۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت با بانک مرکزی در ساماندهی نرخ ارز| بازار زیر پای برجام مچاله نشود!
«بازار» گزارش می دهد

ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت با بانک مرکزی در ساماندهی نرخ ارز| بازار زیر پای برجام مچاله نشود!

رئیس کل بانک مرکزی در حالی وعده ثبات نرخ ارز را برای سال آینده می دهد که به گفته اقتصاددانان تاکنون اقدام خاصی در زمینه ساماندهی این بازار آنگونه که قیمت ها منطقی شود نشده و همچنان بلاتکلیف است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ارز تعیین کننده نرخ همه کالاها و خدمات در بازار است و ارزش پول ملی نیز به نوعی در پی نوسان قیمت این کالای مهم سرنوشت ساز اقتصادی بالا و پایین می شود، حال از آنجایی که ارز مهمترین فاکتور برای محاسبات اقتصادی به شمار می رود، بنابراین کارشناسان تاکید دارند؛ توجه به قیمت منطقی ارز و ساماندهی چنین بازاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که قیمت ها در بازار تابع قیمت ارز بخصوص دلار است و اگر قیمت این کالا به خوبی مدیریت شود شاهد نوسان نرخ آن در بازار همچنین افسار گسیختگی قیمت ها نخواهیم بود.

خیلی از اقتصاددانان می گویند؛ برجام و مذاکرات وین را نباید به قیمت ارز در بازار داخلی گره زد بلکه برای ساماندهی این بازار مهم اقتصادی برنامه ریزی درست آنگونه که تورم مهار، نقدینگی جذب بازارهای مولد و اقداماتی در راستای رشد اقتصادی حاصل شود از سوی مسئولان و تصمیم گیران بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت انجام شود

برنامه ریزی نامعلوم برای ثبات نرخ ارز در سال آینده
بازاری که هم اکنون با اخبار برجام نوسانی می شود و سایر بازارها را تحت تاثیر قرار داده است در حالی که خیلی از اقتصاددانان می گویند؛ برجام و مذاکرات وین را نباید به قیمت ارز در بازار داخلی گره زد بلکه برای ساماندهی این بازار مهم اقتصادی برنامه ریزی درست آنگونه که تورم مهار، نقدینگی جذب بازارهای مولد و اقداماتی در راستای رشد اقتصادی حاصل شود از سوی مسئولان و تصمیم گیران بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت انجام شود.

هر چند رفع تحریم ها و ارتباط با دنیا تاثیر بسزایی بر افزایش میزان ارزآوری کشور همچنین توسعه صادرات و رونق اقتصادی دارد اما خیلی ها معتقدند؛ خوداتکایی و برنامه ریزی برای رونق اقتصادی مهم است و نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت شد و همچنان منتظر نتیجه برجام ماند. اکنون اما رئیس‌کل بانک مرکزی درباره چشم‌انداز ثبات نرخ ارز در بازار گفته است؛ وضع بازار ارز سال آینده بهتر از امسال خواهد بود و با فرض تداوم شرایط فعلی و با مفروضاتی که در بودجه پیش‌بینی شده است، سال آینده وضع بهتری خواهیم داشت.

تیم اقتصادی دولت با بانک مرکزی هماهنگ نیستند و تا کنون چه بانک مرکزی و چه تیم اقتصادی دولت هیچ اقدام قابل توجهی آنگونه که به ساماندهی قیمت ارز، کاهش نرخ تورم و قیمت کالاها و خدمات در بازار شود انجام نشده است

تیم اقتصادی دولت با بانک مرکزی هماهنگ نیست
محمد باقر صدری، اقتصاددان در گفتگو با «بازار» گفت: اینکه رئیس کل بانک مرکزی وعده ثبات نرخ ارز را برای سال آینده می دهد، چرا از همین الان اقدام به این کار نمی کند!؟ با این وجود مشخص است که چنین اظهاراتی پیش بینی بیش نیست. اکنون که مردم در تنگنا معیشت قرار دارند و فعالان اقتصادی به دلیل بی ثباتی نرخ ارز در بازار سردرگم شده اند، چرا کاری کار ساز و نتیجه بخش انجام نمی شود؟.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی به راحتی می تواند نرخ ارز را در بازار کنترل کند، افزود: البته تیم اقتصادی دولت با بانک مرکزی هماهنگ نیستند و تا کنون چه بانک مرکزی و چه تیم اقتصادی دولت هیچ اقدام قابل توجهی آنگونه که به ساماندهی قیمت ارز، کاهش نرخ تورم و قیمت کالاها و خدمات در بازار شود انجام نشده است.

این اقتصاددان افزود: درست است که ایران در شرایط تحریم قرار دارد و مشکلات کسری بودجه دولت را با مشکل تامین منابع و ...مواجه کرده است، اما باید به این نکته توجه داشت که سیاست گذاری های اصولی و برنامه ریزی درست برای کاهش نرخ تورم، ارز و قیمت ها در بازار آنگونه که سفره مردم بیش از این تهی نشود لازم و ضروری است.

وی افزود: تعیین نرخ ارز در دست بانک مرکزی است اما این بانک نرخ آن را به دلایلی پایین در نظر نمی گیرد در حالی به راحتی می توان بازار ارز را به درستی سامان بخشید و قیمت ها را متعادل و منطقی کرد. نوسان قیمتی که الان در بازار وجود دارد مردم و فعالان اقتصادی را سردرگم کرده چرا که ارز در بازار هر لحظه نرخی جدیدی به خود می گیرد.

وی افزود: نوسان نرخ ارز و رشد بی منطق قیمت آن در بازار معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد در چنین شرایطی مدیران بخصوص تیم اقتصادی دولت و در ذیل آن بانک مرکزی باید ساماندهی این بازار را در اولویت کاری خود قرار دهند چرا که تغییر نرخ ارز تاثیر مستقیم و لحظه ای را بر زندگی مردم به جای می گذارد.

با توجه به عملکرد و ویژگی های رفتاری رئیس کل بانک مرکزی، وی فقط فرمان پذیر و تابع دستورات مافوق است از این رو عملکرد بانک مرکزی در ساماندهی و بهبود وضعیت بازار ارز در سال آینده به چگونگی عملکرد دولت بستگی دارد و معلوم نیست بازار ارز سال آینده چگونه می شود

با وعده دادان نمی شود اقتصاد را پیش برد
علی حیدری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» درباره چگونگی وضعیت اقتصاد کشور بخصوص ساماندهی بازار ارز و نرخ تورم گفت: رئیس کل بانک مرکزی وعده ثبات نرخ ارز و بهبودی این بازار در سال را به مردم می دهد، این در حالی است که اصولا اظهارات روسای بانک های مرکزی در همه جای دنیا هم به لحاظ عملکردی و گفتاری در بازار ارز تاثیر گذار بوده و بازار را مقطعی تحت تاثیر قرار می دهند.

درچنین شرایطی هر چند اظهارات صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی را باید به فال نیک گرفت اما چنین سخنانی باید بر گرفته از یک برنامه ریزی مشخص، مدون و دقیق باشد. این در حالی است که با توجه به عملکرد و ویژگی های رفتاری رئیس کل بانک مرکزی، وی فقط فرمان پذیر و تابع دستورات مافوق است از این رو عملکرد بانک مرکزی در ساماندهی و بهبود وضعیت بازار ارز در سال آینده به چگونگی عملکرد دولت بستگی دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بانک مرکزی تاکنون رویکرد درست و نتایج مطلوبی از شاخص های کلان اقتصادی چون ایجاد راهکار و یا برنامه ای خاص برای مهار نرخ تورم، ساماندهی نرخ ارز، اجرای سیاست های پولی همچنین تنظیم گری عملکرد بانک ها و ... را نداشته است، گفت: استقلال بانک مرکزی به معنای مدیریت پول و داشتن سیاست های پولی و ارزی در اداره اقتصاد کشور است اما تاکنون در زمینه نظم پول و حفظ ارزش آن نکته شاخص و قابل توجه ای از مدیران بانک مرکزی مشاهده نشده که این بی انضباطی تورم را در کشور افسار گسیخته کرده آنطور که هر روز شاهد افزایش قیمت ها به دلیل رشد قیمت ارز در بازار هستم.

از دیدگاه روان شناختی اصولا موکول کردن یک مسئولیت به آینده نامعلوم به معنای رفع مسئولیت و عدم برنامه ریزی جامع در آن زمینه است که می توان نتیجه گرفت این چنین اظهاراتی می تواند سیگنال به جامعه در مورد نرخ ارز با تصمیم گیری مقامات بالاتر از بانک مرکزی بدهد

موکول کردن مسئولیت ها به آینده اشتباه است
این کارشناس اقتصادی به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر چشم‌انداز مثبت ثبات نرخ ارز در بازار از سال آینده اشاره کرد و افزود: از دیدگاه روان شناختی اصولا موکول کردن یک مسئولیت به آینده نامعلوم به معنای رفع مسئولیت و عدم برنامه ریزی جامع در آن زمینه است که می توان نتیجه گرفت این چنین اظهاراتی می تواند سیگنال به جامعه در مورد نرخ ارز با تصمیم گیری مقامات بالاتر از بانک مرکزی بدهد

بنا به این گزارش، قیمت ها در بازار ارز مدتی است بی ثبات شده و با نوسان همراه است، این بی ثباتی موجب شده تا برنامه ریزان اقتصادی و مردم دچار سردرگمی و قیمت ها در بازار دچار تغییر و تحول شوند. بازاری که نیازمند برنامه ریزی، بررسی و کار کارشناسی شده است چرا که این بازار نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کشور و خانوارها دارد. این در حالی است که چنین بازاری اکنون درگیر نتایج برجام است در صورتی که به عقیده کارشناسان بازار ارز باید بابرنامه ریزی اصولی پیش برود و تمام مولفه های اقتصادی در نظر گرفته شود تا رشد اقتصادی در کشور ایجاد و قیمت ارز خود به خود در بازار متعادل شود.

کد خبر: ۱۲۹٬۸۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha