۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۲
ماجرای ترک‌های جاده هراز| چهار خطه شدن محور در هاله‌ای از ابهام
بازار گزارش می‌دهد؛

ماجرای ترک‌های جاده هراز| چهار خطه شدن محور در هاله‌ای از ابهام

آمل- شکاف های مشرف به جاده هراز با آنکه قدیمی است اما به نظر می رسد هرساله عمیق تر می شود و سرنوشت این جاده ترانزیتی را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: جاده زیبا و ترانزیتی هراز بیش از ۱۱۰ کیلومتر طول دارد و هر روز کاربران جاده‌ای زیادی از آن تردد می‌کنند، نزدیکی به پایتخت و مسیر الرضا (ع) بودن سبب شده تا بخش عمده‌ای از بار ترافیک روی خط هراز باشد.

شکاف‌های بزرگ ایجاد شده در کوهستان‌های مشرف به جاده هراز و در منطقه آب اسک بعد از جاده پلور و حوالی امامزاده علی که تونل و جاده را تحت الشعاع قرار می‌دهد، طی ماه جاری سبب ایجاد نگرانی‌هایی شده است.

تردد روزانه ۵۰ هزار خودرو در جاده هراز، ترانزیت صدها هزار تن کالا از این مسیر، این جاده کوهستانی را در صنعت حمل و نقل مازندران حائز اهمیت کرده است و بسیاری از مردم و کاربران نگران آن هستند که با عمیق شدن شکاف و ریزش سنگ‌های صخره‌ای، شاهراه ارتباطی مازندران به پایتخت و یکی از پازل‌های کریدور شمال- جوب قطع شود.

شکاف‌های هراز در دست بررسی است
مدیرکل راهداری مازندران با اشاره به ترک‌های ایجاد شده در محور هراز اظهار داشت: طبق بررسی و بازدیدهای میدانی تیم تحقیقات راه، وزارت و شهرسازی، شاخص‌هایی برای بررسی و اندازه گیری ترک‌ها نصب شده است.

ماجرای ترک‌های جاده هراز| چهار خطه شدن محور در هاله‌ای از ابهام

اسماعیل فولادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه قرار است جمع بندی این تصمیمات اطلاع رسانی شود، گفت: با اعلام نتایج، تصمیم‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای عملیات‌های راهداری و یا چهارخطه شدن این محور ترانزیتی گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در دهه ۷۰ مقطعی این محور مسدود شده بود، گفت: با توجه به شکافت‌های ایجاد شده، امکان دارد با تردد خودروها و یا شرایط جوی ناپایداری، معدن کاوی و غیره سبب تشدید شکاف باشیم از این رو توقف معدن کاوی و جابجایی کسب پایین دست ضروری به نظر می‌رسد.

شکاف و ترک‌های ایجاد شده در منطقه آب اسک در مسیر تهران شمال در جاده هراز از یک سو و خط سقوط سنگ‌های صخره‌ای بزرگ، سبب نگرانی رهگذران و حاشیه نشینان این مسیر حادثه خیز شده است.

هرچند متولیان امر اعتقاد دارند که ترک‌های ایجاد شده در کوهستان مشرف به جاده هراز به دهه‌های قبل بر می‌گردد، اما این گسل توده‌ای ۵۰۰ متر از مسیر جاده هراز را تحت شعاع قرار می‌گیرد..

تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که جدای از این شکاف، تعداد زیادی شکاف و گسل در ارتفاع ۱۹۰۰ متری کوهستان البرز و قله دماوند وجود دارد که عمق و طول آن‌ها از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۹ افزایش چشمگیری داشته است.

اغلب این ترک‌ها بر اثر زلزله، جاده‌سازی، معدن‌کاوی و غیره تشدید شدند و عواملی مانند بارش شدید باران، سیل و زلزله می‌توانند این شکاف‌ها را تشدید کنند. وجود این تعداد شکاف عمیق در مناطقی که تردد روزانه ۳۰ هزار خودرو در آن انجام می‌شود تهدید بزرگی برای سلامت مردم محسوب می‌شود

اغلب این ترک‌ها بر اثر زلزله، جاده‌سازی، معدن‌کاوی و غیره تشدید شدند و عواملی مانند بارش شدید باران، سیل و زلزله می‌توانند این شکاف‌ها را تشدید کنند. وجود این تعداد شکاف عمیق در مناطقی که تردد روانه ۳۰ هزار خودرو در آن انجام می‌شود تهدید بزرگی برای سلامت مردم محسوب می‌شود، این ترک های ایجاد شده ۱۹۴ متر با آسفالت جاده هراز فاصله دارد.

احداث جاده جایگزین تسریع شود
هرمز ذاکری معاون مرمز تدوین مقررات، ایمنی و حمل و نقل وزارت راه با تاکید بر لزوم برطرف شدن نقاط حادثه ساز در مسیر جاده جایگزین جاده هراز، اظهار داشت: در حال حاضر برخی نواقص در داخل تونل و بعد از عبور تونل در مسیر جایگزین وجود دارد که باید به سرعت برطرف شود.

ماجرای ترک‌های جاده هراز| چهار خطه شدن محور در هاله‌ای از ابهام

وی با اشاره به در دست ساخت بودن جاده جایگزین سد هراز، وزارت نیرو را مسئول برطرف کردن نواقص فنی جاده معرفی کرد و گفت: باید نسبت به رفع ایرادات فنی اقدام و ایمنی تردد برقرار شود.

ذاکری یادآور شد: تصمیم گیری نهایی برای تردد باید توسط کمیسیون ایمنی اعلام شود.

تصاویر ماهواره‌ای سابقه ترک‌های ایجاد شده در محور هراز را به بیش از دو دهه قبل می‌رساند، هرچند در دهه ۷۰ توده‌ای لغزشی در محدوده آب اسک هراز رخ داد و سبب مسدود شدن این مسیر شده بود.

لرزشی بودن محدوده و استخراج سنگ‌های تراورتن براثر انفجار در تحرک زون لرزشی منطقه تأثیر بسزایی داشته است، از این رو توقف بهره برداری معدن تراورتن از جمله مطالبات و نیازها است.

رانشی و لغزشی بودن محور هراز در محدوده آب اسک در حالی است که چهاربانده شدن این جاده از سوی وزارت راه و شهرسازی در دست برنامه قرار دارد، از این رو تغییر واریانت مسیر از دیگر مطالبات مردمی به شمار می‌رود.

کد خبر: ۱۳۰٬۰۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha