حداقل ۲۵ درصد اختلاف بهای چرم مصنوعی ایرانی و خارجی| برجام دوباره تیغ دو لبه رونق و شکست تولید داخلی
یک تولید کننده چرم مصنوعی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

حداقل ۲۵ درصد اختلاف بهای چرم مصنوعی ایرانی و خارجی| برجام دوباره تیغ دو لبه رونق و شکست تولید داخلی

قادری، یک تولید کننده چرم مصنوعی گفت: اگر روابط بین المللی بهبود بیابد و برنامه ای برای حمایت از تولیدکنندگان نباشد، با آزاد سازی واردات تمام تلاش ها و سرمایه گذاری آن ها به شکست منتهی می شود.

بازار؛ گروه صنعت: چرم مصنوعی به عنوان یکی از مشتقات پتروشیمی ها شناخته می شود که در صنایع مختلفی از جمله مبلمان، کفش، خودرو، پوشاک و غیره به عنوان نسخه ارزان تری برای جایگزینی با چرم طبیعی معرفی می شود. محصولی که هر چند پیش از بازگشت تحریم ها در داخل توسط شماری از تولیدکنندگان تولید می شد اما عمده تولیدکنندگان صنایع مختلف بعد از تشدید تحریم ها متوجه آن شدند و اقدام به تامین نیاز از داخل کشور کردند.

از همین رو طرح دوباره آزادسازی واردات می تواند تبدیل به کابوسی بزرگ برای کسانی که اقدام به سرمایه گذاری در این حوزه کرده اند شود و زمان و دارایی هایی که در این زمینه سرمایه گذاری کردند را بی نتیجه کند. در این رابطه احسان قادری، مدیرعامل یک شرکت تولید کننده چرم مصنوعی درباره این صنعت و تجربیاتش در گفتگو با «بازار» توضیح می دهد.

* بفرمایید چند سال است که در صنعت چرم فعالیت دارید و چه محصولاتی را تولید می کنید؟
نزدیک به هفت سال است که به صورت جدی در صنعت چرم فعالیت دارم و محصولاتی از قبیل اسفنج رل برای کار لمینت، پارچه چرم مصنوعی مورد استفاده در صنایع خودرو، کیف، کفش، مبلمان، کالای خوب و غیره را تولید می کنم. در حال حاضر توانسته ایم در مجموعه مان برای ۲۵ نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی کنیم و تعداد اشتغال غیر مستقیم هم چند برابر نیروهای خودمان است.

* محصولاتی که تولید می کنید به لحاظ کیفی در سطح داخلی و خارجی در چه جایگاهی قرار دارند؟
به لحاظ کیفی محصولات خیلی خوبی در ایران تولید می شود، اما نکته حائز اهمیت در خصوص تولیدات خودمان این است که برخی از آن ها از جمله پارچه های گل دوزی و رول سی ان سی در گذشته نیاز به واردات داشتند که در سالهای اخیر توانسته ایم با واردات فناوری و ماشین آلات روز دنیا نسبت به داخلی سازی آن ها اقدام کنیم و دست واردات را از این حوزه تا حدودی کوتاه کنیم.

پیش از اینکه بحث تشدید تحریم ها مطرح شود به دنبال داخلی سازی مواد اولیه مورد نیاز صنایع دیگر از جمله کیف و کفش چرم مصنوعی و غیره بودیم و با افزایش سخت گیری های بین المللی اغلب برای واردات مواد اولیه از جمله اسفنج، چرم مصنوعی، پی وی سی و مشتقات دیگر در بعضی از برهههای زمانی با مشکل جدی تامین مواجه شدیم

* با این تفاسیر تحریم ها بیشتر از اینکه برای شما باعث محدودیت شوند شکل دهنده فرصت ها بوده است؟
خیر، پیش از اینکه بحث تشدید تحریم ها مطرح شود به دنبال داخلی سازی مواد اولیه مورد نیاز صنایع دیگر تولید کننده کیف و کفش چرم مصنوعی و غیره بودیم. بنابراین نمی توان تاثیرات مخرب تحریم ها را منکر شویم، برای مثال در صنف ما برای واردات مواد اولیه از جمله اسفنج، چرم مصنوعی، پی وی سی و مشتقات دیگر در بعضی از برهههای زمانی با مشکل جدی تامین مواجه شدیم. البته در نهایت با برنامه ریزی و اقداماتی که دست به دست هم دادیم و انجام شد توانستیم از این بحران ها عبور کنیم اما شرایط تولید به هر حال دشوار شده است.

* چقدر تولید کننده های داخلی به سمت شما آمدند و چقدر توانستید با کیفیت محصولات خود آن ها را مجاب کنید که به جای واردات از محصولات شما استفاده کنند؟
تلاشی که در این چند سال داشتیم، این بوده است که هر محصولی که نمونه خارجی آن وارد و در بازار عرضه می شد، با ماشینآلات و تکنولوژی هایی که از خارج از کشور وارد کردیم، در همین جا تولید کنیم و اصناف تقریبا استقبال خیلی بالایی از محصولات تولید داخلی داشتند. همچنین برخی به جای واردات دشوار به سراغ تولیدات ما آمده اند و دیگر پارچه های گل دوزی شده و ... وارد نمی کنند. خیلی از تولید کننده ها الان دست به کار شده اند واین محصولات را در همین جا تولید می کنند.

در تولیدات مان سعی کرده ایم که قیمت رقابتی باشد و نسبت به قیمت جهانی آن با قیمت مناسب تری محصولات مان را عرضه کنیم. در نتیجه فکر میکنم بین تولید داخل و واردات ۲۵ درصد اختلاف قیمت وجود داشته باشد

* بر اساس بررسی هایی که کرده اید محصولات شما با نمونههای خارجی چقدر فاصله قیمت دارد؟
جواب این سوال ارتباط مستقیمی با مواد اولیه و قیمت آن و نوسانات ارزی در کشور دارد. با این حال سعی کرده ایم که قیمت را رقابتی کنیم و نسبت به قیمت جهانی آن با قیمت مناسب تری محصولات مان را عرضه کنیم. در نتیجه فکر میکنم که در حداقل بین تولید داخل و واردات ۲۵ درصد اختلاف وجود داشته باشد.

* آیا به لحاظ کیفی توان رقابت با محصولات خارجی را هم دارید؟
به طور حتم سعی می کنیم اگر به لحاظ کیفی محصولات با کیفیت تری را نسبت به نسخه خارجی عرضه نکنیم حداقل برابری داشته باشد. وقتی ماشین آلات و دانش فنی را وارد کردیم، می توانیم با تغییرات جزئی و تغییراتی که نو آورانه باشد کیفیت محصولات را حتی نسبت به نسخه خارجی بالاتر ببریم.

* به نظرتان اگر برجام دیگری باشد، فکر می کنید آیا ممکن است دوباره تولید کننده ها به سمت واردات بروند؟ همچنین به نظرتان ظرفیت این را هم دارید که صادرات داشته باشید؟
در صورتی که روابط بین المللی بهبود بیابد و درها هم باز شود و تولیدکنندگان به این سمت بروند که دوباره به جای تامین از داخل، اقدام به واردات کنند به طور حتم فشار خیلی سنگینی به تولیدکنندگان صنایع پایین تر همچون ما وارد می شود.

اما به طور کلی به نظر بنده در هر کشوری اقتصاد سالم را می شود اقتصادی را تعریف کرد که وزنه صادرات و و واردات یا وزنه تاجر و تولید کننده رعایت شود. شخصی که میخواهد کالایی را وارد کند، باید رقابت ایجاد کند و محصولاتی وارد کشور کند که تولید کننده مشتاقانه به سمت تولید آن برود و با رقابت بتواند این چرخه را جلو ببرد، بنابراین تولید و تجارت نباید مقابل همدیگر قرار بگیرند و به یکدیگر آسیب بزنند.

به نظر بنده ارتباط با دنیا اتفاق بدی نیست و میتواند به تولید هم کمک بزرگی به خصوص در های تک کردن ماشین آلات و مواد اولیه کند اما اگر قرار باشد که مشکلاتی برای تامین مواد اولیه ایجاد شود، می تواند مضر هم باشد. در اصل بازگشایی درها در صورت عدم برنامه ریزی و توجه به سیاست های اقتصادی کشور می تواند همچون یک تیغ دو لبه عمل کند.

درحال حاضر برای تامین قطعاتی که برای ماشین آلات نیاز داریم، به ناچار و به دلیل اختلاف ارز و قیمت بالایی که وجود دارد، سعی می کنیم تمام قطعات را به صورت بومی سازی و مونتاژ داخلی تولید کنیم تا تولید متوقف نشود

* بفرمایید چه چالش هایی را در بروز کردن ماشین آلات و تأمین مواد اولیه دارید؟
در حال حاضر موضوعی که صنعت و صنعتگر را خیلی اذیت می کند، نوسانات نرخ ارز است که در تامین مواد اولیه و قیمت تمام شده محصول نهایی تاثیر بالایی دارد. بنابراین باید تدابیری از سوی دولت مردان برای این موضوع اندیشیده شود و ثبات قیمتی را ایجاد کنند.

درحال حاضر برای تامین قطعاتی که برای ماشین آلات نیاز داریم، به ناچار و به دلیل اختلاف ارز و قیمت بالایی که وجود دارد، سعی می کنیم تمام قطعات را به صورت بومی سازی و مونتاژ داخلی تولید کنیم که تولید متوقف نشود. البته محصولات و قطعات های تکی هم وجود دارد که مجبور هستیم آنها را وارد کنیم. به طور کلی معضلی که وجود دارد همین اختلافات ارزی است که اگر حل شود، می توانیم هم قطعات و هم مواد اولیه را به راحتی وارد کنیم.

* چند درصد از محصولات شما داخلی است و چند درصد نیاز به واردات دارد؟
از بین محصولات چرمی و اسفنجی برای اسفنج ها حدود ۵۰ درصد داخلی است و ۵۰ درصد آن هم که شامل کاتالیست ها و مشتقات پتروشیمی می شود که باید از خارج از ایران تامین شود. در خصوص چرم درصد واردات کمتر است. برای مثال اکنون روغن مورد نیاز این صنعت و مشتقات دیگر چرم را در کشور داریم اما پی وی سی باید وارد شود و این اختلاف قیمت ارز در واردات پی وی سی در چرم نوسان قیمتی ایجاد میکند.

* اگر موانع و مشکلات تولید کنار برود، فکر میکنید ۱۰ سال آینده کیب و کارتان در کجا قرار بگیرد؟
اگر این مشکلات حل شود ۱۰ سال آینده جای خوبی قرار خواهیم داشت. اگر مشکلات داخلی اعم از اقتصادی، مشکلات ارزی، تأمین مواد اولیه طی این چند سالی که شما می فرمایید حل شود، فکر میکنم که تمام صنعتگران در جا انداختن محصول خودشان و رقابت با کل دنیا جایگاه خوبی خواهند داشت و می توانند محصولات شان را صادر کنند و دست بیگانه و کشورهای خارجی را برای تأمین نیازهای مردم کشور قطع کنند که این اتفاق خیلی خوبی است.

کد خبر: ۱۳۰٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha