۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۶
افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ فشار تورمی به دنبال دارد
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی مطرح کرد

افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ فشار تورمی به دنبال دارد

افزایش معنادار در درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱ بدون افزایش پایه‌های جدید مالیاتی فشار تورمی سنگینی را بر مصرف‌کننده و تولیدکننده وارد خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی معتقد است: شفاف نبودن بودجه شرکت‌های دولتی، افزایش بالای درآمدهای مالیاتی بدون افزایش پایه‌های جدید مالیاتی و تداوم ممزوج بودن بودجه ریالی و دلاری از نکات منفی لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.

وحید شقاقی شهری گفت: به نظر می‌رسد کاهش ردیف‌ها در بودجه‌ریزی، برنامه محور شدن لایحه و افزایش اتکا به درآمدهای مالیاتی، کاهش انتشار اوراق مالی اسلامی برای پوشش هزینه‌های جاری از نکات مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.

او گفت: نکته مثبت دیگر اینکه میزان قیمت نفت در سال آینده قطعاً بالاتر از ۶۰ دلاری است که دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده است و در بسیاری از پیش‌بینی‌ها قیمت آن ۱۰۰ دلار در نظر گرفته‌شده است. اما بودجه نکات منفی جدی دارد.

شقاقی شهری با اشاره به نکات منفی لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیان کرد: متأسفانه بودجه شرکت‌های دولتی در این لایحه شفاف نبوده و پر از ابهام است. همچنین در این بودجه شاهد اصلاحاتی در صندوق‌های بازنشستگی نیستیم و صرفاً دو سال سن بازنشستگی افزایش‌یافته است که البته خود این تصمیم محل شبهه است که آیا در لوایح بودجه می‌توان سن بازنشستگی را افزایش داد یا خیر؟ و در این صورت تکلیف افرادی که سال آینده قرار است بازنشسته شوند چه خواهد بود.

او با تأکید بر اینکه افزایش معنادار در درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱ بدون افزایش پایه‌های جدید مالیاتی فشار سنگینی را بر مصرف‌کننده و تولیدکننده وارد خواهد کرد ادامه داد: متأسفانه دولت هنوز نتوانسته پایه‌های مالیاتی جدید مانند مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس را عملیاتی و محقق کند.

شقاقی شهری تأکید کرد: مالیات بر خانه و خودروهای لوکس ذیل مالیات بر ثروت است و دولت به‌جای آنکه دو جز از این پایه مالیاتی (یعنی مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس) را در لایحه بگنجاند باید تلاش می‌کرد، درآمدهای مالیات بر ثروت در بودجه سال آینده در قالب یک بسته سیاستی ارائه شود.

به گفته او ممزوج بودن بودجه دلاری و ریالی در کنار هم از دیگر نکات منفی بودجه ۱۴۰۱ است. شقاقی شهری دراین‌باره گفت: این لایحه در مورد سرانجام برجام دو دل است. در مواردی سعی کرده با رویکرد رفع تحریم‌ها و در مواردی با رویکرد تداوم تحریم‌ها برخورد کرده است. لذا بهتر بود لایحه دو سناریویی تدوین می‌شد. دولت برای سال آینده فروش یک میلیون و ۲۰۰ بشکه نفت در روز با قیمت ۶۰ دلار و نرخ تسعیر ارز ۲۳ هزار تومان پیش‌بینی کرده است. این نشان می‌دهد بودجه دلاری و ریالی کنار هم دیده شده است.

او ادامه داد: ایراد همیشگی ما همین است که نفت را در لایحه بودجه قرار داده‌ایم. در حالی که نفت و قیمت آن، نرخ تسعیر ارز، میزان صادرات نفت و سهم صندوق توسعه ملی همه جز احتمالات و عدم قطعیت‌هاست. گاهی میزان صادرات را بالا در نظر گرفتیم و محقق نشده و گاه قیمت نفت را بالاتر دیده‌ایم و باز محقق نشده و این موضوع اثر خود را در بودجه گذاشته است.

شقاقی شهری گفت: باید بودجه دلاری از ریالی جدا شود و بودجه ریالی مبتنی بر مالیات، اوراق، مولدسازی دارایی‌های دولت و واگذاری‌های دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و فروش اموال دولت دیده شود. بودجه دلاری هم باید به شرط تحقق برای تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی استفاده شود.

او تأکید کرد: اما سال‌هاست بودجه ریالی و دلاری را کنار هم می‌آوریم و این به کسری بودجه و خطا در برآورد درآمدها دامن زده و استحکام بودجه‌ریزی را زیر سؤال می‌برد.

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصادی کشور واکنش منفی نسبت به بودجه نشان داده است گفت: دو سیاست حذف ارز ترجیحی و همچنین افزایش بالای درآمدهای مالیاتی بودجه ۱۴۰۱ را تورم‌زا خواهد کرد.

شقاقی شهری بیان کرد: حذف ارز ترجیحی ۷ کالای اساسی بدون مدیریت صحیح شوک تورمی به همراه خواهد داشت و اگر یارانه‌ها پوشش افزایش قیمت ناشی از حذف ارز ترجیحی را ندهند می‌تواند فشار تورمی شدیدی را به مردم تحمیل کند.

کد خبر: ۱۲۹٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha