۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
انقلاب صنعت قالیشویی در ایران

انقلاب صنعت قالیشویی در ایران

قالیشویی در ایران صنفی قدیمی و پر سابقه است اما تا همین چند سال پیش این صنف کاملاً سنتی بوده و نمی‌شد نام صنعت را روی آن گذاشت.

به گزارش بازار، قالیشویی در ایران صنفی قدیمی و پر سابقه است اما تا همین چند سال پیش این صنف کاملاً سنتی بوده و نمی‌شد نام صنعت را روی آن گذاشت. اما در سال‌های اخیر این صنف پیشرفت‌های قابل توجهی کرده و به معنای واقعی کلمه تبدیل به یک صنعت بزرگ گشته است. قبل از ورود دستگاه‌های شستشو و خشک کن به این این صنعت، قالیشویی در تمامی مراکز به صورت سنتی و با دست و به کمک پارو شسته و سپس در فضای آزاد و زیر نور آفتاب خشک می‌شدند. این شیوه کاری با مصرف انرژی و زمان بسیار زیاد، باعث می‌شد تا ظرفیت قبول سفارشات هر قالیشویی بسیار محدود باشد.

به مرور زمان و با ورود ماشین آلات شستشو و خشک‌ کن، مسیر این صنف به سمت صنعتی شدن پیش رفت. سرعت بخشیدن به فرایند شستشو باعث شد تا میزان ظرفیت دریافت سفارشات قالیشویی‌ها بالاتر رفته و به نسبت درآمد نیز بیشتر شود.

مدیریت به روش سنتی، اصلی‌ترین سد در برابر پیشرفت قالیشویی‌ها

متاسفانه با پیشرفت بسیار زیاد صنعت قالیشویی در فرآیند اجرا، مدیریت این مجموعه‌ها به همان شیوه سنتی و دفتری ادامه پیدا کرد. با افزایش تعداد سفارشات و عدم کنترل مدیریت بر روی همه آن‌ها، به مرور تعداد خطاهای مجموعه و نارضایتی مشتریان نیز افزایش پیدا کرد. بحرانی که هم اکنون بسیاری از مراکز قالیشویی کوچک و بزرگ با آن مواجه هستند.

علاوه بر تمام این موارد، این روزها با وجود ظرفیت اکثر مراکز در قبول سفارشات بیشتر، عدم توانایی مدیریت تمام امور در ابعاد وسیع، باعث می‌شود تا جلوی پیشرفت و توسعه مجموعه‌های قالیشویی و در نتیجه افزایش درآمد آن‌ها گرفته شود. پس از بروز فراگیر این ضعف در مراکز قالیشویی، شرکت‌های بسیاری تلاش کردند تا با ساخت نرم‌افزارهایی شیوه مدیریتی این مجموعه‌ها را تغییر دهند؛ اما تنها تفاوت این نرم‌افزارها با شیوه سنتی مدیریت قالیشویی روش ثبت اطلاعات بود. به این صورت که تمامی اطلاعات سفارشات و... به جای ثبت به صورت دفتری، در سیستم ثبت می‌شد. کامپیوتری شدن ثبت اطلاعات تا حدودی می‌توانست از بروز اشتباهات در سیستم جلوگیری کند، اما به هیچ عنوان نمی‌توانست در رشد و پیشرفت مجموعه موثر باشد.

کلید اصلی افزایش درآمد قالیشویی‌ها

بررسی دقیق مشکلات قالیشویی‌ها، مشخص کرد که در تمامی این مراکز به دلیل عدم هماهنگی و مدیریت صحیح بخش‌های مختلف، با وجود ظرفیت‌ بسیار بالای دستگاه‌ها و همچنین گستردگی فضا، امکان توسعه محدود شده و هیچ قالیشویی نمی‌تواند با حداکثر ظرفیت خود اقدام به ارائه خدمات نماید.

هوشمند سازی سیستم مدیریت قالیشویی

گروه فناوری اطلاعات ژنیک شرکتی با سابقه در زمینه طراحی نرم‌افزارهای مدیریتی و اتوماسیون، با مشاهده ضعف‌ها و چالش‌های موجود در مدیریت مراکز قالیشویی، اقدام به طراحی سیستمی جهت هوشمند سازی مدیریت قالیشویی‌ها کرده است. پونیک، به عنوان یک نرم‌افزار جامع مدیریت قالیشویی، به تنهایی توانسته تحول عظیمی را در این صنعت به وجود بیاورد. با استفاده از این نرم‌افزار تمامی فرآیندهای قالیشویی اعم از جمع آوری سفارشات، شستشو، انبارداری، توزیع و... به صورت هوشمند انجام می‌شود. پونیک با قابلیت اصلاح ساختار مدیریتی و هماهنگ سازی تمام بخش‌ها، این امکان را به مراکز می‌دهد تا بتوانند با مصرف کمترین انرژی و سرمایه انسانی از حداکثر ظرفیت خود استفاده کنند.

با استفاده از نرم‌افزار قالیشویی پونیک دیگر هیچ سدی در راه گسترش کسب‌وکار قالیشویی‌ها از نظر مدیریتی نخواهد بود. تعدادی از مهم‌ترین امکانات سیستم هوشمند مدیریت قالیشویی پونیک که موجب افزایش کارایی و درآمد فوق‌العاده مراکز قالیشویی می‌شود را در ادامه شرح خواهیم داد.

انقلاب صنعت قالیشویی در ایران

پردازش و چینش سفارشات به صورت کاملا اتوماتیک

یکی از مهم‌ترین عملیات‌ها در صنعت قالیشویی، پردازش و چینش درست و بهینه سفارشات جهت جمع‌آوری و پخش است. چینش ترتیب درست برای ناوگان می‌تواند علاوه بر افزایش بازدهی ناوگان، باعث رضایت مشتریان از جمع آوری و تحویل به موقع و همچنین کاهش هزینه‌های مربوط به مصرف سوخت شود. چینش سفارشات در سیستم مدیریت سنتی نیازمند چند نیروی کار بسیار حرفه‌ای با تسلط بر روی تمام مسیرهاست تا بتوانند با صرف زمان بسیار زیاد، به درستی ترتیب جمع آوری و توزیع سفارشات را تشخیص دهند.

نرم‌افزار مدیریت قالیشویی پونیک به صورت کاملاً اتوماتیک و هوشمند می‌تواند با تخمین محل سفارشات ثبت شده بر روی نقشه، بهترین و کوتاه‌ترین مسیر را جهت جمع آوری و توزیع سفارشات مشخص و به ناوگان حمل انتقال دهد. در این نرم‌افزار فرآیند پردازش و چینش تعداد زیادی سفارش به سرعت و تنها در عرض چند ثانیه صورت می‌پذیرد. بنابراین پونیک می‌تواند علاوه بر صرفه جویی در مصرف زمان و نیروی انسانی، موجب کاهش هزینه‌های استهلاک و سوخت ناوگان حمل نیز شود.

مدیریت کامل و استفاده بهینه از انبار

یکی از مهم‌ترین معضلات در مراکز قالیشویی، مدیریت انبار تمیز است. در سیستم سنتی به دلیل تعداد بالای سفارشات و قراردادن هر سفارش به صورت نامنظم در طبقات، امکان نظارت دقیق بر روی وضعیت سفارشات آماده تحویل و ظرفیت انبار وجود نداشته و خروج کالا به صورت کاملاً یک بعدی، نامنظم و فقط بر اساس زمان آماده سازی سفارش صورت می‌پذیرد. این روش می‌تواند باعث بروز خطاهای بسیاری مانند مفقودی، عدم استفاده از حداکثر ظرفیت انبار، امکان جا به جایی سفارشات و تأخیر در تحویل آن‌ها شود. به همین دلایل مدیریت انبار به روش سنتی نیازمند تعداد زیادی نیروی انسانی و صرف انرژی و زمان بسیار زیاد با بازدهی بسیار کم است.

اما در مدیریت انبار به روش نوین، پونیک می‌تواند تنها در عرض یک ثانیه و با شناسایی فرش وارد شده به انبار تمیز با استفاده از بارکدهای شناسایی منحصربه‌فرد، مشخصات دقیق محل قرارگیری و نگهداری فرش را مشخص کند. به این ترتیب بدون نیاز به صرف زمان برای جستجوی قفسه مربوط به هر سفارش و هدر رفتن زمان، مدیریت محل انبار سفارشات به صورت کاملاً اتوماتیک صورت گرفته و موجب استفاده حداکثری از ظرفیت‌های انبار می‌شود. پس از اتمام هر سفارش نیز همانند فرآیند جمع آوری، سیستم بهترین و کوتاه‌ترین مسیر را جهت تحویل سفارشات مشخص کرده موقعیت دقیق آن‌ها در انبار را به انباردار نشان می‌دهد. همچنین انباردار قادر خواهد بود تا در عرض چند ثانیه، وضعیت تمام قفسه‌های انبار و سفارشات را به صورت بصری در سیستم مشاهده کرده و تمام امور را به ساده‌ترین روش ممکن مدیریت کند.

ثبت سفارشات به صورت آنلاین

در نرم‌افزار پونیک قابلیت ثبت سفارشات به صورت آنلاین برای مشتریان فراهم شده است. در ثبت سفارش به صورت سنتی (تلفنی)، یکی از مهمترین مشکلات، اشغال بودن مداوم خطهای قالیشویی و انتظار بیش از حد مشتریان علی‌الخصوص در زمان‌های شلوغ سال در صف سفارش است. این مشکل علاوه بر محدود کردن تعداد دریافت سفارشات در ساعت، در برخی از موارد منجر به انصراف برخی از مشتریان و انتقال آن‌ها به رقبا نیز می‌شود. اما در سیستم آنلاین بر خلاف ثبت سفارش به صورت سنتی، هیچ محدودیتی جهت دریافت سفارشات وجود نخواهد داشت. همچنین با توجه به اینکه دیگر دریافت سفارشات محدود به ساعات کاری مرکز نیست، مجموعه می‌تواند حتی در ساعات تعطیلی خود، بدون صرف هیچگونه انرژی و نیروی کاری اضافه، ثبت سفارش و کسب درآمد کند. به این ترتیب قالیشویی قادر خواهد بود تا با کمک نرم‌افزار پونیک، تعداد بی شماری سفارش را در لحظه ثبت و پردازش کند.

تنها یک قدم با توسعه کسب‌وکار و افزایش درآمد فاصله دارید

در صورتی که شما نیز مدیریت یک مجموعه قالیشویی را بر عهده دارید، به طور حتم تمامی دغدغه‌ها و مشکلات مطرح شده در بالا را داشته و نیاز به تحول و تغییر سیستم خود را احساس کرده‌اید.

به خاطر داشته باشید که عدم رشد مجموعه به دلیل محدودیت در تعداد نیروی انسانی و ظرفیت مکانی نیست. بلکه این سیستم سنتی مدیریت مجموعه است که سد راه پیشرفت و توسعه کسب‌وکار شما شده و جلوی افزایش درآمد را گرفته است. شما به راحتی می‌توانید با پیاده سازی یک سیستم مدیریتی هوشمند در مرکز قالیشویی خود با استفاده از همان تعداد سرمایه انسانی، زمان و فضا، درآمد و بازدهی کار خود را چندین برابر افزایش دهید.

نرم‌افزار جامع مدیریت قالیشویی پونیک، با امکانات و خدمات بی نظیر خود در مدیریت تک به تک مراحل، پیشنهاد ما به شما به عنوان تنها سیستم تمام هوشمند مدیریت قالیشویی است.

کد خبر: ۱۲۸٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha