۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
چین و امریکا صدرنشین اقتصاد دیجیتال در دنیا
بازار گزارش می دهد؛

چین و امریکا صدرنشین اقتصاد دیجیتال در دنیا

توسعه اقتصاد دیجیتال در این سالها با سرعت در جریان است و به نظر می رسد سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد دنیا رشد خواهد کرد.

بازار؛گروه بین الملل: در دوران همه گیری کرونا اقتصاد دیجیتال با سرعت زیادی رشد کرد. این بحران سلامتی نشان داد که تاب اوری اقتصاد دیجیتال در شرایط بحرانی بسیار بالا است و به همین دلیل سرمایه گذاری در این دنیا می تواند کمک زیادی در جهت گذر از روزهای سخت و بحرانی محسوب شود.

حتی مدلهای تازه اقتصادی هم خبر از نقش کلیدی اقتصاد دیجیتال برای دوره پسا کرونا و تسریع روند بازسازی اقتصادی دارد. البته هنوز خطراتی هم در این فضا وجود دارد که باید برطرف شود. خطراتی از قبیل احتمال دزدی اطلاعات و حملات سایبری که در یک سال اخیر در بخش های مختلف اقتصاد شاهد ان بودیم.

چین یکی از کشورهایی است که در سالهای اخیر برای توسعه اقتصاد دیجیتال سرمایه گذاری زیادی انجام داده است و در نظر دارد سهم اقتصاد دیجیتال به کل تولید ناخالص داخلی خود را تا سال ۲۰۲۵ به مرز ۵۰ درصد برساند. این در حالیست که در سال ۲۰۲۰ سهم اقتصاد دیجیتال در این کشور برابر با ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی بود و رشد ۲.۵ درصدی را نسبا به سال قبل از ان تجربه کرده بود.

سازمان تجارت جهانی پیش بینی کرده است توسعه استفاده از تکنولوژی های دیجیتال سبب شود ارزش تجارت در دنیا ۲ درصد در هر سال رشد کند و این سرعت رشد سالانه تا سال ۲۰۳۰ ادامه داشته باشد. از طرف دیگر تجارت خدمات هم در دنیا رشد خواهد کرد و از ۱۶ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۲۵ درصد در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید که این رشد هم به تکنولوژی های دیجیتال اختصاص خواهد داشت.

امریکا و چین دو صدر نشین
طبق گزارش منتشر شده توسط اکادمی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات کشور چین (CAICT) ارزش اقتصاد دیجیتال در ۴۷ کشور مورد مطالعه در سال ۲۰۲۰ به ۳۲.۶ هزار میلیارد دلار رسید که ۳ درصد نسبت به سال قبل از ان رشد کرده بود.

سهم اقتصاد دیجیتال به کل اقتصاد دنیا در سال قبل برابر با ۴۳.۷ درصد بود. اصلی ترین دلیل رشد اقتصاد دیجیتال در سال ۲۰۲۰ را می توان افزایش به کارگیری دنیای تکنولوژی در بخش صنعتی دانست. سهم صنعت در توسعه اقتصاد دیجیتال در یک سال اخیر برابر با ۸۴.۴ درصد براورد شده است و چین بیشترین سرمایه گذاری را در این زمینه انجام داد.

بر مبنای این گزارش ارزش اقتصاد دیجیتال در امریکا در سال ۲۰۲۰ به ۱۳.۶ هزار میلیارد دلار رسید که ۶۰ درصد کل ارزش اقتصاد این کشور است. نرخ رشد سهم اقتصاد دیجیتال به کل اقتصاد در سال ۲۰۲۰ برابر با ۵ درصد اعلام شده بود و دومین نرخ رشد بالای اقتصاد دیجیتال ظرف یک سال را به خود اختصاص داد. بالاترین نرخ رشد سالانه اقتصاد دیجیال در سال ۲۰۲۰ به چین اختصاص داشت.

این گزارش نشان داد با وجود اینکه ارزش اقتصاد دیجیتال در کشورهای المان و بریتانیا کمتر از چین است ولی سهم اقتصاد دیجیتال به کل اقتصاد این کشورها بالغ بر ۶۰ درصد است. در سال ۲۰۲۰ ارزش اقتصاد دیجیتال در المان برابر با ۲.۵۴ هزار میلیارد دلار، در ژاپن برابر با ۲.۴۸ هزار میلیارد دلار و در بریتانیا برابر با ۱.۷۹ هزار میلیارد دلار بود.

بر مبنای این گزارش چین از نظر بزرگی اقتصاد دیجیتال در دنیا جایگاه دوم را دارد ولی سهم اقتصاد دیجیتال به کل اقتصاد این کشور با تجربه رشد ۲.۴ درصدی در یک سال منتهی به پایان سال ۲۰۲۰ به مرز ۴۰ درصد رسید.

ارزش اقتصاد دیجیتال چین در سال قبل برابر با ۶.۱ هزار میلیارد دلار بود. در یک سال گذشته اقتصاد دیجیتال در این کشور با سرعت بالایی رشد کرد و این رشد در توان تولیدی چین هم مشاهده شد.

نکته دیگر سرعت بالای رشد اقتصاد دیجیتال است که با توجه به میزان درامد شرکتهای فعال در ارایه خدمات اینترنتی و افزایش شمار این قبیل شرکتها در کشور می توان انتظار داشت که فرصتهای زیادی برای رشد اقتصاد دیجیتال در چین فراهم است.

آمارهای ارایه شده توسط وزارت ارتباطات چین نشان می دهد در یک سال گذشته میزان درامد شرکتهای فعال در دنیای اینترنت ۱۴.۹ درصد رشد کرد و پیش بینی می شود در سال جاری هم رشدی بالغ بر ۱۸ درصد در درامد این شرکتها تجربه شود.

کد خبر: ۱۳۰٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha