۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
تعریف اعتبار ۲۳ هزار میلیارد تومانی برای تحقق جهش تولید از سوی وزرات نیرو
در جلسه ستاد راهبری و برنامه‌ریزی جهش تولید تشریح شد؛

تعریف اعتبار ۲۳ هزار میلیارد تومانی برای تحقق جهش تولید از سوی وزرات نیرو

رئیس ستاد راهبری و برنامه‌ریزی جهش تولید گفت: بر اساس برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر نیرو ۱۳ هدف با اعتباری نزدیک به ۲۳ هزار میلیارد تومان جهت سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف برای تحقق اهداف جهش تولید تعریف شده است.

به گزارش بازار به نقل از سازمان برنامه و بودجه، محمدباقر نوبخت در ششمین جلسه ستاد راهبری و برنامه‌ریزی جهش تولید که در سازمان برنامه و بودجه با حضور وزیر نیرو برگزار شد، گفت: سال گذشته وزارت نیرو با موفقیت طرحهایی را در سراسر کشور انجام داد، همچنین  ۲۲۷ پروژه در حوزه های آب و برق با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومانی در ۳۱ استان کشور به اجرا رسید.

رئیس ستاد راهبری و برنامه‌ریزی جهش تولید گفت: بر اساس برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر نیرو ۱۳ هدف با اعتباری نزدیک به ۲۳ هزار میلیارد تومان جهت سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف برای تحقق اهداف جهش تولید تعریف شده است.

به گفته نوبخت بخشی از این منابع از طریق اعتبارات موجود در قانون  بودجه سال ۱۳۹۹تامین خواهد شد و مابقی نیز از سایر سازوکارهای قانونی مانند طرح مشارکت عمومی و خصوصی تامین می‌شود.

حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه طرح‌های مختلفی از سوی وزارت نیرو برای تحقق جهش تولید ارائه شده است، گفت: طرح‌های توسعه آب و خاک با اولویت مناطق مرزی با منابع مورد نیاز ۱۱۰۰ میلیارد تومان در کنار تاکید بر خرید تضمینی آب  از سوی وزارت نیرو مطرح شد.

به گفته معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه ابرسانی به طرح‌های دارای تنش  آبی در یک کارگروه اولویت بندی خواهد شد همچنین اعطای تسهیلات از محل تبصره ۱۸ نیز اجرا می شود. از سوی دیگر بازگشت کلی منابع بخش برق از محل تبصره ۱۴ قانون بودجه به وزارت نیرو نیز مورد تاکید است.

وی افزود، بر این اساس در پایان سال ۹۹ حدود ۹ سد جدید، ۹ آبگیر و  همچنین آبرسانی به ۱۴۰۰ روستا انجام خواهد شد.

پورمحمدی ادامه داد،  با توجه به اینکه تنها ۳۰ درصد این منابع در قانون بودجه لحاظ شده است پیشنهاد می شود تا از طریق دفتر اقتصاد مقاومتی و همچنین دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجه اولویت بندی طرح‌ها انجام شده و از طریق ساز و کارهای قانونی و همچنین طرح مشارکت عمومی و خصوصی تخصیصهای مورد نیاز انجام شود.

به گفته پورمحمدی در سال ۹۹ حدود  ۲۰۰۰ کیلومتر خط انتقال برق احداث خواهد شد و همچنین در حال حاضر اتلاف انرژی در شبکه برق به زیر ۱۰ درصد کاهش یافته است در راستای تحقق جهت تولید نیز در سال جاری ۲۰ شهرک صنعتی به شبکه برق متصل خواهد شد.

وی گفت: سازمان برنامه و بودجه آمادگی خود را برای تامین مالی پروژه تحویل یک میلیون دستگاه موتورسیکلت برقی با هدف بهره‌ور تر شدن صنعت برق اعلام می کند.

اردکانیان وزیر نیرو نیز در پایان این جلسه با بیان اینکه وزارت نیرو به عنوان یک دستگاه اجرایی نقش تعیین‌کننده‌ای در تامین زیرساختهای آب و برق برای تحقق اهداف جهش تولید دارد، گفت:  بخش‌های تولیدی در سراسر کشور باید از تامین آب و برق کافی اطمینان خاطر داشته باشند.

وی افزود، در این جلسه برنامه‌های وزارت نیرو برای تحقق جهش تولید مطرح شد و در نهایت تا پایان فروردین ماه یک توافقنامه چهارچوب دار با  سازمان برنامه و بودجه برای تامین الزامات و پیش نیازهای طرح‌هایی  نهایی خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: با شیوع بیماری کرونا مصرف آب شور در کشور افزایش یافته است و امیدواریم که با رعایت حداکثری از سوی مردم هیچ‌گونه کمبودی در تابستان پیش‌رو نداشته باشیم.

به گفته اردکانیان بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در سال ۹۹ مشارکت حداکثری برای حل مشکلات زیرساختی واحدهای تولیدی در حوزه وزارت نیرو انجام میشود،   بر این اساس تا ۴۰ درصد منابع داخلی وزارت نیرو برای توسعه زیرساخت اب و برق  شهرک های صنعتی دارای اولویت صرف خواهد شد.

وی گفت: با توجه به اینکه عمده منابع وزارت نیرو در بخشهای آب و برق از منابع داخلی و یا فروش خدمات تامین می شود گفت: تا پایان اردیبهشت ماه مصرف کنندگانی که توان پرداخت قبوض خود را نداشتند مهلت داده شده است اما از مردم تقاضا می‌کنیم در حد امکان نسبت به تسریع در پرداخت قبوض خود اقدام کند چرا که در این مدت تنها ۲۰ درصد منابع درآمدی وزارت نیرو دریافت شده است.

کد خبر: ۱۲٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha