دست دولت همیشه در جیب مردم| دولت ایرانی خود را بی نیاز از بخش خصوصی می داند
رییس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد

دست دولت همیشه در جیب مردم| دولت ایرانی خود را بی نیاز از بخش خصوصی می داند

خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: دولتها همواره کسری بودجه خود را از محل چاپ پول و افزایش نرخ تورم و دست درازی در جیب مردم تامین کرده است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: کسری بودجه جز جدا نشدنی اقتصاد ایران شده است. این همان نکته ای است که مسعود خوانساری رییس پارلمان بخش خصوصی تهران هم به آن اشاره می کند و می گوید که « همواره با کسری بودجه مواجه بودیم.» کسری که از جیب مردم تامین شده است. به گفته او، کسری را دولت ها از محل چاپ پول تامین می کنند و چاپ پول نیز یعنی دست کردن در جیب مردم و جبران از این طریق یعنی افزایش قیمت ها است.

رییس اتاق بازرگانی تهران که امروز در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران سخن می گفت، ادامه داد: در ۴۰ سال گذشته همواره با کسری بودجه مواجه بوده‌ایم و میزان درآمدمان از میزان هزینه کمتر بوده است و اگر این اتفاق برای بنگاه یا خانوار صورت گیرد، آن خانواده و آن شرکت ورشکسته می شود، اما چنین اتفاقی برای دولت‌ها رخ نمی‌دهد.

به گفته این فعال اقتصادی، دولت ها وقتی ارز دارند وارد بازار می کنند و موجب تورم می شوند و وقتی هم ارز ندارند اقدام به چاپ پول می کنند و از این طریق موجب تورم می‌شوند.

از سال ۸۴ تا ۹۲ نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار ارز در کشور داشتیم در همین سال ها بیشترین واردات انجام شده و در آن زمان قیمت موز نزدیک به نصف قیمت سیب درختی بود و به عبارتی به کالاهای وارداتی سوبسید پرداخت می شد

او ادامه داد: از سال ۸۴ تا ۹۲ نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار ارز در کشور داشتیم در همین سال ها بیشترین واردات انجام شده و در آن زمان قیمت موز نزدیک به نصف قیمت سیب درختی بود و به عبارتی به کالاهای وارداتی سوبسید پرداخت می شد و حتی از خلال دندان و سنگ قبر و ... از چین وارد کشور می‌شد.

پرهیز از نگاه جزیره ای به صادرات
او با بیان اینکه صادرات را باید جزیی از اقتصاد بدانیم و از نگاه جزیره ای به آن پرهیز کنیم، گفت: مخرب ترین کار ممکن قمیت گذاری کالاهای تولیدی است و همین کار نیز در مورد قیمت‌گذاری ارز از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ انجام شد و صادرکننده مجبور بود که ارز را با قیمت پایین به سامانه نیما بفروشد و وارکننده با آن کالا وارد کند و با هر قیمتی که می خواهد آن کالا را در بازار بفروش برساند.

در سال های گذشته صادرات خدمات فنی و مهندسی ما به بالای ۵ میلیارد دلار رسید این درحالی است که مقدار صادراتمان در این حوزه کالا کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است

خوانساری همچنین با اشاره به افت صادرات در سال های گذشته گفت: در برهه ای صادرات خدمات فنی و مهندسی ما به بالای ۵ میلیارد دلار رسید این درحالی است که مقدار صادراتمان در این حوزه کالا کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است.

این فعال اقتصادی همچنین ظرفیت های اقتصادی کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: ترکیه نه نفت دارد و نه گاز؛ اما سالانه ۲۲۰ میلیارد دلار صادرات انجام می دهند. ما اما با وجود اینکه دومین دارنده منابع گازی در دنیا هستیم، با قطعی گاز دست و پنجه نرم می کنیم.

او افزود: در ۴۰ سال گذشته همواره با کسری بودجه مواجه بوده ایم و میزان درآمدمان از میزان هزینه کمتر بوده است و اگر این اتفاق برای بنگاه یا خانوار صورت گیرد آن خانواده و آن شرکت ورشکسته می شود اما چنین اتفاقی برای دولت ها رخ نمی دهد زیرا از ذخایر و منابع استفاده می کنند و ته نشین شدن این منابع و ذخایر مردم روز به روز فقیرتر می شوند.

از آنجا که دولت تولید کننده ارز است بی نیاز از بخش خصوصی است و فقط در مواقعی که دچار مشکل می‌شود، به سراغ بخش خصوصی می آید

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: دولت ایران یک دولت با درآمد نفتی است و خود را بی نیاز از بخش خصوصی می‌داند.

او همچنین اختلاف قیمت بالای ارز دولتی و آزاد را مورد اشاره قرار داد و گفت: بخش خصوصی همیشه طالب دریافت ارز دولتی است و حتی با وجود اختلاف بین ارز دولتی و آزاد فکر می‌کنم که تجارت تریاک نیز چنین سودی ندارد.

خوانساری افزود: متاسفانه از آنجا که دولت تولید کننده ارز است خود را بی نیاز از بخش خصوصی است و فقط در مواقعی که دچار مشکل می‌شود، به سراغ بخش خصوصی می آید.

کد خبر: ۱۲۸٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha