رشد ۸ درصدی اقتصادی با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان محقق می‌شود
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

رشد ۸ درصدی اقتصادی با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان محقق می‌شود

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: یکی از مراکزی که می‌تواند رشد ۸ درصدی در اقتصاد را محقق کند، همین مراکز دانش بنیان است و باید از ایده‌های فناورانه و جدید حمایت کنیم.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علیرضا منادی سفیدان با اشاره به نهایی شدن طرح جهش تولید دانش بنیان و ارجاع آن به شورای نگهبان برای تأیید نهایی و تبدیل شدن آن به قانون، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از اقتصاد دانش بنیان طرحی را پس از ماه‌ها بررسی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به تصویب رساند که این طرح پس از تصویب نهایی در کمیسیون، در صحن مجلس نیز با نظر نمایندگان محترم همه ۲۰ ماده آن به تصویب رسید.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این مصوبه مجلس را یکی از مهم‌ترین مصوبات مجلس یازدهم طی ۲ سال اخیر می‌توان محسوب کرد، افزود: در یکی از مواد ۲۰ گانه این قانون آمده است که دولت مکلف به تعیین تعرفه برای واردات ماشین آلات صنعتی و کشاورزی شده و درآمد حاصل از این محل، باید به صندوق شکوفایی و نوآوری واریز تا این پول به شرکت‌های دانش بنیان در قالب وام‌های بلاعوض، کم بهره تزریق شود.

منادی سفیدان تأکید کرد: دنیای امروز، دنیای اقتصاد دانش بنیان است و کشور ما نیز امروز باید به این سمت حرکت کند.

وی اضافه کرد: در حالی که بیش از ۴ دهه است، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نسبت به تأسیس شرکت‌های دانش بنیان اقدام کردند، دانشگاهی مثل دانشگاه MIT آمریکا دارای ۳۰ هزار شرکت دانش بنیان بوده و بر اساس آمار روز اقتصادی دنیا، امروز گفته می‌شود این دانشگاه در رده یازدهم غول‌های اقتصادی دنیا قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه در حال حاضر در کشور ما ۷ هزار شرکت دانش بنیان ثبت شده است، اضافه کرد: سال گذشته نیز ۶ و ۲۰۰ شرکت در کشور وجود داشت که آورده ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی داشته و ۴۰۰ هزار شغل نیز ایجاد کرده‌اند.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها توسط اساتید دانشگاهی و دانشجویان نخبه ایجاد شده و امروز این شرکت‌ها ما را در لبه دانش در دنیا قرار داده است به طوریکه فعالیت این شرکت‌ها و جامعه نخبگانی ایران موجب شده، مجله new scientist آمریکا اذعان دارد؛ ایران در ۳۰ سال اخیر به اندازه ۳۰۰ سال رشد داشته است.

منادی سفیدان تصریح کرد: اگر بخواهیم مثالی از پهنه علمی دانشگاه صنعتی شریف بزنیم باید به این موضوع اشاره کرد که همین دانشگاه در طول ۵ سال اخیر مراکز رشد را در حوالی خود گرد هم آورده و با ایجاد اشتغال برای ۳ هزار نخبه، آورده ۲ هزار میلیارد تومان به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از مراکزی که می‌تواند رشد ۸ درصدی در اقتصاد را محقق کند، همین مراکز دانش بنیان است، افزود: این فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلفی است و امروز ما نیازمند رفع نیازهای مختلف مردم در حوزه‌های مختلف هستیم و باید از ایده‌های فناورانه و جدید حمایت کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، یکی از اقدامات حمایتی منحصر به فرد را افزودن ۳ هزار میلیادر تومان به سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی دانست و گفت: این اقدام به منظور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است لذا چنین حمایت‌هایی در سالیان گذشته در کشور بی سابقه بوده است.

کد خبر: ۱۲۹٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha