۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
روسیه صادرات غلات را کاهش می دهد| اوکراین افزایش صادرات گندم را در دستور کار خود قرار داده است
بازار از سیاست های غذایی جهان در سال ۲۰۲۲ گزارش می دهد؛

روسیه صادرات غلات را کاهش می دهد| اوکراین افزایش صادرات گندم را در دستور کار خود قرار داده است

در حالی که سال جاری میلادی به تازگی شروع شده است کشورهای مختلف سیاست های غذایی خود را اعلام کرده اند به طوری که کشور روسیه اعلام کرده صادرات غلات را در سال ۲۰۲۲ کاهش می دهد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بر اساس گزارشی که اخیرا از سوی سازمان فائو منتشر شده، فدراسیون روسیه اعلام کرده است که از فوریه ۲۰۲۲ برای صادرات گندم و سایر غلات سهمیه بندی می کند.

بر اساس این گزارش، در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱، کمیسیون گمرکات و تعرفه های فدراسیون روسیه پیشنهاد وزارت کشاورزی را برای تعیین سهمیه ۱۱ میلیون تنی برای صادرات غلات به کشورهای خارج از اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) بین ۱۵ فوریه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ تصویب کرد.

بر اساس پیش نویس قانون نظارتی، سهمیه صادرات گندم ۸میلیون تن و سهمیه صادرات جو، ذرت و چاودار ۳ میلیون تن تعیین شد. این در حالی است که برای مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، سهمیه صادرات غلات ۱۷.۵ میلیون تن بدون محدودیت خاصی برای صادرات گندم تعیین شده بود.

به گفته وزارت کشاورزی روسیه، از آغاز سال بازاریابی جاری در جولای ۲۰۲۱ تا ۱۶ دسامبر، این کشور ۲۱.۴ میلیون تن غلات صادر کرده است که شامل ۱۸.۱ میلیون تن غلات می شود.

به گزارش فائو جمهوری آذربایجان، تا اول ماه مه ۲۰۲۲، تعرفه موقت صادرات گندم و آرد ندم را تمدید کرده است

آذربایجان تعرفه های صادراتی گندم و آرد گندم را تا مه ۲۰۲۲ تمدید کرد
این گزارش فائو همچنین حاکی از این است که کشور آذربایجان سیاست تمدید تعرفه صادراتی گندم و آرد گندم را در سال ۲۰۲۲ پیش گرفته است. به طوری که بر اساس این گزارش، در اوایل سپتامبر، دولت آذربایجان تعرفه موقت صادرات گندم و آرد گندم را تا اول ماه مه ۲۰۲۲ تمدید کرد. در واقع به گفته مسئولان بخش کشاورزی این کشور، تعرفه موقت ۲۰۰ دلار در هر تن تا ماه مه سال جاری میلادی ادامه دارد. این در حالی است که پیش از این، عوارض صادراتی گندم و آرد گندم به ترتیب صفر و ۱۵ درصد بوده است.

از سوی دیگر این گزارش حاکی از این است: آذربایجان یارانه تولیدکنندگان آرد و معافیت مالیات بر ارزش افزوده گندم را نیز تمدید می کند؛ به طوری که در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۱، کابینه وزیران جمهوری آذربایجان قطعنامه ۲۶۸ را به تصویب رساند که بر اساس آن به ازای هر تن آرد فروخته شده توسط تولیدکنندگان، دولت یارانه ای اختصاص خواهد داد. در واقع این یارانه به عنوان تفاوت بین میانگین هزینه واردات ماهانه گندم آسیاب شده و حد بالای قیمت عمده فروشی آرد که حدود ۳۰۶ دلار در هر تن تعیین شده، محاسبه می شود.

در حالی که این مکانیسم از اول سپتامبر ۲۰۲۱ به اجرا درآمده دولت آذربایجان اعلام کرده تا اطلاع ثانوی به قوت خود باقی خواهد ماند. علاوه بر این، دولت قانون مالیات را از اول ژانویه ۲۰۲۱ اصلاح کرد و معافیت مالیات بر ارزش افزوده (VAT) را برای تولید و فروش گندم، آرد گندم و نان تا اول ژانویه ۲۰۲۴ تمدید کرد.

آرژانتین عوارض صادراتی گندم و ذرت ارگانیک را در ۲۰۲۲ کاهش می دهد
بر اساس گزارش فائو که در راستای بررسی سیاست های غذایی جهان منتشر شده است، در اواخر سال ۲۰۲۱ دولت آرژانتین فرمان ۸۵۲/۲۰۲۱ را تصویب کرد که از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۲، عوارض صادراتی برای محصولات کشاورزی زیست محیطی، بیولوژیکی یا ارگانیک را که به طور مناسب تأیید شده و توسط سازمان SENASA تأیید شده است، معاف می کند. این در حالی است که پیش از این مصوبه، ۱۲ درصد عوارض برای صادرات گندم و غلات ذرت و ۷ درصد برای صادرات آرد گندم وضع شده بود.

به گفته وزارت کشاورزی آرژانتین هدف از این اقدام، ترویج تولید و ایجاد انگیزه برای صادرات محصولات کشاورزی زیست محیطی، بیولوژیکی یا ارگانیک است.

دولت مالی ممنوعیت صادرات غلات از جمله برنج، ذرت، ارزن و سورگوم را تا اطلاع ثانوی اعلام کرد

کشور مالی صادرات غلات را ممنوع کرد
بر اساس این گزارش فائو، در ۶ دسامبر ۲۰۲۱، دولت مالی ممنوعیت صادرات غلات از جمله برنج، ذرت، ارزن و سورگوم را تا اطلاع ثانوی اعلام کرد که این به دنبال کاهش موقت تعرفه واردات مواد غذایی اساسی، از جمله ۳۰۰ هزار تن برنج، در اواسط نوامبر اعمال شد.

به گفته وزارت کشاورزی مالی، در میان نگرانی‌ها از کمبود مواد غذایی به دنبال کاهش تولید غلات در سال ۲۰۲۱، هدف از این اقدامات تضمین عرضه کافی غلات در بازار داخلی و کنترل قیمت‌ها است. علیرغم فشار عرضه فصلی ناشی از برداشت در حال انجام، که قرار است در دسامبر به پایان برسد، قیمت غلات از یک روند صعودی پیروی کرده است که از اوایل سال ۲۰۲۱ شروع شده است و تا نوامبر، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد به صورت سالانه افزایش یافته است. ، با تقاضای بالا و اختلالات بازار مرتبط با درگیری پشتیبانی می شود.

اوکراین حداکثر حجم صادرات گندم را برای سال ۲۰۲۲ تعیین کرده است
بر اساس گزارش فائو، در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱، وزارت سیاست ارضی و غذا و تجار عمده غلات اوکراین موافقت کردند که سقف صادرات گندم در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ را ۲۵.۳ میلیون تن، تحت یک مکانیسم سیاستی که هدف آن تضمین کافی است، تعیین کنند. این در حالی است که وزارت توسعه اقتصادی، تجارت و کشاورزی اوکراین برای سال زراعی قبلتر یعنی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ سهمیه ۱۷.۵ میلیون تنی صادرات گندم را تعیین کرده بود که عمدتا با هدف تضمین عرضه کافی و جلوگیری از افزایش قیمت‌ های داخلی غلات در بحبوحه شیوع کووید- ۱۹ تعیین شده بود.

دولت جمهوری بلاروس صادرات گندم و مزلین، چاودار، جو، ذرت، گندم سیاه، ارزن، کلزا و سایر غلات را به طور موقت برای سال ۲۰۲۲ ممنوع کرده است

بلاروس صادرات غلات و کلزا را برای ۶ ماه ممنوع کرد
سازمان فائو همچنین در گزارش منتشر شده خود آورده است: دولت جمهوری بلاروس صادرات گندم و مزلین، چاودار، جو، ذرت، گندم سیاه، ارزن، کلزا و سایر غلات را به طور موقت ممنوع کرد. این ممنوعیت برای صادرات به همه کشورها از جمله کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) اعمال می شود و برای مدت شش ماه اعتبار دارد.

شایان ذکر است دولت بلاروش اعلام کرده است این ممنوعیت برای کمک‌های بشر دوستانه ارائه شده توسط دولت بلاروس، کالاهایی که از طریق بلاروس ترانزیت می‌شوند، اما مشمول رویه‌های گمرکی کشور عضو اتحادیه اروپا می‌شوند، و حمل‌ونقل بین‌المللی که در خارج از EAEU شروع و پایان می‌یابد، اعمال نمی‌شود.

جمهوری قرقیزستان واردات گندم را در ۲۰۲۰ معاف از مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد
گزارش فائو همچنین حاکی از این است: در ۱۰ اوت ۲۰۲۱، دولت جمهوری قرقیزستان با تصویب قطعنامه ای، معافیت مالیات بر ارزش افزوده (VAT) را برای واردات دانه گندم و آرد وضع کرد.

بر اساس این گزارش، هدف از این کار، تثبیت قیمت داخلی آرد است زیرا تورم، قیمت‌ های مواد غذایی اصلی را افزایش می‌ دهد. جمهوری قرقیزستان اعلام کرده این معافیت مالیاتی تا اوت ۲۰۲۲ ادامه دارد.

کد خبر: ۱۲۹٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha