۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
دو معیار اصلی کیفیت روغن موتور کدامند؟ | چگونه روغن خودروی خود را آگاهانه انتخاب کنیم؟
نکاتی که باید درباره روغن موتور بدانید

دو معیار اصلی کیفیت روغن موتور کدامند؟ | چگونه روغن خودروی خود را آگاهانه انتخاب کنیم؟

بازار با همکاری شرکت نفت پارس به عنوان با سابقه ترین پالایشگاه ایران در زمینه تولید روغن موتور، به معرفی اجمالی نکاتی که در انتخاب نوع روغن موتور می بایست بدانید پرداخته است.

بازار؛ گروه خودرو: انتخاب روغن موتور در بازار سنتی کشور اغلب با اعتماد راننده یا مالک خودرو به توصیه شخص تعویض کننده روغن انجام می شود. اگرچه اعتماد به تعویض کاری که می شناسید، بد نیست اما رافع مسئولیت شما در انتخاب آگاهانه روغن موتور مناسب به منظور افزایش طول عمر موتور نمی باشد به ویژه آن که ممکن است شما در شرایطی خاص مربوط به تعویض روغن در محلی ناشناخته باشید.

از این رو خبرگزاری بازار با همکاری شرکت نفت پارس به عنوان با سابقه ترین و مدرن ترین پالایشگاه ایران در زمینه تولید انواع روغن های موتور در نظر دارد به معرفی اجمالی نکاتی که در انتخاب نوع روغن موتور می بایست مد نظر قرار گیرد، بپردازد.

لازم است بدانید، نوع روغن موتور مناسب برای هر خودرو با توجه به توصیه سازنده موتور و بر مبنای اصول طراحی به کار گرفته شده در ساخت موتور مشخص شده و معمولا در دفترچه راهنمای خودرو مورد اشاره قرار می گیرد.

به طور کلی انواع روغن های موتور بر مبنای دو معیار کلی از یکدیگر متمایز می شوند. معیار اول تعیین کننده سطح کارآیی روغن و معیار دوم معرف درجه گرانروی روغن می باشد

دو معیار مهم در روغن موتور به طور کلی انواع روغن های موتور بر مبنای دو معیار کلی از یکدیگر متمایز می شوند به نحوی که در صورت یکسان بودن این دو معیار در روغن های موتور مختلف با برندهای متفاوت، این روغن ها اصطلاحا معادل خوانده می شوند. معیار اول تعیین کننده سطح کارآیی روغن و معیار دوم معرف درجه گرانروی روغن می باشد.

دو معیار اصلی کیفیت روغن موتور کدامند؟ | چگونه روغن خودروی خود را آگاهانه انتخاب کنیم؟

سطح کارآیی روغن مطابق با الزامات استانداردی دیکته شده توسط مراجع بین المللی استانداردگذاری در این صنعت و با اثر پذیری از تغییرات طراحی موتورها بسته به الزامات خودروسازان و نیز الزامات زیست محیطی تعریف می شود. موسسه نفت آمریکا API (American Petroleum Institute )، انجمن خودروسازان اروپا ACEA، (European Automobile Manufacturers Association) و کمیته مشاور بین المللی مشخصات روانکارها ILSAC (International Lubricant Specification Advisory Committee) اصلی ترین مراجع استاندارد گذاری روغن موتور بوده و کلیه روغن های موتور تولید شده در سراسر دنیا و نیز در ایران مطابق با الزامات این استانداردها تولید می شوند. چنانچه به مندرجات ظرف روغن موتور توجه کنید عبارت (API SX, X:A-P) را مشاهده خواهید نمود. به عنوان مثال API SP آخرین و به روز ترین استاندارد جهانی روغن موتور بنزینی می باشد که درماه می سال ۲۰۲۰ توسط موسسه نفت آمریکا برای استفاده در موتورهای توربو شارژ معرفی شد. این محصول همزمان با بازارهای جهانی در شرکت نفت پارس تحت نام Flowmax API SP تولید و عرضه گردید.

دو معیار اصلی کیفیت روغن موتور کدامند؟ | چگونه روغن خودروی خود را آگاهانه انتخاب کنیم؟
روغنی که برای افزایش طول عمر و کاهش استهلاک خودروهای مجهز به توروبو باید استفاده کرد

معیار مهم دیگری که در انتخاب روغن موتور می بایست مد نظر قرار داده شود درجه گرانروی روغن است که بر مبنای استاندارد دیکته شده توسط جامعه مهندسان خودرو SAE (Society of Automotive Engineers) مشخص می شود. با توجه به رویکردهای جهانی در راستای کاهش مصرف سوخت، طراحی موتورها و متعاقبا طراحی فرمولاسیون روانکارها به سمت استفاده از روانکارهای با درجه گرانروی پایین تر سوق داده شده و روغن های بنزینی مالتی گرید (چند فصل) به تدریج جایگزین روغن های بنزینی مونو گرید (تک فصل) شده اند. انتخاب روغن با درجه گرانروی مناسب بر سهولت استارت زدن در فصول سرد سال با توجه جریان پذیری مناسب روغن انتخاب شده و نیز کاهش افت روغن در فصول گرم سال اثر گذار است. درجه گرانروی روغن ها مطابق با معیار SAE بصورت (X:۰, ۵,۱۰,۱۵,۲۰,۲۵, Y:۸,۱۲,۱۶,۲۰,۳۰,۴۰,۵۰,۶۰) XW-Y نیز بر روی مظروف روغن درج می شود.

دو معیار اصلی کیفیت روغن موتور کدامند؟ | چگونه روغن خودروی خود را آگاهانه انتخاب کنیم؟

در نهایت با در نظر گرفتن این دو معیار و نیز بر اساس توصیه شرکت های خودروساز در کتابچه راهنمای هر خودرو که معمولا رعایت نکات آن موجب کاهش استهلاک می شود، شرکت نفت پارس راهنمای انتخاب روغن موتور های بنزینی را به تفکیک خودرو و برندهای آنها در وبسایت خود اینجا (شرکت نفت پارس) در دسترس مالکان خودرو قرار داده است و شما می توانید با مراجعه به این سایت روغن موتور خود را آگاهانه انتخاب و این بار شما به تعویض کار خود پیشنهاد بدهید که چه روغنی برای خودروی شما مناسب است. همچنین اطلاعات تفکیک شده در قالب یک اینفو گرافی نیز اینجا در دسترس است.

کد خبر: ۱۲۸٬۸۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha