جزئیات دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده-واردکننده در فاز دوم
اتاق ایران گزارش داد؛

جزئیات دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده-واردکننده در فاز دوم

با ابلاغ دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده-واردکننده از سوی رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان فاز دوم طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها کلید خورد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، طی بخشنامه‌ای خطاب به روسای کانون صنایع غذایی، صنایع سلولزی بهداشتی، صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، کارخانجات و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی، صنایع کنسرو سازی، تولید لنت ترمز و کلاچ و همچنین پالایشگاه‌های روغن‌سازی، دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده-واردکننده را ابلاغ کرد.

طبق بخشنامه عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، کلیه واحدهای تولیدکننده و واردکننده مذکور به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و اجحاف در حق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلفند از ۱۹ دی ماه سال جاری نسبت به درج قیمت تولیدکننده/ واردکننده که دربرگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی/ وارداتی با احتساب مالیات ارزش‌افزوده است، اقدام کنند.

در این بخشنامه ۷ ماده‌ای آمده است: قیمت تولیدکننده-واردکننده درج شده بر روی کالا باید منطبق با قیمت فروش بر اساس صورت‌حساب‌های صادره (فاکتورهای فروش) باشد. همچنین به منـظور بهره‌مـندی مصرف‌کننـدگان از تخفیـف‌های اعطایـی احتمالی، هرگونه تخفـیف باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد.

در این بخش‌نامه تصریح شده است، در مواردی از قبیل (مناسبت‌های ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضای محصول و ...) و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند ۲ این بخشنامه، واحدهای مربوطه باید مجوز لازم را از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف‌کنندگان دریافت کنند.

همچنین تأکید شده حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین‌کننده تا مصرف‌کننده می‌تواند به قیمت تولیدکننده/ واردکننده اضافه شود شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده‌فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) است. همچنین در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر خرده‌فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف‌کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب اقدام کرده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز به صورت شفاف درج کنند.

اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شبکه‌های توزیع و مصرف‌کنندگان مرتبط در این خصوص از سوی واحدهای تولیدی/ وارداتی از دیگر موارد مورد تأکید در این بخشنامه است.

این تصمیم به منظور شفاف‌سازی قیمت اتخاذ شده و تولیدکننده باید بر روی کالاهای تولیدی خود، قیمت درب کارخانه را درج کرده و فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف‌کننده هستند.

هدف از اجرای این طرح علاوه بر مقابله با گران‌فروشی و ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ایجاد رقابت در بازار، تعدیل و واقعی کردن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا است.

علاوه بر این درج و نصب برچسب قیمت توسط آخرین حلقه توزیع کالاها باعث بهره‌مندی از نرخ‌های رقابتی برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیت‌های طرح مذکور خواهد بود.

در فاز اول اجرای این طرح، انواع آب میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو از تاریخ ۲۷ آذرماه و انواع پودر لباسشویی، دستمال‌کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از تاریخ ۴ دیماه سال جاری نیز مکلف به درج قیمت تولیدکننده بوده‌اند.

کد خبر: ۱۲۹٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha