۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
۲۰ هزار میلیارد تومان دپو در خودروسازی ها| طرح مالیات از خودروهای لوکس اشتباه است
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با بازار

۲۰ هزار میلیارد تومان دپو در خودروسازی ها| طرح مالیات از خودروهای لوکس اشتباه است

زاوه، کارشناس صنعت خودرو در خصوص طرح مالیات خودروهای لوکس گفت: خودرو ۱۰ سال کارکرده را لوکس تلقی می کنند و مالک آن را مرفه می شناسند، ایده این طرح اشتباه است.

بازار؛ گروه خودرو: بحث مالیات از خودروهای لوکس از روزگذشته برای مالکان این محصولات چالش و برای کارشناسان بررسی به موضوع اشتباه ایجاد کرده است. طرحی که نه تنها کارآیی ندارد بلکه در بازار خودرو دردسر جدیدی ایجاد می کند. از آن سو شاهد هستیم که وعده های وزیر صمت برای بازار خودرو محقق نشد و این مساله به زودی با شروع خرید و فروش های خودرو در بازار منتهی به پایان سال چالشی ترمی شود، با این تفاصیل به سراغ فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو رفتیم تا موارد مذکور را بررسی کنیم.

* اگر تحریم ها لغو شود تاثیری در کاهش قیمت خودرو با فرض واردات خواهد داشت؟
واردات بحث تحریم و ممنوعیت داخلی است، تحریم ها مشمول واردات قطعات هست و به دلیل مشکلات مالی ناشی از نقل و انتقال امکان عقد قرار داد با شرکت های قطعه ساز در دنیا وجود ندارد. تا زمانی که تحریم های مالی حل نشود، مساله ای در صنعت خودرو اجرایی نخواهد شد. از سوی چالش اصلی اکنون خود تحریمی های داخل کشور است. اگر واردات آزاد و اجرایی شود منجربه به تعدیل قیمت برای خودروهای مونتاژی و موجود در بازار خواهد شد.

چگونه یک خودرو مدل ۲۰۱۰ با ۵۰۰ هزار کیلومتر کارکرد با خودرو ۲۰۱۰ ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد یک قیمت در بازار دارد؟چگونه تعیین قیمت برای مالیات انجام داده اند

* در بازار برخی از مشتریان در سال های گذشته محصولاتی خریداری کردند که قیمت ۳۰۰ میلیون تومان در آن دوره داشته است، اما اکنون قیمت آن ها میلیاردی شده است، اکنون سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که برای ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو پیام پرداخت مالیات به مالک ارسال خواهد شد، از این مقدار خودرو ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات کسب می شود،نظر شما در این خصوص چیست؟
عدد مالیات این مقدار نسیت که خریدار فعلی محصولات مذکور را تحت فشار قرار دهد، سال گذشته اگر یک دستگاه خودرو سراتو آپشنال مونتاژ سایپا خریداری کرده بودید، اکنون مشمول مالیات و خودرو میلیاردی دارید. این بدان معنی است که دولت به دلیل عدم کنترل تورم از مردم مالیات دریافت می کند، این مالیات بر خودروهای لوکس طرح خنده داری است. به تازگی رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که ۵۵۰ هزار خودرو مشمول طرح پرداخت مالیات هستند. این درحالی هست که مجموع خودروهای وارداتی از سال ۲۰۱۲ تا اعلام ممنوعیت این مقدار بوده است. یعنی خودرو ۱۰ سال کارکرده را لوکس تلقی می کنند و مالک آن را مرفه می شناسند. این موضوع که اعلام کردند اگر مالکان خودروها مالیات را پرداخت نکنند و در زمان فروش مفاصا حساب مالیاتی باید پرداخت کنند، چالش و دردسر جدید در بازار خواهد بود. موضوع خودرو فقط بحث تورمی نبوده بلکه مبحث اصلی ممنوعیت است. اگر واردات خودرو انجام شود تویوتا لندکروزر ۵ میلیاردی به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان می رسد، بنابراین نباید مالک خودرو را متهم به ثروتمند بودن کرد.

این ماجرا جز دردسر عاملی ندارد، چگونه یک خودرو مدل ۲۰۱۰ با ۵۰۰ هزار کیلومتر کارکرد با خودرو ۲۰۱۰ ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد یک قیمت در بازار دارد؟چگونه تعیین قیمت برای مالیات انجام داده اند. ایده طرح مالیات از خودرو اشتباه است.

گروه بهمن که مدعی ساخت داخل ۵۰ درصدی فیدلیتی بوده است، حجم تیراژ آن ۳۴۰۰ دستگاه بوده است. با این تیراژها نمی توان محصولی را داخلی ساز کرد

* چرا خودروهای چینی مونتاژ داخل مانند محصولات کرمان خودرو و گروه بهمن در بازار گران می شوند؟ آیا ادعا ساخت داخل این خودروها صحت دارد؟
قیمت بازار براساس سیاست های پولی تغییر می کند، ولی خودرو شرکت های مذکور قطعات وارداتی دارد. کل تیراژ کرمان خودرو ۵ هزار دستگاه بوده است، با این حجم تیراژ نمی توان قطعه ای را ساخت داخل کرد. گروه بهمن که مدعی ساخت داخل ۵۰ درصدی فیدلیتی بوده است، حجم تیراژ آن ۳۴۰۰ دستگاه بوده است. با این تیراژها نمی توان محصولی را داخلی ساز کرد. داخلی سازی معنی ندارد و چرا فکر می کنند که داخلی سازی محصول را ارزان می کند؟ با این حجم از تیراژ هر محصولی را داخلی سازی کنید، قیمت آن ۵ برابر خواهد شد.

مهم این هست که در کاغذ یک میلیون دستگاه خودرو تولید کنیم. حاصل آن ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو دپو شده در پارکینگ خودروسازی ها است که ECU ندارد

* به عنوان پرسش پایانی، به وزیر صمت برای بهبود وضع بازار خودرو تا پایان سال چه توصیه ای دارید؟
وزیرصمت ابتدا باید عقاید خود را تغییر دهد که اولویت مردم هستند نه صنعتگران، باید در کشور اولویت حقوق مصرف کننده شود. اگر این موضوع اولویت شد آن گاه می توان در خصوص رشد و توسعه صنعت خودرو اظهار نظر کرد. مهم این هست که در کاغذ یک میلیون دستگاه خودرو تولید کنیم. حاصل آن ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو دپو شده در پارکینگ خودروسازی ها است که ECU ندارد. ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی به این شیوه قفل شده است. وزیر صمت با شعارهای آمده است که عملیاتی نیست. ایشان هرچه سریعتر باید از آرزوها و اهداف مذکور فاصله بگیرد. در این صورت می توان برنامه ریزی درست برای اجرا داشت.

کد خبر: ۱۲۸٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha