۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۵
دولت خودروسازی را رها کند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

دولت خودروسازی را رها کند

جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به سایپا و ایران خودرو امید نیست که حجم تولیداتشان را بالا ببرند.

به گزارش بازار، علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با ابراز تاسف نسبت به بالا رفتن قیمت دلار و خودرو به طور همزمان اظهار کرد: وزیر برای افزایش تولید خودرو برنامه هایی را مطرح کرد. هرچند این اتفاق صورت گرفته ولی نه آن گونه که وزیر مربوطه در وعده ها می گفت.

در خصوص قرعه کشی هم اعلام شد که از سال آینده حذف می شود و سخت است که هم تولید افزوده شود و هم قرعه کشی حذف گردد.

وی با اشاره به نیازهای جاری سالانه مردم به خودرو، گفت: عملا فاصله ما نسبت به آنچه تولید می شود زیاد است و از طرفی احتمال دارد به سختی قرعه کشی حذف شود و تولید تا سطح مناسب افزایش یابد.

جدی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، اعلام کرد: ظرفیت تولید در بهترین حالت یک میلیون خودرو است و در حال حاضر تحریم قطعات یدکی را نیز طی چند روز گذشته برداشته اند.

این نماینده مجلس افزود: به سایپا و ایران خودرو امید نیست که حجم تولیداتشان را بالا ببرند.

البته بحث صرفا بر اساس کمیت تولید نیست و با وضعیت کنونی اگر دو میلیون خودرو هم تولید کنیم، باز هم رضایت مردم را برآورده نمی کند.

جدی گفت: دنیا به سمت خودروهای برقی و هیبریدی می رود که ۵ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر مصرف دارند ولی در ایران خودرو های تولیدی مغایر با جهت دنیا در حرکت است.

وی با بیان اینکه به سمت حذف یارانه و ارز ۴۲۰۰ تومانی حرکت می کنیم، افزود: سیاست تولید خودرو با سیاست های کشور متضاد است و لذا باید فکری اساسی در این زمینه صورت دهیم.

جدی ادامه داد: بنده از ابتدا تاکید کردم دولت باید از حوزه خودروسازی خارج شود و نباید در جایگاه متهم قرار گیرد و حتی اگر ایربگ خودرویی باز نشد، دولت پاسخگو باشد.

واردات نیز باید با مدیریت و کمیت خاصی آزاد شود تا رقابت بین المللی شکل گرفته و خودروسازی داخلی نجات پیدا کند چون در غیر این صورت خودروسازی ما از این بدتر خواهد شد.

وی گفت: راه حل ها مشخص است ولی تصمم گیری برای دولت مشکل است. مجلس بارها اعلام کرده خصوصی سازی خودروسازی ها باید ضمن یک سال آینده تضمین شود.

جدی همچنین در خصوص عدم پاسخگو بودن دولت ها، اظهار کرد: بخش خصوصی مشخصی نیز نمی تواند دارایی خودروسازی ها را خریداری کند.

کد خبر: ۱۲۹٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha