۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما؛ فعلا | ماجرای تذکر وزیر راه به رییس سازمان هواپیمایی چه بود؟
«بازار» گزارش می دهد

کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما؛ فعلا | ماجرای تذکر وزیر راه به رییس سازمان هواپیمایی چه بود؟

رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی در حالی از کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما خبر می دهد که واقعی یا غیر واقعی بودن خبر تذکر وزیر راه به رئیس سازمان هواپیمایی در مورد قیمت ها در هاله ای از ابهام است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: جنجال بر سر خبر افزایش قیمت بلیت هواپیما و قرار دادن کف قیمتی ۶۰۰ هزار تومان برای بلیت هواپیما در هفته گذشته واکنش های زیادی در پی داشت و منجر به برخی انتقادها از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد.

این انتقادها تا حدی بود که حتی بنا بر انتشار خبری که در آن به نقل از یک مقام مسئول گفته شده بود رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به کف قیمتی بلیط هواپیما تذکر داده است.

کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما؛ فعلا ا ماجرای تذکر وزیر راه به رییس سازمان هواپیمایی چه بود؟

دو روز پیش بود که خبری در خروجی برخی رسانه ها قرار گرفت که بر اساس آن یک مقام مسئول از تذکر جدی وزیر راه و شهرسازی به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص تعیین کف قیمت بلیت هواپیما خبر داده و گفته بود که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خواسته این رویه اصلاح شود.

این منبع آگاه گفت: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به وزیر راه گفته این سخن من بخاطر جلوگیری از رقابت مضره و دامپینگی بوده که توسط چارتر کننده‌ها اتفاق افتاده و آن‌ها قصد زمین زدن شرکت‌های هواپیمایی و مجبور کردن آن‌ها به پیش فروش بلیت این شرکت‌ها را دارند، اما وزیر راه در پاسخ به این مطلب تاکید کرده: شما نباید بخاطر منفعت چند شرکت یا چارتر کننده، معیشت مردم و زندگی آن‌ها را تحت الشعاع قرار دهید.

کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما؛ فعلا ا ماجرای تذکر وزیر راه به رییس سازمان هواپیمایی چه بود؟

اما «میر اکبر رضوی» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار «بازار» در پاسخ به این پرسش که این خبر تذکر وزیر راه و شهرسازی به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟ گفت: در خصوص این خبر و واقعی یا غیر واقعی بودن آن کنکاش زیادی صورت گرفت و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که این خبر از پایه و اساس دروغ است. چرا که همانطور که مستحضر هستید سازمان هواپیمایی کشوری با تعیین کف قیمت بلیط هواپیما از ابتدا مخالف بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش سازمان هواپیمایی کشوری و رئیس سازمان هواپیمایی بهره مندی بهتر مردم و شهروندان و مسافران از خدمات هواپیمایی است ادامه داد: در جهت حمایت از مردم و مسافران هواپیمایی قیمت بلیط هواپیما برای پروازهای داخلی ۱۰ تا ۳۰ درصد که میانگین آن ۱۵ تا ۱۸ درصد خواهد شد کاهش یافته است.

پارسال نرخ بلیط هواپیما ۱۰ درصد افزایش یافت و پاییز امسال نیز پس از برگزاری جلسات مختلف و تلاش سازمان هواپیمایی، مجدد قیمت‌ها بین ۱۰ تا ۳۰ درصد و با میانگین ۱۵ درصد تا ۱۸ درصد در تمام مسیرها کاهش یافت

سخنگوی سازمان هواپیمایی ادامه داد: پارسال نرخ بلیط هواپیما ۱۰ درصد افزایش یافت و پاییز امسال نیز پس از برگزاری جلسات مختلف و تلاش سازمان هواپیمایی، مجدد قیمت‌ها بین ۱۰ تا ۳۰ درصد و با میانگین ۱۵ درصد تا ۱۸ درصد در تمام مسیرها کاهش یافت.

وی تصریح کرد: نرخ‌نامه جدید در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری شده است و کاهش نرخ‌ها اعلام و سقف قیمتی نیز برای همه نرخ‌ها گذاشته شده است.

رضوی در پاسخ به این پرسش که آیا این کاهش قیمت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و پایدار خواهد بود؟ آیا احتمال دارد قیمت بلیط هواپیما در اسفند ماه و در فروردین ماه مجددا افزایش یابد؟ تاکید کرد: تصمیم برای کاهش قیمت بلیط هواپیما فعلا در همین راستا خواهد بود و باید در آینده دید چه اتفاقی رخ می دهد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که به هر حال فروش بلیط هواپیما کمتر از نرخ ۶۰۰ هزار تومان تخلف محسوب می شود یا خیر؟ گفت: فروش بلیط هواپیما کمتر از نرخ ۶۰۰ هزار تومان تخلف محسوب نمی‌شود و این سازمان برای ارزان‌فروشی بلیت مشروط به عدم کاهش کیفیت خدمات، هیچ مانعی ایجاد نکرده است.

وی افزود: ارزان فروشی به معنای کاهش خدمات هوایی مشکل ایجاد خواهد کرد، اما اگر با هدف پر کردن صندلی پرواز در سفرهای کم مسافر باشد هیچ ممنوعیتی برای شرکت‌های هواپیمایی قائل نیستیم.

رضوی گفت: برخی رسانه‌ها به‌تازگی اعلام کردند که فروش بلیت هواپیما زیر ۶۰۰ هزار تومان تخلف است، ارزان فروشی محسوب می‌شود و سازمان هواپیمایی با آن برخورد می‌کند؛ این موضوع را تکذیب می‌کنیم، سازمان هواپیمایی با این موضوع مخالف است زیرا در این صورت مانع اجرای آزادسازی و رقابت بین ایرلاین‌ها شده است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: اگر وضعیت حمل و نقل هوایی و تغییرات قیمتی بلیط هواپیما را با سایر بخش های حمل و نقل مثل اتوبوس و... مقایسه کنید متوجه خواهید شد که صنعت هوایی علیرغم تمام زیان های مالی قیمت بلیط را کمتر از سایر بخش های حمل و نقل افزایش داده است.

کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما؛ فعلا ا ماجرای تذکر وزیر راه به رییس سازمان هواپیمایی چه بود؟

عادل نجف زاده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی چندی پیش گفته بود که افزایش قیمت بلیت هواپیما و گذاشتن کف ۶۰۰ هزار تومانی برای آن، اصلا توجیه پذیر نیست و مجلس به طور جد این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

افزایش قیمت بلیت هواپیما و گذاشتن کف ۶۰۰ هزار تومانی برای آن، اصلا توجیه پذیر نیست و مجلس به طور جد این موضوع را پیگیری خواهد کرد

وی درباره افزایش قیمت بلیط هواپیما، ضمن انتقاد از این موضوع و مخصوصا گذاشتن کف قیمتی و آزاد بودن سقف قیمت، گفت: با توجه به شرایط جدید و با زدن واکسن کووید ۱۹ همچنین فروکش شدن این ویروس حجم مسافرت‌ها برای تمام ایرلاین‌های کشور با توجه به افزایش تعداد تقاضا پروازها افزایش پیدا کرده است. همچنین تمامی صندلی های ایرلاین‌ها نیز در این باره پر شده و همین امر توجیه پذیر است که پرواز خود را انجام دهند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: نوسان افزایش یا کاهش قیمت تابع عرضه و تقاضا و اتفاقات ملی و بین المللی است و تا این لحظه هم غیر از شرایط کرونایی که منجر به کاهش تعداد مسافر شد ما یک تغییرات جدی در حوزه زیرساخت‌های انرژی نداریم که بگوییم یارانه‌های انرژی تغییر پیدا کرده و می خواهد اتفاق جدیدی بیفتد. بر این اساس، این افزایش‌ها توجیه ندارد و برای کمک به وضعیت مردم در شرایط فعلی اقتصادی تمام ایرلاین‌ها باید هماهنگی‌های لازم و رویکرد مثبت لازم را برای ارائه خدمات داشته باشند.

وی با تاکید بر نظارت جدی مجلس بر روی قیمت بلیط هواپیماها تصریح کرد: مجلس کمیته‌های اقتصادی دارد که ظاهرا جلسه ایی نیز در همین باره صورت گرفته است. عزم جدی مجلس بر این است که در این زمینه ورود کند و پیگیر شود و به عنوان یک قوه ناظر در شیوه عملکرد ایرلاین‌ها و حوزه هوایی کشور نظارت کند.

شرکت های هواپیمایی حق افزایش خودسرانه و نامتعارف قیمت بلیط ها را ندارند و باید در چارچوب قیمت مصوب راه اندازی تور و فروش بلیط را انجام دهند

دو روز پیش نیز سیدغنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار گفته بود که شرکت های هواپیمایی حق افزایش خودسرانه و نامتعارف قیمت بلیط ها را ندارند و باید در چارچوب قیمت مصوب راه اندازی تور و فروش بلیط را انجام دهند.

وی در مورد ادعای برخی از شرکت های هواپیمائی مبنی بر نادیده گرفتن سقف قیمت ها در ارائه بلیط خاطرنشان کرد: شرکت های هواپیمائی با در نظر گرفتن کف قیمت سعی دارند تا در دو ماه پایانی سال فروش بلیط را انجام داده و حتی در این زمینه رقابت ناسالمی را ایجاد کنند که به هیچ وجه چنین حرکتی قابل قبول نیست.

حال باید منتظر ماند و دید که این کاهش قیمت بلیط هواپیما تا چه مدت ادامه می یابد و آیا ایرلاین ها به آن تن خواهند داد یا خیر؟ و اینکه آیا چالش تعیین کف قیمت باز هم میان نمایندگان مجلس که اتفاقا بیشترین سفرهای خود را به حوزه های انتخابیه خود با آن دارند با سازمان هواپیمایی و ایرلاین ها ادامه خواهد داشت یا اینکه پیروز این چالش مثل همیشه ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی خواهند بود؟

کد خبر: ۱۲۹٬۲۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha