۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶
بازار آهن در تنگنای کاهش قیمت

بازار آهن در تنگنای کاهش قیمت

روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات دچار نوسانات جزئی بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات دچار نوسانات جزئی بود به طوری که در کنار ثبات بسیاری از مقاطع فولادی فروشندگان به کاهش قیمت بخش قابل توجهی از محصولات روی آوردند.

در همین راستا بازار ارز نیز شاهد نوسانات نزولی قیمت دلار بود و گاه به گاه کاهش هیجانی آن و ورود به کانال ۲۷ هزار تومانی و بازگشت مجدد به کانال ۲۸ هزار تومانی را تجربه می‌کند. اما روز گذشته نرخ دلار پس از کمی عقبگرد و ورود به کانال قیمتی ۲۷ هزار تومانی در بازار آزاد ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات
همانطور که پیش‌بینی می‌شد کفه کاهشی ترازوی قیمت آهن آلات در نخستین روز هفته سنگینی می‌کرد و بیشتر فروشندگان همراه ثبات در قیمت برخی محصولات به کاهش جزئی قیمت اهن روی آوردند، به عنوان مثال اگرچه قیمت روز میلگرد عمدتا ثابت و بدون تغییر بود اما کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی این محصول نیز به چشم می‌خورد.

اما قیمت نبشی و ناودانی ایرانی جز در یک شرکت که ثابت بود در عمده شرکت‌ها با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت شد، همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌ها نیز تقریبا در همه مبادی فروش به طور میانگین کاهش ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی را تجربه کردند.

قیمت روز تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی عمدتا ثابت اعلام شد و تغییر قیمتی نداشت در حالی که در بخش شاخه‌فروشی کاهش قیمت ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی در بسیاری از مبادی فروش مشاهده شد. ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی در بیشتر مبادی فروش ثابت و بدون تغییر قیمت بودند در حالی که قیمت روز ورق سیاه کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی داشت.

آنطور که به نظر می‌رسد کاهش قیمت‌ها در روز گذشته علاوه‌بر تأثیر اخبار مثبت از مذاکرات و حجم کاهشی معاملات بورس کالا در هفته پیش، به منظور جبران ضرر و زیان ناشی از کمبود متقاضی مصرف بود.

به دلیل کاهش غیرمعمول تقاضای مصرف و ادامه‌دار بودن این جریان، درحالی که با توجه به سال‌های گذشته باید این رکود در این موقع از سال شکسته می‌شد، آسیب‌های مالی چشمگیری به تولیدکنندگان تحمیل شده است، از این رو فروشندگان برای جبران این آسیب‌ها و جلوگیری از زیان مالی، علاوه‌بر روی آوردن به زیرفروشی به کاهش قیمت اهن الات نیز اقدام کردند.

براساس گزارش‌های منتشر شده در ۹ ماه گذشته میزان مصرف مقاطع فولادی در کشور کاهش چشمگیری داشته است به طوری که تقاضای تیرآهن حدود ۳ درصد و مصرف میلگرد نیز حدود ۱۳ درصد ثبت شده است همچنین برای نبشی و ناودانی و برخی مقاطع دیگر نیز کاهش ۲ درصدی اعلام شده است.

به‌تبع کاهش مصرف محصولات نهایی، به کاهش مصرف محصولات میانی از جمله شمش و بیلت، اسلب و ... منجر خواهد شد. به طور میانگین براساس آمارها محصولات نهایی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشه کاهش ۱۴درصدی داشته و محصولات پایانی نیز حدود ۱۰ درصد با کاهش مصرف مواجه بوده است که عواقب این کاهش اظهر من الشمس است.

به گزارش آهن پرایس، از طرفی دیگر شاهد تأثیرپذیری هیجانی بازارهای مالی از جمله بازار آهن و فولاد از اخبار مذاکرات هستیم. به گونه‌ای که با انتشار خبری از سخنگوی کاخ سفید مبنی بر ابراز رضایت از روند نشست‌ها و دستیابی به پیشرفت‌های چشمگیر در مذاکرات وین، علاوه‌بر قیمت دلار، قیمت اهن آلات را نیز در مسیر کاهشی قرار داد.

از سوی دیگر علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که در حال حاضر کاهش تورم ۱۷/۵ درصدی نقطه به نقطه در مقایسه با مرداد ماه ایجاد شده است، به گفته وی این کاهش به معنی کاهش قیمت کالاها نیست بلکه افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها به شدت قبل نیست.

همچنین بنا بر گفته وزیر نفت میزان درآمد و فروش نفت در بودجه سال آینده افزایش خواهد یافت و برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه به گونه‌ای است که دچار کسری بودجه نشویم. با این اوصاف به نظر می‌رسد می‌توان برای سال آینده اوضاع اقتصادی رو به بهبودی را متصور شد.

بنابراین با ارسال سیگنال‌های مثبت از اخبار منتشر شده امید است شاهد استمرار کاهش تورم در کشور در ماه‌های پیش رو باشیم. با کاهش تورم قاعدتا بسیاری از هزینه‌ها از جمله هزینه تولید آهن و فولاد نیز کاهش می‌یابد و مانع از زیان‌ده شدن تولیدکنندگان می‌شود، در نتیجه همه بازارها روی ریل رونق و بهبود قرار می‌گیرند.

کد خبر: ۱۲۹٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha