۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
شرایط سپرده‌گذاری ارزی امن مردم در بانک‌ فراهم شود
معاون ارزی بانک مرکزی:

شرایط سپرده‌گذاری ارزی امن مردم در بانک‌ فراهم شود

پناهی، معاون ارزی بانک مرکزی گفت: تاکنون شرایطی فراهم نشده تا مردم بدانند سیستم بانکی بهترین و امن‌ترین بستر برای نگهداری منابع ارزی آنهاست.

به گزارش بازار، غلامرضا پناهی معاون ارزی بانک مرکزی در مراسم رونمایی از کارت ریالی ارزی بانک ملی ایران، با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه شبکه بانکی در بهره مندی از خدمات الکترونیک برای حوزه ریالی برخلاف حوزه ارزی گفت: تاکنون شرایطی فراهم نشده تا مردم بدانند سیستم بانکی بهترین و امن‌ترین بستر برای نگهداری منابع ارزی آنهاست به طوری که این منابع در اختیار سیستم بانکی قرار می‌گیرند اما اختیار استفاده از آنها نیز با خودشان است.

وی اظهار کرد: نکته دیگر که امروز صحبت های بسیاری درباره آن صورت می‌گیرد، بحث ابزارهای مشتقه است و این ابزار باید روی بازار واقعی شکل گیرد. در کشور ما دو بازار از قبیل نظام یکپارچه معاملات ارزی و همچنین بازار متشکل وجود دارد که مکمل یکدیگر هستند و نقش بانک‌ها از آن جهت که گردش این بازارها باید در نهایت از طریق حساب‌های بانکی باشد، بسیار مهم است.

پناهی بیان کرد: اکنون این سوال مطرح است که چرا باید اجازه دهیم تا این حجم اسکناس به صورت نقد بین صرافی‌ها جا به جا شود در حالی که باید در اختیار سیستم بانکی باشد تا در صورت نیاز، بانک سرویس‌دهی لازم را داشته باشد.

معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اکنون بانک ملی ایران یکی از کانال‌های ورودی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور است، ابراز کرد: در بازار متشکل، اسکناس عرضه شده و ارز حاصل از صادرات به واسطه صادرکننده و با واریز به حساب سیستم بانکی مدیریت می‌شود. در نظام پرداخت نیز باید شرایط به گونه‌ای باشد که به جای نقش‌آفرینی صرافی ها، این جایگاه در اختیار نظام بانکی قرار گیرد.

کد خبر: ۱۲۸٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha