۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
آمریکا با انتقال پول بلوکه شده ایران از کره جنوبی موافقت کرده است
مدیر ارشد پیشین آژانس در گفتگو با بازار:

آمریکا با انتقال پول بلوکه شده ایران از کره جنوبی موافقت کرده است

«طارق رئوف» معتقد است به نظر می رسد دولت بایدن مخالفت خود را با کره جنوبی برای آزادسازی حدود ۷ میلیارد دلار از وجوه فروش نفت ایران که در اختیار کره جنوبی است، برداشته است.

بازار؛ گروه بین الملل: «وانگ کوان» مذاکره کننده ارشد چین پنجشنبه شب پس از انجام مذاکرات در هتل کوبورگ که گفت‌وگوهای احیای برجام در آن جریان دارد گفت که مذاکرات رو به جلو و در حال پیگیری است.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه هم که بعد از دور اخیر مذاکرات بیان داشت که دست یابی به توافق نهایی تا فوریه امکان پذیر است.

از سوی دیگر «باراک راوید» در «اکسیوس» نوشت: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در سفر اخیر خود به اسرائیل به مقامات اسرائیلی گفت که تهدید بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل از طریق مکانیسم ماشه باید به عنوان وسیله‌ای برای بازدارندگی ایران از غنی‌سازی اورانیوم با درجه تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد. سه مقام اسرائیلی که از ماجرا مطلع بودند، این موضوع را به من گفتند.

از طرف دیگر در اسرائیل ارزیابی‌های اطلاعاتی تغییر معناداری یافته و گفته می‌شود رسیدن به توافق هسته‌ای در وین محتمل است. در پایتخت اتریش، مقام‌های کره‌ای با همه طرفین دیدار کرده‌اند تا به موضوع پول‌های بلوکه‌شده پایان دهند. شاید گام اعتمادساز برای بازگشت به برجام.


در این جلسه که به درخواست طرف کره‌ای و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، معاون وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به اهمیت روابط سئول-تهران، توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی ارائه و عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند.

«باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران در این دیدار تأکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌ شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

خبرنگار بازار در گفتگو با «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.
«رئوف» مشاور پیشین هسته ای هیات کانادا و در حال حاضر رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم(سیپری) است.

*مطابق اخبار مذاکرات وین رو به جلو و در حال پیشرفت است. طرفهای غربی هم برای اولین از پیشرفت در مذاکرات خبر داده اند. ارزیابی شما چیست؟
به نظر می رسد ایران دیگر اصراری بر لغو همه تحریم ها ندارد بلکه خواهان رفع تحریم های ترامپ است و این یک موضوع مثبت تلقی می شود. اینکه آیا ایران با این دیدگاه موافق است که پیشرفت خوبی حاصل شده است، باید دید.

*بر اساس برخی اخبار مذاکرات تا آخر فوریه به سرانجام می رسد. این در حالی بود که با آغاز گفتگوها در دور هفتم شرایط را بغرنج و پیچیده ارزیابی می کردند. چه اتفاقی افتاد که دیدگاههای طرفین به یکدیگر نزدیک شده است؟
به نظر می رسد که موانع مربوط به دامنه، زمان و اعتبار لغو تحریم های ایالات متحده است، نه عناصر فنی محدودیت های برنامه هسته ای ایران. اینکه آیا این می‌تواند در ۷ هفته آینده تکمیل شود یا خیر، جاه‌طلبانه است، زیرا اجرای لغو تحریم‌ها و سرازیر شدن منافع به ایران در قالب صادرات نفت ایران و سپرده‌گذاری وجوه در بانک‌های اتحادیه اروپا و بین‌المللی و در دسترس قرار گرفتن ایران به زمان نیاز دارد.

*بر اساس خبری که آکسیوس منتشر کرده است جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در سفر اخیر خود به اسرائیل به مقامات اسرائیلی گفته است که تهدید بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل از طریق مکانیسم ماشه باید به عنوان وسیله‌ای برای بازدارندگی ایران از غنی‌سازی اورانیوم با درجه تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد. یعنی آمریکا در نظر دارد در صورتی که ایران غنی سازی ایران بالا برود مکانیسم ماشه را فعال کند. این در حالی است که محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که حتی در صورت شکست مذاکرات هم ایران غنی سازی بالای ۶۰ درصد انجام نمی دهد. دلیل تهدید آمریکا به فعال کردن مکانیسم ماشه چیست؟
ایالات متحده پس از می ۲۰۰۸ دیگر عضو برجام نیست و بنابراین نمی تواند تحریم های بین المللی مبتنی بر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را آغاز کند تا زمانی که به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بپیوندد و سایر طرف های برجام نیز بپذیرند و تشخیص دهند که ایالات متحده به پایبندی کامل بدون قید و شرط خود بازگشته است. بر اساس برجام حتی پس از بازگشت ایالات متحده به برجام، بازگرداندن تحریم‌ها بر اساس مکانیسم ماشه آسان نخواهد بود زیرا با وجود شرایط مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل با این امر مخالفت می‌شود.

*اسرائیل که از مخالفان هر گونه توافق هسته ای بود، مواضع خود را تغییر داده است و اعلام کرده است که توافق با ایران بهتر از عدم توافق است. دلیل تغییر مواضع اسرائیل و پذیرش احیای برجام از سوی آن چیست؟
تنها مقامات نظامی و اطلاعاتی بازنشسته اسرائیل اعلام کرده‌اند که برجام کار می‌کرد و این اشتباه ترامپ بود که این توافق را محکوم کرد و مخالفت نتانیاهو را نیز محکوم کردند. دولت فعلی اسرائیل همچنان با برجام مخالف است.

*معاون وزیر خارجه کره جنوبی به وین سفر کرده تا در خصوص آژادسازی پولهای بلوکه شده ایران تصمیم گیری صورت گیرد. ارزیابی شما از سفر وی به وین در خلال مذاکرات چیست؟
به نظر می رسد دولت بایدن مخالفت خود را با کره جنوبی برای آزادسازی حدود ۷ میلیارد دلار از وجوه فروش نفت ایران که در اختیار کره جنوبی است، برداشته است و این مقام کره ای با مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا در وین دیدار کرد تا موضوع را روشن کند و تضمین هایی را دریافت کند. موسسات مالی کره ای برای انتقال وجوه به ایران جریمه نمی شوند.

کد خبر: ۱۲۹٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha