۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
روبو فارکس چیست و مناسب کدام تریدرها است؟

روبو فارکس چیست و مناسب کدام تریدرها است؟

روبو فارکس یکی از بروکرهای نسبتا قدیمی در جهان است که به کاربران ایرانی نیز خدمات می‌دهد.

به گزارش بازار، روبو فارکس: روبو فارکس یکی از بروکرهای نسبتا قدیمی در جهان است که به کاربران ایرانی نیز خدمات می‌دهد. این کارگزاری از سال ۲۰۰۹ میلادی فعالیت خود را شروع کرده و از لحاظ اعتبار جهانی، هر آنچه که نیاز بوده را بدست آورده است. طبق برآوردهای وبسایت معامله‌گر ایرانی، این کارگزاری جزو پنج کارگزار فارکس محبوب در ایران بوده و مشتریان ایرانی نسبتا بالایی نیز دارد. اگر با مفهوم بروکر و فارکس آشنا نیستید، در ادامه توضیحی بسیار خلاصه از هر دو مفهوم به شما خواهیم گفت.

فارکس چیست؟

کالاهایی که در سطح جهانی برای آن‌ها عرضه و تقاضا وجود دارد، دارای نمودار قیمت جهانی بوده و حجم معاملات آن‌ها نیز قابل اندازه‌گیری است. فارکس، سایت یا مکان فیزیکی نیست، بلکه مجموعه‌ای از اطلاعات (قیمت/حجم معاملات) بوده که به صورت نمودار قابل نمایش است. برای مثال، میزان عرضه و تقاضا برای خرید طلا در سطح جهان، باعث تغییر قیمت این دارایی ارزشمند شده و می‌توان نوسانات قیمت این دارایی را به شکل یک نمودار درآورد. در گام بعدی، افراد می‌توانند به عنوان سرمایه‌گذار خرد، وارد بازار شده و خودشان نیز طلا را خرید و فروش کنند. اما وارد شدن به این بازار، باید به کمک یک کارگزار یا همان بروکر باشد. یکی از این بروکرهای محبوب و سرشناس، بروکر روبو فارکس است که در این مقاله بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد.

در بازار فارکس، دارایی‌های متعددی ارائه شده است که سرمایه گذار می‌تواند با کسب دانش و تجربه کافی، در زمان مناسب وارد معاملات شود. فارکس یک بازار مجازی است که تریدر (سرمایه گذار در فارکس)، می‌تواند به کمک بروکر، خرید و فروش‌های خود در سطح جهانی را انجام داده و درآمد کسب کند. برای مثال، اگر قصد داشته باشید که طلا بخرید، به طلا فروشی خواهید رفت و مقداری طلا خریده و آن را به عنوان سرمایه نگه خواهید داشت. اما در بازار فارکس، اصل هیچ کالایی در اختیار شما قرار نخواهد گرفت، بلکه شما در خرید و فروش بروکرها مشارکت کرده و هر زمان که مایل باشید، اصل پول و سود ناشی از معاملات را برداشت خواهید کرد.

بروکر چیست؟

بروکر همانند کارگزار بورس ایران بوده، اما دامنه‌ی خدمات آن مربوط به بازارهای جهانی است. بروکرها دسترسی شما به بازارهای خرید و فروش در فارکس را فراهم کرده و این کار را رایگان انجام می‌دهند. اگرچه ایجاد دسترسی به بازار فارکس رایگان است، اما در ادامه، بروکرها در ازای خدمات ارائه شده، مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت خواهند کرد. بنابراین، بروکر واسطی است که به شما امکان انجام معاملات در بازار فارکس را ارائه می‌دهد. حال که با مفهوم فارکس و بروکر آشنا شدید، اجازه دهید تا مجددا به بررسی کارگزاری روبو بپردازیم و مزایا و معایب آن را بیان کنیم.

بروکر روبو فارکس

چگونه مطمئن شویم که روبو فارکس معتبر است؟

بررسی اعتبار بروکرها کار چندان دشواری نیست. مهمترین گام در ارزیابی صحت عملکرد هر بروکر، بررسی رگولاتوری است. رگولاتوری، همان مجوز فعالیت در سطح جهان بوده که توسط سازمان‌های مالی جهانی ارائه می‌شود. روبو فارکس در کشور بلیز ثبت شده و دو مدل رگولاتوری دارد. رگوله اول که برای کشورهای اروپایی کاربرد دارد، با عنوان CySec از کشور قبرس دریافت شده و بسیار معتبر است. این رگوله، عملکرد بروکر را به شدت زیر ذره‌بین برده و تمامی اقدامات آن را بررسی خواهد کرد.

متاسفانه ایران جزو کشورهای تحریم شده قرار گرفته و این رگولاتوری، اجازه‌ی فعالیت به بروکر در ایران را نخواهد داد. به همین جهت نیز روبو فارکس چاره‌ای جز دریافت رگوله‌ای با نام آفشور (مخصوص کشورهایی همانند ایران) ندارد. به همین جهت نیز روبو، یک رگوله آفشور با نام IFSC دریافت کرده تا بتواند به کاربران ایرانی، خدمات ارائه نماید. بنابراین، این کارگزاری نه تنها معتبر است، بلکه دو رگوله نیز دارد. علاوه بر آن، این کارگزاری حساب‌های معاملاتی کاربران خود را به کمک نهاد مالی مستقل (همانند بیمه) با نام Financial Comission تا سقف ۲۰ هزار یورو بیمه کرده تا در صورت بروز مشکل (از سمت بروکر)، هیچ ضرری به کاربران وارد نشود.

روش دومی که اعتبار بروکرها به واسطه‌ی آن سنجیده می‌شود، سابقه و رضایت کاربران است. همانطور که پیشتر مطرح شد، روبو فارکس از سال ۲۰۰۹ میلادی فعالیت خود را شروع کرده و جزو بروکرهای محبوب در ایران است. از این بابت نیز کاربران دیگر، از عملکرد این کارگزاری رضایت داشته‌اند و می‌توان به عملکرد آن مطمئن بود. برای خواندن نظرات سایر تریدرها در خصوص روبو فارکس برروی این لینک کلیک نمایید.

روبوفارکس

انواع حساب در روبو فارکس

یکی از دلایل محبوبیت این کارگزاری در ایران (و صد البته در سایر نقاط جهان)، تنوع حساب‌های معاملاتی است. از آنجاییکه تریدرها هر کدام یک استراتژی مخصوص به خود را داشته که به واسطه‌ی آن نیاز به حساب‌های متفاوتی دارند، روبو توانسته با ارائه‌ی پنج حساب معاملاتی مختلف، نیاز بسیاری از تریدرها را برطرف نماید. این کارگزاری، حساب‌های زیر را به کاربران خود ارائه کرده که در ادامه در خصوص آن‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد:

  • حساب پرو
  • حساب پرو از مدل سنتی (موجودی به سنت تبدیل میشود)
  • حساب پرایم
  • حساب ای سی ان
  • حساب آر تریدر

حساب آخر، یک حساب در پلتفرم معاملاتی‌ای با نام R Trader است. از آنجاییکه تریدرهای فارکس عموما از سایت تریدینگ ویو به عنوان مرجع قیمت‌ها استفاده کرده و تحلیل‌های خود را در آنجا انجام می‌دهند، روبو نیز یک پلتفرم معاملاتی شبیه به سایت تریدینگ ویو ارائه کرده تا کاربران بتوانند از این پلتفرم استفاده کرده و از سایت تریدینگ ویو بی نیاز شوند. اما در خصوص چهار حساب دیگر، باید توضیحاتی را به شما بدهیم.

حداقل واریز در تمامی حساب‌ها معادل ۱۰ دلار بوده، اما میزان اهرم یا همان لوریج متفاوت است. اهرم در حساب پرو و پرو سنت تا سقف ۲، ۰۰۰ برابر، در حساب پرایم تا سقف ۳۰۰ برابر و در حساب ای سی ان تا سقف ۵۰۰ برابر قابل افزایش است. هر سه حساب، از مدل اسپرد متغیر بوده که میزان آن در حساب‌های پرو و پرو سنت از ۱.۳ پیپ و در دو حساب دیگر از ۰ پیپ لحاظ می‌شود. حساب‌های پرو و پرو سنت بدون کمیسیون بوده و از مدل اسلامی هستند.

انتخاب حساب در کارگزاری‌ها، باید بر مبنای استراتژی معاملاتی افراد باشد. ساده‌ترین مثال در این زمینه، استراتژی اسکالپینگ است. تریدرهایی که به سبک اسکالپ معامله می‌کنند، به دنبال معاملات متعدد با حاشیه‌ی سود کم بین ۵ تا ۲۰ پیپ هستنند. بنابراین، این افراد باید حسابی را انتخاب کنند که اولا اسپرد آن متغیر بوده و دوما اینکه متغیر از ۰ پیپ باشد. این مدل حساب به اسکالپرها کمک می‌کند تا حاشیه‌ی سود خود از هر معامله را افزایش دهند. در نقطه‌ی مقابل، افرادی که معاملات بلند مدت انجام می‌دهند، باید به دنبال حسابی باشند که میزان بهره شبانه آن در کمترین حالت ممکن باشد.

چه چیزی در روبو فارکس معامله میشود؟

روبو فارکس یکی از بروکرهایی است که سبد سهام بزرگی دارد. سهام شرکت‌های مختلف دنیا به دلیل نوسانات نسبتا کم و بازدهی قابل توجه در طولانی مدت، مورد علاقه‌ی تریدرهایی است که به دنبال ریسک کم و سودآوری مطمئن هستند. به طول کلی در این کارگزاری، دارایی‌های زیر قابل معامله است:

  • جفت ارز فارکس (۳۶ دارایی)
  • طلا و نقره
  • کالاهای اساسی (بیش از ۱۰۰ کالا شامل گندم، سویا و شکر)
  • شاخص بورس های بزرگ دنیا (بیش از ۱۶ شاخص)
  • رمزارزهای بیتکوین و اتریوم
  • سهام شرکت‌های بزرگ دنیا (بیش از ۶۰ سهام)

در بررسی‌های انجام شده، این کارگزاری، سبد معاملاتی متنوع و قابل قبولی داشته و می‌تواند زمینه‌ی مناسبی را برای کسب سود از بازار فارکس فراهم کند.

پلتفرم های معاملاتی در Roboforex

این کارگزاری، چهار پلتفرم معاملاتی مختلف از جمله متاتریدر ۴ و ۵ و سی تریدر و آر تریدر را ارائه کرده است. این تنوع پلتفرم معاملاتی نیز یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد روبو فارکس بوده که در کمتر کارگزاری‌ای نظیر آن مشاهده شده است.

معایب روبوفارکس

روبوفارکس اگرچه جزو بهترین بروکرهایی است که در بازار ایران فعالیت می‌کند، اما صد البته هنوز ایرادات و محدودیت‌هایی دارد. برای مثال، همانطور که در سایت معامله‌گر ایرانی مطرح شده است، تیم پشتیبانی فارسی زبان این کارگزاری بسیار ضعیف بوده و عموما با تاخیر پاسخ مشتریان خود را می‌دهند. علاوه بر آن، وبسایت نیز به زبان فارسی ارائه نشده و همین امر نیز گاها باعث بروز مشکلات برای کاربران ایرانی شده است. اما اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید، به محض افتتاح حساب، تیم پشتیبانی انگلیسی زبان با شما تماس خواهد گرفت و می‌توانید تمامی سوالات خود را از ایشان بپرسید.

چرا سایت روبو فارکس باز نمیشود؟

متاسفانه در آبان ماه ۱۴۰۰، وبسایت روبو فارکس در ایران فیلتر شد و به همین دلیل نیز این وبسایت برای کاربران ایرانی باز نمیشود. به همین جهت نیز برای ورود به سایت این کارگزاری، باید از آی پی غیر ایران استفاده نمایید. بعد از افتتاح حساب در کارگزاری، به شما دسترسی متاتریدر (یا پلتفرم های معاملاتی دیگر) داده خواهد شد و دیگر نیازی به تغییر آی پی برای ورود به سایت نداشته و می‌توانید کارهای خود را از طریق پلتفرم معاملاتی دنبال کنید. برای اینکه اطلاعات خود در خصوص روبوفارکس را تکمیل کنید و یا نظرات سایر تریدرها در این زمینه را مطالعه کنید، برروی لینک قبلی کلیک نمایید.

کد خبر: ۱۲۸٬۶۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha