کشاورزی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نداشتن یک کریدور سبز میان ایران و روسیه مشکلی در راه تجارت در بخش کشاورزی و صیفی جات است.

به گزارش بازار، ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مسیر سبز تجارت در دنیا برای کالاهای کشاورزی یک مسیر سریع است، چون این کالاها امکان فاسد شدن دارند و این موضوع توسط وزیر جهاد کشاورزی دنبال شده است.

وی درباره اهداف همکاری‌های بلند مدت گفت: مهمترین نکته‌ای که روابط ایران و روسیه را تعریف می‌کند ارتقاء سطح روابط دو جانبه به سطح راهبردی است.

عمویی ادامه داد: زمانی که روابط دو جانبه بین دو کشور به سطح راهبردی رسیده به این معناست که دو کشور اراده جدی برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف دارند، یعنی در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و مراودات مردمی سعی می‌کنند راهکارهای مختلفی را برای توسعه روابط ایجاد کنند.

عمویی گفت: در حوزه مناسبات بین المللی به موضوع چند جانبه گرایی می‌رسیم، یک رویکرد مشترک بین ایران و روسیه داریم و هر دو تلاش می‌کنیم نظام بین الملل به صورت چندجانبه مدیریت شود و تحت تأثیر قدرت یک جانبه امریکا نماند.

وی خاطر نشان کرد: در بخش بین المللی الآن شاهد همکاری‌های روسیه در قالب ۱+۴ هستیم برای اینکه بتوانیم وضع اجرای تعهدات طرف امریکایی و اروپایی را روشن کنیم تا احیای برجام را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: در بخش منطقه، همکاری‌های ما در سوریه، افغانستان، قفقاز جنوبی از ظرفیت‌های همکاری در این حوزه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در بخش اقتصادی هم به ترانزیت و خطوط ریلی می‌توان اشاره کرد.

وی افزود: در موضوع زیرساخت‌های حمل و نقل با روسیه از طریق دریای خزر همسایه تلاش می‌کنیم، اما از ظرفیت دریای خزر برای تجارت کمتر استفاده می‌کنیم که این ظرفیت با کشتی‌های رو ـ رو که توان حمل کانتینر دارند فعال می‌شود و این اتفاق کمتر افتاده است، کشتی رو ـ رو مسیر مستقیم بین ایران و روسیه را از طریق دریای خزر شکل می‌دهد.

عمویی ادامه داد: در حال حاضر تجارت ما بیشتر از مسیر جمهوری آذربایجان است که اخیراً جمهوری آذربایجان چالش نظامی با ارمنستان داشته و این مسیر با مشکلاتی مواجه است و ما باید مسیر ارتباطی با روسیه را مستقیم کنیم.

عمویی گفت: موضوع همکاری‌های پولی و بانکی بین ایران و روسیه از طریق میز بیزنس بانک به عنوان بانک عامل که با روبل معامله می‌کند دیده می‌شود و ما تلاش کردیم که پیام رسان‌های بانکی را با طرف روسی مشترک کنیم تا تراکنش‌های مالی را مستقیم بین بانک‌ها برقرار کنیم.

عمویی درباره ممنوع شدن صادرات فلفل دلمه به روسیه هم گفت: در این زمینه طرف روس هشدار لازم را داده و اعلام کرده بود که سمومی که استفاده می‌شود برای ما شناخته شده نیست که این نیاز به همکاری‌های کارشناسی دارد یعنی لازم بود نوع سموم به طرف روس معرفی شود و برای آن‌ها این استانداردهایی که برای سموم بین المللی وجود دارد معرفی شود که این شرایط با مقطع تغییرات سیاسی در کشور، همزمان شده و کار لازم صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: روسیه یک ظرفیت بزرگ است کشوری که سالانه ۲۳۴ میلیارد دلار واردات دارد و سهم ایران با گزارشی که اخیراً از مسکو دریافت کردیم و مربوط به ۱۰ ماه اول ۲۰۲۱ و نزدیک به ۱ میلیارد دلار است یعنی میزان اثرگذاری ما در اقتصاد روسیه کمتر از نیم درصد است از این جهت این فرصت را باید پررنگ ببینیم و این روابط دارای اصالت است و قابلیت رشد بسیار بالایی دارد.

عمویی افزود: اگر این فرصت را دقیق‌تر ببینیم باید ظرفیت زیرساخت‌های اقتصادی ما تقویت شود و در این صورت حتماً روابط ما در حوزه سیاسی و امنیتی بهتر خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۰٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha