۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
سقوط یک پله ای قیمت دلار و یورو| بی توجهی بانک مرکزی به ایجاد رژیم ارزی
«بازار» از نوسانات نرخ ارز گزارش می دهد

سقوط یک پله ای قیمت دلار و یورو| بی توجهی بانک مرکزی به ایجاد رژیم ارزی

نرخ ارز در حالی متاثر از روند مذاکرات برجام با نوسان و شیب رو به پایین در حرکت است که کارشناسان معتقدند؛ بانک مرکزی تعیین کننده قیمت نهایی این کالا است اما فکری به حال ساماندهی این بازار نمی کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه‌: قیمت ها در بازار ارز مدتی است با فراز و فرود همراه است، این نوسان که حاصل دور جدید مذاکرات برجام در نخستین روزهای سال میلادی ۲۰۲۲ بوده نرخ ارز را در بازار دچار تغییر کرده است. البته قیمت ارز در چند هفته گذشته به صورتی غیر واقعی روندی افزایشی به خود گرفت و از نرخ ۳۰ هزار تومان هم عبور کرد، اما پس از یکی دو روز دوباره به زیر ۳۰ هزار تومان آمد؛ این کاهش قیمت ادامه داشت تا اینکه دلار هم اکنون در سراشیبی قیمت به کانال ۲۷ هزار تومان آمده است و پیش بینی می شود این روند به دلیل خوش بینی نسبت به انجام مذاکرات و توافقات برجامی طی روزها و هفته های پیش رو نیز ادامه دار باشد.

ساماندهی بازار ارز و اجرای سیاست گذاری های ارزی زمانی به آسانی اتفاق می افتد که شاخص های کلانی چون رشد اقتصادی و مهار نرخ تورم به عنوان مهمترین فاکتور مورد توجه قرار گیرند تا نتیجه آن منجر به کاهش خود به خود قیمت ارز در بازار شود

مهار نرخ ترم و توجه به رشد اقتصادی برای جلوگیری از رشد نرخ ارز
اینکه توافقات در پی انجام مذاکراتی که درحال انجام است، تاثیر خود را بر روی قیمت ارز به جای می گذارد شکی نیست، اما به گفته کارشناسان، ساماندهی بازار ارز و اجرای سیاست گذاری های ارزی زمانی به آسانی اتفاق می افتد که شاخص های کلانی چون رشد اقتصادی و مهار نرخ تورم به عنوان مهمترین فاکتور مورد توجه قرار گیرند تا نتیجه آن به کاهش خود به خود قیمت ارز در بازار شود.

علاوه بر این خبرگان اقتصادی تاکید دارند؛ برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور ثبات نرخ ارز در بازار از اهمیت ویژه ای برخوردار است در چنین شرایطی بانک مرکزی و برنامه ریزان اقتصادی باید به این موضوع مهم توجه کنند، زیرا نوسان نرخ ارز مدت هاست فعالان اقتصادی و دست اندرکاران حوزه کسب و کار را سر در گم کرده است.

در چنین شرایطی ایجاد یک برنامه منسجم برای ساماندهی بازار ارز با سیاست گذاری های درست و اصولی ضروری است تا یک نرخ مشخص ارز دربازار تعیین کننده شود. نرخی که اکنون در بازار ارز کشور متفاوت بوده و این چند نرخی بودن در کنار نوسات قیمت ها در این بازار، مشکلات زیادی را برای مردم و فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

بازار ارز این روزها متاثر از چگونگی نتایج مذاکرات برجام و سیاست های ناکارآمد بانک مرکزی دچار آشفتگی است در حالی که نباید قیمت ارز به عنوان نبض اقتصاد کشور به این صورت بی ثبات باشد

گره زدن قیمت ارز به مذاکرات برجام اشتباه است
آلبرت بغزیان، کارشناس و استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با «بازار» درباره آینده قیمت ها دربازار ارز با توجه به نوسان نرخ ها و نابسامانی بازار گفت: بازار ارز این روزها متاثر از چگونگی نتایج مذاکرات برجام و سیاست های ناکارآمد بانک مرکزی دچار آشفتگی است در حالی که نباید قیمت ارز به عنوان نبض اقتصاد کشور به این صورت بی ثبات باشد.

وی با بیان اینکه نباید بازار ارز را به توافقات برجامی گره زد اظهارداشت:‌ هر چند در صورت توافق نهایی و رفع همه تحریم ها این موضوع بی شک بر قیمت ارز و کاهش آن تاثیر می گذارد اما آن طور که مشخص است روند مذاکرات ادامه داربوده و بانک مرکزی باید در این شرایط حساس بازار ارز را مدیریت کند، این در حالی است که در این آشفته بازار به جای مدیریت و برنامه ریزی هم اکنون قیمت ها از سوی بانک مرکزی در بازار متشکل ارزی تعیین و به صرافی ها اعلام می شود.

تعیین قیمت ارز و تغییر نرخ تابلوها در این بازارحساس در دست بانک مرکزی است و هر آنچه بانک مرکزی نرخ دلار یا سایر ارزها را مشخص کند، بازار آزاد نیز با اضافه کردن ۱۵۰۰ تومان یا بیشتر و کمتر بر روی آن، قیمت ارز آزاد را تعیین می کند

بانک مرکزی تعیین کننده نرخ ارز در بازار است نه دلالان و فعالان ارزی
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد:‌ تعیین قیمت ارز و تغییر نرخ تابلوها در این بازارحساس در دست بانک مرکزی است و هر آنچه بانک مرکزی نرخ دلار یا سایر ارزها را مشخص کند، بازار آزاد نیز با اضافه کردن ۱۵۰۰ تومان یا بیشتر و کمتر بر روی آن، قیمت ارز آزاد را تعیین می کند یعنی به هر اندازه بانک مرکزی نرخ ارز را پایین و یا بالا در نظر گیرد بازار آزاد نیز به تبع آن نرخ ها را تغییر می دهد تا مشخص شود بانک مرکزی تعیین کننده نهایی قیمت ها در این بازار است.

وی به ناکارآمدی بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز اشاره کرد و افزود:‌ رئیس کل بانک مرکزی متاسفانه اقتصاددان نیست و سیاست های ارزی را به خوبی نمی داند حال از آنجایی که وی تفکری بورسی و سهام بازی دارد بنابراین هنوز نتوانسته است یک رژیم ارزی درست و حسابی را تشکیل و سیاست گذارهای ارزی اصولی را برای کنترل قیمت ها در بازار ارز و ساماندهی این بازار تدوین و اجرایی کند.

نگاهها به برجام باعث شده که قیمت ها در بازار ارز هر لحظه دچار تغییر شوند که البته این رویکرد رویکردی اشتباه است زیرا بازار را مدیران بانک مرکزی باید مدیریت کنند این در حالی است که این بانک نیز گوش به فرمان دولت است

نگاه به برجام بازار ارز را آشفته کرده است
لطفعلی بخشی، اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در گفتگو با «بازار» درباره نوسان این روزهای قیمت ارز در بازار گفت: ‌نگاهها به برجام باعث شده که قیمت ها در بازار ارز هر لحظه دچار تغییر شوند که البته این رویکرد، رویکردی اشتباه است زیرا بازار را مدیران بانک مرکزی باید مدیریت کنند اما از آنجایی که بانک مرکزی نیز اختیار آن چنانی ندارد و گوش به فرمان دولت است، بنابراین تیم اقتصادی دولت باید با راهکاری اساسی این بازار مهم اقتصادی را به درستی مدیریت و سامان بخشند.

وی با بیان اینکه ساختار بانک مرکزی طوری است که مطیع دولت بوده و از خود سیاست گذاری مستقلی ندارد، اظهارداشت:‌ هر اقدامی که بانک مرکزی درهر زمینه ای انجام دهد باید با دولت هماهنگ باشد. به طور مثال بانک مرکزی هم اکنون و به راحتی می تواند قیمت ارز را کنترل و یا کاهشی کند اما با توجه به نیاز دولت به منابع مالی برای تامین کسری بودجه کشور و ... این بانک استقلال لازم را ندارد چرا که می داند دولت به چشم یک صندوق به ارز و بانک مرکزی نگاه می کند.

فعالان بازار ارز این روزها گوش به زنگ روند انجام مذاکرات و اخبار منتشره برجام هستند طوری که هر زمان اخبار خوش از وین به گوش می رسد همه فروشنده ارز شده و هر موقع اخبار منفی از روند مذاکرات اعلام شود قیمت ها روندی افزایشی به خود می گیرند

بی اختیاری بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز! | دلار و یورو در مسیر کاهش قیمت
این اقتصاددان افزود:‌ اکنون که ارز دربازار با نوسان قیمت همراه است، بانک مرکزی باید با برنامه ریزی درست، قیمت این کالا را مدیریت و به ثبات برساند اما این بانک در این مسیر نه تنها اختیار لازم را از خود ندارد بلکه در مدیریت ارز نیز دست به عصا است. ازطرفی فعالان بازار ارز نیز این روزها گوش به زنگ روند انجام مذاکرات و اخبار منتشره برجام هستند طوری که هر زمان اخبار خوش از وین به گوش می رسد همه فروشنده ارز شده و هر موقع اخبار منفی از روند مذاکرات اعلام شود قیمت ها روندی افزایشی به خود می گیرند.

بنا به این گزارش، قیمت ها دیروز پنج شنبه و در پایان معاملات هفتگی بازار ارز روندی نزولی داشتند، طوری که قیمت دلار آزاد از ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان روز چهارشنبه، دیروز با یک پله سقوط به کانال ۲۷ هزار تومان آمد و هر دلار آمریکا با ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار معامله شد. این کاهش قیمت در حالی اتفاق افتاد که نرخ ارز دیروز درصرافی های بانکی نیز کاهشی شده بود طوری که قیمت دلار صرافی ها به ۲۶ هزار ۶۵۰ تومان و قیمت یورو با یک پله سقوط به ۲۹ هزار و ۹۸۰ تومان رسید. درحالی که قیمت این نوع ارزها روز چهارشنبه به ترتیب ۲۶ هزار و ۷۳۰ تومان و قیمت یورو ۳۰ هزار و ۳۲۰ تومان رقم خورده بود.

کد خبر: ۱۲۹٬۳۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha