۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۹
سیستم پیش فروش مسکن متولی می‌خواهد
کارشناس حوزه اقتصاد مسکن:

سیستم پیش فروش مسکن متولی می‌خواهد

کارشناس اقتصاد مسکن اندیشکده اقتصاد مقاومتی با تأکید بر اینکه سیستم پیش فروش باید متولی دقیقی داشته باشد گفت: یک نهاد حاکمیتی به عنوان واسطه و مسلط بر بحث های حقوقی و فنی باید این موضوع را مدیریت کند.

به گزارش بازار، افشین بیک پور، کارشناس اقتصاد مسکن اندیشکده اقتصاد مقاومتی از نبود یک سیاست گذاری جامع و سیستماتیک در بازار مسکن به عنوان یک ضعف اساسی نام برد و گفت: ما در شناسایی متقاضیان مسکن و میزان نیاز آنها به مسکن ضعف و مشکلات زیادی داریم و دلیل اجرایی نشدن قانون پیش فروش مسکن هم دقیقا همین مسئله است.

کارشناس اقتصاد مسکن اندیشکده اقتصاد مقاومتی افزود: روش های استفاده از مسکن در این سالها مبتنی بر روش های حمایتی دولت با حذف قیمت زمین و متمرکز بر دهک های یک تا چهار بوده و دهک های متوسط را شامل نشده است.

بیک پور خاطرنشان کرد: طبق برآوردها اگر سیستم پیش فروش راه اندازی شود مردم می توانند حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی را توسط خود بازار تهیه کنند که متأسفانه تا به الان توجهی به آن نشده است.

وی افزود: اگرچه پیش فروش در بازار آزاد مسکن ما وجود دارد اما دولت هم نباید خودش را از این فرآیند کنار باشد. دولت باید از همان ابتدای معاملات ساز و کاری را فراهم کند تا سازندگان، مقدار مصالح مورد نیاز را خریداری کرده و محاسبات را با قیمت مقطوع و معامله را به صورت قطعی با پیش خریدار انجام دهند.

کارشناس اقتصاد مسکن اندیشکده اقتصاد مقاومتی تشکیل صندوق های ضمانت با پشتوانه دولتی را در فرآیند پیش خرید پیشنهاد داد و گفت: این صندوق ها باید وام را به سازنده منتقل کنند تا فرآیند پیش خرید شکل بگیرد.

بیک پور با تأکید بر اینکه سیستم پیش فروش باید متولی دقیقی داشته باشد تا مردم اعتماد کنند گفت: یک نهاد حاکمیتی امین به عنوان واسطه و مسلط بر بحث های حقوقی و فنی باید این موضوع را مدیریت کند.

کد خبر: ۱۲۹٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha