۱۴ پاسخ به سئوالات کلیدی درباره متاورس| متاورس رقیب جدی رسانه ها، بیلبوردها و کنسرت ها
منابع درآمدی در دنیای متاورس کدامند؟

۱۴ پاسخ به سئوالات کلیدی درباره متاورس| متاورس رقیب جدی رسانه ها، بیلبوردها و کنسرت ها

متاورس به چه معناست و ارتباط آن با نسل سوم اینترنت چیست؟ چرا باید در این باره اطلاعات کسب کرد و از چه امکاناتی استفاده می کند و منبع درآمدی چیست؟ مقاله زیر در پی پاسخ موجز برای این سئوالات است.

بازار؛ گروه اقتصاددیجیتال: جزیره «باربادوس» در ماه دسامبر سفارت خود را در دنیای «متاورس» افتتاح کرد تا به دلیل هزینه های ناچیز تاسیس، که تنها بین ۵ هزار تا ۵۰ هزار دلار است، به اولین نمایندگی دیپلماتیک در این دنیای مجازی تبدیل شود. این هزینه را مقایسه کنید با ایجاد یک سفارتخانه با هزینه های گزاف در دنیای واقعی که شامل خرید زمین، تجهیز و خرید لوازم خانگی، قبوض آب و برق، حقوق و غیره می شود.

البته باربادوس تنها نیست، بلکه پیش از آن نهادها و شرکت های بسیاری مانند توکنز دات کام «Tokens.com »، کوین مستر «Coinmaster» و فشن ویک «Fashion Week » نیز همگی شرکت های تجاری هستند که در این دنیای مجازی زمین هایی را خریداری کردند.

با این اوصاف اهمیت «متاویروس» تا چه حد است!؟ برای پاسخ به این موضوع ابتدا به ۱۳ اصطلاح و سئوال کلیدی درباره متاورس «Metaverse» و نحوه ظهور این اصطلاحات می پردازیم و گذری خواهیم داشت بر نحوه سرمایه گذاری و بازیگران اصلی این دنیا و نحوه کسب در آمد از آن. مواردی که به نظر برای ورود به این دنیا دانستن آنها ضروری است.

متاورس اولین بار در رمان معروف اسنو کرش «Snow Crash» اثر نیل استفنسون ظاهر شد که در سال ۱۹۹۴ منتشر شد.

پس از انتشار این رمان، چندین کتاب، فیلم و برنامه تلویزیونی هم به مفهوم متاورس پرداختند. از جمله مهمترین این آثار می‌توانیم به فیلم تحسین شده استیون اسپیلبرگ به نام Player One Ready (بازیکن شماره ۱؛ آماده) اشاره کنیم که از رمانی با همین نام از ارنست کلاین (Ernest Cline) در سال ۲۰۱۱ اقتباس شده بود و برای اولین بار دنیای مجازی را به تصویر کشید. اما امسال هم فیلم مرد آزاد «Free Guy ۲۰۲۱» بر مبنای همین دنیای مجازی اکران شد که در آن یک کارمند معمولی بانک که به روزمرگی دچار شده‌است متوجه می‌شود که در واقع یک NPC (شخصیت غیرقابل بازی که توسط کامپیوتر هوش مصنوعی) هدایت میشه) در یک بازی ویدیویی اکشن و جهان باز است و...

همچنین سریال آپلود « Upload » زندگی در دنیای مجازی را برای فردی که در اثر تصادف می میرد را به تصویر می کشد. در دنیای مجازی که او پس از مرگ تجربه می کند افراد به فراخور هزینه و پولی که دارند محیط زندگیشان را انتخاب می کنند.

با این اوصاف می توان گفت متاورس دنیای مجازی و در عین حال دنیایی جایگزین واقعیت است. دنیایی که مبتنی بر فراهم کردن امکان تعامل همه انسان ها با یکدیگر در یک مکان بدون مرز از هر وابستگی و ملیت و به صورت تعاملی و در عین حال بسیار شبیه به واقعیت است.

۱۴ پاسخ به سئوالات کلیدی درباره متاورس| متاورس رقیب جدی رسانه ها، بیلبوردها و کنسرت ها
پوستر فیلم Player One Ready (بازیکن شماره ۱؛ آماده)

اولین برنامه چه زمانی راه افتاد؟

Second Life، که در سال ۲۰۰۳ راه اندازی شد، اولین نمونه بدوی متاورس بود، زیرا شامل یک جهان باز بود.

معنی متاورس چیست؟

یعنی با نسل جدیدی از اینترنت، ارتباطات انسانی و تعامل اجتماعی در سطح پیچیده‌تر، پیشرفته‌ترو فراگیرتر قرار خواهد گرفت.

NFT به چه معناست؟

به معنای «توکن‌های غیرقابل تعویض» است و می‌تواند به گواهی‌های ثبت اختراع یا اوراق حقوق مالکیت معنوی برای یک اختراع تشبیه شود، یعنی گواهی دیجیتالی است که بیان می‌کند این محصول/کار/کالا/محصول کپی اصلی مالک آن است سند قابل تعویض یا جعل نمی باشد.

درواقع NFT یک گاوصندوق دیجیتالی است که وسایل شما را در دنیای متاورس ها حفظ و ایمن می کند.

DApps

آنها برنامه های غیرمتمرکز هستند که هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارند و بر فناوری های مدرن مانند بلاک چین و غیره تکیه دارند.

بر خلاف آنچه که در حال حاضر وجود دارد، به نوعی این برنامه ها با منبع باز عرضه می شوندو کاربران می توانند در توسعه آن سهم داشته باشند. نمونه آن را می توان در بازی های روبلاکس مشاهده کرد.

این برنامه ها در ثبت داده ها ایمن‌تر، کارآمدتر و عملکردی سریع‌تر دارند اما هنوز در مراحل ابتدایی هستند و نیاز به آزمایش‌های واقعی بیشتری در دنیای واقعی دارند.

رابطه با دنیای واقعی؟

شرکت های متخصص در دنیای متاورسها و برنامه نویسان در حال کار بر روی پیوند دنیای مجازی و واقعی هستند، در صورت سود یا زیان در فضای مجازی، انتظار می رود که پژواک آن را در دنیای واقعی خود احساس کنند. مثلا اگر احساس خاصی مثل چتربازی از بلندترین کوه دنیای متاورس را تجربه کردید، باید حس واقعی آن پرش را طوری حس کنید که انگار آن را در دنیای واقعی انجام داده اید.

این کار در واقع بازی با روان انسانها و تحریک اعصاب با استفاده از ابزارهای واقعیت افزوده و حقیقت مجازی است که در بسیاری از بخش ها و به ویژه در حوزه اموزش عملیاتی شده است.

دنیای «متاورس» شامل امکان پیاده سازی تجارت الکترونیک، خرید، برگزاری مهمانی ها، برگزاری کنفرانس ها، ملاقات با تیم کاری درون شرکتی، دیدار با دوستانی از جهان های مختلف، تعامل با آنها و احساس نزدیک ترین حالت به واقعیت است

تا کجا می تواند توسعه یابد؟

دنیای «متاورس» شامل امکان پیاده سازی تجارت الکترونیک، خرید، برگزاری مهمانی ها، برگزاری کنفرانس ها، ملاقات با تیم کاری درون شرکتی، دیدار با دوستانی از جهان های مختلف، تعامل با آنها و احساس نزدیک ترین حالت به واقعیت است.

تفاوت بین AR ، VR و MR چیست؟

AR: یعنی واقعیت افزوده به یک تصویر ثابت از طریق یک دستگاه هوشمند دارای دوربین و صفحه نمایش بستگی دارد و در اینجا این فناوری با درج تصاویر ثابت، واقعیت را تقویت می کند و در واقع ما را به دنیای سه بعدی می کشاند.

VR: یعنی واقعیت مجازی که در قالب های سه بعدی و اغلب با استفاده از عینک های خاص وارد دنیایی می شود که از ابتدا وجود نداشته است.

MR: یعنی واقعیت افزوده و بهترین نمونه آن فناوری هولوگرام است که در بازسازی کنسرت های برخی از خوانندگان فوت شده، استفاده می شود.

شانس آینده چقدر است؟

دنیای متاورژن ها می تواند نحوه کار ما در شرکت هایمان، نحوه خرج کردن پول، نحوه تعامل ما با یکدیگر و نحوه دوست یابی را تغییر دهد. این آخرین نسل از تکامل اجتماعی برای کل بشریت است که تاکنون کشف شده و در واقع به نوعی ورود به دنیای خیالی سه بعدی است.

از چه زمانی فراگیر شد؟

از زمانی که فیس بوک اعلام کرد نام خود را به متا «Meta » تغییر داده و از آن زمان به بعد، با توجه به وزن سنگین فیس بوک در بازار فناوری، موضوع متاورس «Metaverse » به موضوع تحقیقات، بحث و جدل های زیادی در سراسر جهان تبدیل شد.

چگونه از آن بهره ببریم؟

به تازگی برخی از فعالان حوزه فناوری و به ویژه حوزه رمز ارزها در تلاش برای ورود به این دنیا و کسب در آمد از آن شده اند و دوره های مختلفی را طراحی کرده اند. اگر چه نمی توان خیلی بر روی این نوع آموزش های غیر رسمی تکیه کرد ولی بد نیست بدانید که در متاورس می توانید محصولات و کالاها را قبل از خرید در دنیای واقعی امتحان کنید و تجربه سفر به هر نقطه از جهان را تجربه کنید و احساس آن را به حقیقت نزدیکتر و سرشار از زندگی و تجربه کنید. بدیهی است این تجربه را نمی توان با نقشه های گوگل یا نمای سه بعدی خیابان ها «Street View» مقایسه کرد.

بزرگترین حرکت از نظر ارزش، خرید اوکیولس «Oculus» (سازنده بزرگ تجهیزات VR) توسط فیس بوک در سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۲.۳ میلیارد دلار بود اما در ادامه این شرکت متا طی سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری را در دنیای "متاورس" خواهد داشت

بزرگترین مراحل سرمایه گذاری

بزرگترین حرکت از نظر ارزش، خرید اوکیولس «Oculus» (سازنده بزرگ تجهیزات VR) توسط فیس بوک در سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۲.۳ میلیارد دلار بود اما در ادامه این شرکت متا طی سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری را در دنیای "متاورس" خواهد داشت.

بزرگترین فروشها

اما بد نیست در یک مدت کم در اویل دیماه توفانی از سرمایه گذاری در متاورس برپا شد که می توان از آن به عنوان فروش بزرگترین پروژه های متاورس در طول دوره و البته تاکنون یاد کرد.

از یکم دی ماه تا ۸ دیماه (۲۲ تا ۲۹ سپتامبر) شرکت های بزرگی وارد دنیای متاورس شدند و در ان سرمایه گذاری کردند. که می توان به ترتیب زیر انها را برشمرد:

۱- شرکت برد اپ یاکت کلاب « Bored Ape Yacht Club» ۱۱۲میلیون دلار.

۲- شرکت کریپتو پانکس «CryptoPunks» ۴۹میلیون دلار.

۳- شرکت Art Block که به معنی بلوک های هنری است ۲۲ میلیون دلار.

۴- شرکت سندباکس « Sandbox » ۱۷ میلیون دلار.

۵- شرکت کول کتس « Cool Cats » ۷.۷ میلیون دلار.

سهامداران بورسی متاورس کدامند؟

همچنین بد نیست بدانید که سهام شرکت های مرتبط با متاورس «Metaverse» در بورس های آمریکا نیز به این شرح هستند: نویدیاNvidia، روبلاکس مایکروسافت roblox.microsoft، متا meta، یونیتی سافت ور، اپل، آمازون، دیسک خودکار و کوالکوم

در دنیای متاورس بیشترین درآمد از محل تبلیغات و تجارت الکترونیک کسب خواهد شد که نشان می دهد مسیر و روند تبلیغات و فروش سنتی در بخش های مختلف از فروش های سنتی و دنیای رسانه ها تا بیلبوردها تغییر خواهد کرد

درآمدهای دنیای متاورس چگونه است؟

بر اساس محاسبات و پیش بینی های انجام شده و بر خلاف دنیای کنونی که سهم سخت افزارها بسیار حائز اهمیت است در دنیای متاورس بیشترین درآمد از محل تبلیغات و تجارت الکترونیک کسب خواهد شد که نشان می دهد مسیر و روند تبلیغات و فروش سنتی در بخش های مختلف از فروش های سنتی و دنیای رسانه ها تا بیلبوردها تغییر خواهد کرد. نکته جالب دیگر این که بخش مهمی از درآمد در این دنیا مختص رویدادها و مهمانی ها و... خواهد بود. چیزی شبیه کنسرت ها و یا یا تالارهای پذیرایی امروز. با این حساب متاورس رقیب جدی رسانه ها بیلبوردها و کنسرت های سنتی و نمایشگاه ها و ایونت ها خواهد بود. برای جزئیات بیشتر می توانید جدول زیر را مشاهد کنید. ‌

۱۴ پاسخ به سئوالات کلیدی درباره متاورس| متاورس رقیب جدی رسانه ها، بیلبوردها و کنسرت ها

کد خبر: ۱۲۹٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha