۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
داد اصفهان از بیداد صنایع مطالعه نشده؛ آیا گردشگری به داد نصف‌جهان می‌رسد؟
بازار گزارش می‌دهد؛

داد اصفهان از بیداد صنایع مطالعه نشده؛ آیا گردشگری به داد نصف‌جهان می‌رسد؟

اصفهان- صنایع اصفهان که نفع مالی چندانی برای استان نداشته، این روزها به باری سنگین بر شانه‌های شهر تبدیل شده و آلودگی امان مردم را بریده است، در شرایط کم آبی لزوم توجه به بخش گردشگری محسوس است.

بازار؛ عاطفه علیان: سالهاست کارشناسان محیط زیست بر ضرورت کاهش وابستگی اقتصادی کشور به مصرف منابع طبیعی صحبت و در ارتباط با حفظ این منابع ارزشمند برای نسل‌های آینده به عنوان راه برون رفت از چالش‌های بزرگی نظیر کمبود منابع آب، تاکید می‌کنند.

پس از خشک شدن یکی پس از دیگری دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور، توجه دولت‌ها به جنبه‌های اقتصادی و معیشتی چالش‌های زیست محیطی جلب شد و در این راستا با توجه به آنکه بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب در ایران است، موضوع اشتغال جایگزین کشاورزی به طور ویژه در مناطق درگیر تنش آبی مورد تاکید قرار گرفته است.

این موضوع در ارتباط با برخی استانها نظیر اصفهان از جهات دیگری نیز خودنمایی می‌کند؛ جایی که به باور بیشتر کارشناسان ظرفیتی برای استقرار صنایع سنگین، آلاینده، انرژی‌بر و با مصرف آب بالا، دیگر وجود ندارد و از طرفی امکان اشتغالزایی با توسعه کشاورزی نیز نیست.

در این شرایط یکی از مهم‌ترین گزینه های باقیمانده برای توسعه اقتصادی در این استان و سایر استانهای کشور، با وضعیت مشابه، توسعه اقتصاد و اشتغال در بخش گردشگری است.

اصفهان، شهر و استانی پیشگام در تعداد میراث جهانی ثبت شده است که به باور بسیاری از مردم می‌تواند از کانون‌های گردشگری ایران و منطقه باشد؛ حال آنکه کاستی‌های موجود در مدیریت گردشگری کشور و ضعف در برنامه‌ریزی و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این بخش، از موانع اصلی تحقق این هدف به شمار می‌رود.

در همین ارتباط معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه توسعه اقتصاد گردشگری باید توسط بخش خصوصی صورت بگیرد؛ بر این باور است که دولت باید نقش مشوق و تسهیل کننده سرمایه گذاری را در توسعه گردشگری عهده‌دار شود.

اهمیت گردشگری در توسعه اقتصادی استان اصفهان
امیررضا نقش، با اشاره به اهمیت گردشگری در توسعه اقتصادی استان اصفهان در شرایط تنش آبی، می‌گوید: گردشگری از محورهای اصلی توسعه اقتصادی استان اصفهان است و این موضوع در اسناد بالادستی استان نیز پیش بینی شده و وظیفه اصلی در خصوص معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری بر عهده اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان است.

وی با یادآوری لزوم همکاری و همراهی بانک‌ها با سرمایه‌گذاران بخش گردشگری، بیان می‌کند: در جلساتی که در ماه‌های اخیر با مسئولان قضایی و اجرایی و بانک‌ها در سطح استان برگزار شده، موضوع ارائه تسهیلات بانکی برای طرح‌های اولویت‌دار استان به ویژه گردشگری مورد تاکید و توافق قرار گرفته و این تسهیلات عمدتا شامل وام‌های رونق تولید و تسهیلات موسوم به وام‌های تبصره ۱۸ است.

فرصت توسعه ژئوتوریسم و گردشگری ورزشی در شرق اصفهان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان ضمن اشاره به آسیب‌های وارده به شرق اصفهان در نتیجه خشکی زاینده‌رود و تغییرات اقلیمی می‌افزاید: شرق اصفهان از پتانسیل‌های گردشگری خوبی برخوردار است، به عنوان نمونه می‌توان به فرصت توسعه ژئوتوریسم و گردشگری ورزشی در این منطقه اشاره کرد.

وی می افزاید: البته در راستای تحقق توسعه گردشگری در این منطقه فرهنگ‌سازی محلی برای تشویق مردم به حرکت به سوی اشتغال گردشگری نیز ضرورت دارد.

او با برشمردن توافقات گذشته با طرف‌های خارجی با محوریت گردشگری اصفهان می‌گوید: در حال حاضر پیگیری توافقات اقتصادی صورت گرفته با طرف‌های خارجی هستیم و دیدارهایی با سفرای اتریش و پرتغال و سرکنسول روسیه نیز، جهت پیگیری توافقات انجام شده، صورت گرفته است.

شرق اصفهان از پتانسیل‌های گردشگری خوبی برخوردار است، به عنوان نمونه می‌توان به فرصت توسعه ژئوتوریسم و گردشگری ورزشی در این منطقه اشاره کرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، ادامه می‌دهد: در دیدار با سفیر اتریش، لزوم برقراری مجدد پروازهای مستقیم میان اصفهان و وین و در دیدار با سرکنسول روسیه اجرایی شدن توافقات سال ۹۸ کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه، از جمله در بخش گردشگری، مورد تاکید قرار گرفته است.

رخ‌نمایی فرصتهای اقتصادی در راستای توسعه گردشگری سلامت
وی همچنین با اعلام خبر تشکیل کمیسیون اقتصادی مشترک با عمان، با محوریت گردشگری سلامت، در ماه آینده، از نگاه ویژه کشورهای جنوب حاشیه خلیج فارس، به فرصت‌های گردشگری سلامت در ایران می‌گوید و می‌افزاید: در حاشیه رونق گردشگری سلامت، فرصت‌های اقتصادی دیگری نیز برای اصفهان ایجاد خواهد شد.

نقش، همچنین با بیان اهمیت جذب سرمایه گذاری خارجی به فعالسازی وبسایت سرمایه گذاری خارجی استان اصفهان طی ۱۵ روز آینده به سه زبان و با ارائه حداقل ۱۰ طرح در این قالب، به منظور معرفی به سرمایه‌گذاران خارجی خبر می‌دهد.

اثرات تحریم بر جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش گردشگری
او ضمن یادآوری اثرات تحریم‌های ظالمانه بر جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش گردشگری و با ابراز امیدواری در خصوص آینده جذب سرمایه گذاری خارجی از کشورهای علاقمند به سرمایه گذاری در استان اصفهان، ادامه می‌دهد: در ایام پیش رو از فرصت حضور رییس‌جمهور ترکمنستان در کشور و بازدید وی از اصفهان در راستای تقویت همکاری‌های اقتصادی از جمله در بخش گردشگری استفاده خواهد شد.

نقش در خصوص وضعیت ایرلاین بیس اصفهان که از سالهای گذشته خبرساز بوده است، می‌گوید: مشکلات این ایرلاین تا حد زیادی برطرف شده و شاهد واگذاری آن از سوی فولاد مبارکه به بخش خصوصی بوده‌ایم و امیدواریم تا عید نوروز شاهد فعالیت این ایرلاین با حداقل دو هواپیما باشیم.

سهم ۴۵ درصدی گردشگری در بودجه
به نظر نمی‌رسد اقدامات موردی و مقطعی یا ملاقات‌ها و توافقات همکاری با دیگر کشورها در زمینه گردشگری، تحول چشمگیری در وضعیت کلی این بخش، در کشور ایجاد کرده باشد. از این رو برخی از کارشناسان این حوزه، مشکلات را ناشی از شیوه مدیریت گردشگری کشور و می‌دانند و معتقدند که مسائل این عرصه با تغییرات در ابعاد کلان قابل حل است.

در همین ارتباط، کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به عدم سرمایه‌گذاری کافی، عدم تخصیص تسهیلات لازم به سرمایه‌گذاران و توسعه ناکافی زیرساخت‌های گردشگری را از چالش‌های جدی پیش روی توسعه گردشگری در کشور می‌داند و می‌گوید: توجه به این موارد در بودجه سال آتی باید بیش از این می‌بود و از این جهت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و فعالان این بخش، قدری مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

عدم استفاده از نظرات کارشناسان و فعالان بخش گردشگری و عدم اشراف مسئولان امر بر جزئیات امور باعث شده است تا شاهد خلاء در زمینه برطرف کردن مشکلات این حوزه باشیم و بسیاری از مشکلات حتی دیده نشود

خسارات اقتصادی وارد شده به بخش گردشگری در دوران همه‌گیری کرونا
مرتضی خاکسار با برشمردن خسارات اقتصادی وارد شده به بخش گردشگری در دوران همه‌گیری کرونا و رفع نگرانی‌ها در خصوص واکسیناسیون همگانی، بر فرصت های توسعه گردشگری پس از این همه‌گیری تاکید می‌کند و می‌افزاید: برای رسیدگی به مشکلات هر بخش، باید به سراغ فعالان و کارشناسان آن بخش رفت و اگر به نظرات فعالان و کارشناسان عرصه گردشگری توجه کافی صورت می‌گرفت بسیاری از مشکلات قابل حل بود.

به باور او عدم استفاده از نظرات کارشناسان و فعالان بخش گردشگری و عدم اشراف مسئولان امر بر جزئیات امور باعث شده است تا شاهد خلا در زمینه برطرف کردن مشکلات این حوزه باشیم و بسیاری از مشکلات حتی دیده نشود.

خاکسار در ادامه با اشاره به این موضوع که درآمدهای ارزی بخش گردشگری در 10 سال آینده با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از نقطه‌نظرات کارشناسان و فعالان این حوزه می‌تواند بسیار مطلوب باشد، ادامه می‌دهد: اگر فعالان گردشگری ما در بخش داخلی به ویژه در معرفی ظرفیت های گردشگری کشور در استانهایی نظیر اصفهان فعال باشند الزامات فعال شدن ظرفیت‌های گردشگری خارجی ما نیز فراهم خواهد شد.

برشمردن اهمیت جایگاه اصفهان در موضوع گردشگری
وی همچنین با برشمردن اهمیت جایگاه اصفهان در موضوع گردشگری، مواردی نظیر حفظ بافت تاریخی و خشک شدن زاینده رود و مخدوش شدن چهره زیبای تاریخی اصفهان را از چالش‌های خاص اصفهان می‌داند و می‌گوید: امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب برای سازگاری با اقلیم و پایداری جریان رودخانه زاینده رود که نیازمند برنامه‌ریزی بهتر در فصول پرآب تر است، بخشی از این مشکل حل شود.

با جذب سرمایه‌گذاری کافی به ویژه از سوی سرمایه گذاران ایرانی خارج کشور، می‌توانیم سهم ایران از اقتصاد گردشگری جهان را محقق کنیم و چرخ اقتصاد کشور را با محوریت گردشگری به حرکت درآوریم

این کارشناس گردشگری با اشاره به فاصله گردشگری ایران از وضعیت ایده آل و عقب ماندگی های موجود، به لزوم تحول جدی در برنامه ریزی برای فراهم کردن بسترهای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری، تاکید می‌کند و می‌گوید: با جذب سرمایه‌گذاری کافی به ویژه از سوی سرمایه گذاران ایرانی خارج کشور، می‌توانیم سهم ایران از اقتصاد گردشگری جهان را محقق کنیم و چرخ اقتصاد کشور را با محوریت گردشگری به حرکت درآوریم.

وی ادامه می‌دهد: اگر امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی را نداشته باشیم حداقل باید جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور را میسر و زمینه آنرا فراهم کنیم و دولت باید پیگیری‌های لازم در این خصوص را از جمله از طریق سفارتخانه‌های ایران در کشورهای خارجی ، انجام دهد.

تنها حدود ۴۵ درصد از اعتبارات لازم بخش گردشگری در لایحه بودجه لحاظ شد
به گفته خاکسار از ۱۰۰ درصد سهم گردشگری به باور فعالان بخش گردشگری تنها حدود ۴۵ درصد از اعتبارات لازم در لایحه بودجه سال آینده لحاظ شده است. او همچنین بر استفاده از کارشناسان در شناسایی چالش ها و فرصت‌های گردشگری و پیش‌بینی طرح‌های لازم، همراه با توزیع عادلانه بودجه در استانها به فراخور ظرفیت‌های آنها را به منظور تحقق اهداف توسعه اقتصاد گردشگری، توصیه می‌کند.

اکنون و پس از تصویب کلیات لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق و با در نظر داشتن تغییر دولت و مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید دید که اقتصاد گردشگری ایران و اصفهان به کدام سمت و سو خواهد رفت. آیا شاهد تحولات اساسی در این عرصه خواهیم بود یا تحقق اهداف بزرگ توسعه اقتصاد گردشگری در حاشیه دیگر موضوعات باقی خواهد ماند.

کد خبر: ۱۲۸٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha