۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲
 کاهش ردیف‌های بودجه‌ای و تمرکز زدایی؛ مهمترین تغییرات در بودجه ۱۴۰۱
عضو کمیسیون تلفیق مجلس عنوان کرد

کاهش ردیف‌های بودجه‌ای و تمرکز زدایی؛ مهمترین تغییرات در بودجه ۱۴۰۱

دولت در تغییرات بودجه‌ای خود، ردیف‌ها را کاهش داده، تمرکززدایی را مدنظر دارد و اختیارات بیشتری به استانداری‌ها و شورای برنامه ریزی استان‌ها واگذار کرده است.

به گزارش بازار، محمد علیپور، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به رای نمایندگان مجلس در صحن علنی به کلیات بودجه سال آینده گفت: نخستین تغییر بودجه دولت سیزدهم نسبت به بودجه سال گذشته این است که منابع آن واقعی تر دیده شده و در خصوص کسری بودجه، کنترل تورم و معیشت مردم توجهات مهمی صورت گرفته است.

وی از توقع و انتظار نمایندگان برای تغییرات و اصلاحات اساسی در ساختار بودجه گفت و بیان کرد: دولت به نسبت سال گذشته توانسته است تغییراتی اعمال کند؛ هر چند این تغییرات کامل و طبق انتظار مجلس شورای اسلامی نیست. دولت در تغییرات بودجه ای خود، ردیف ها را کاهش داده، تمرکززدایی را مد نظر دارد و اختیارات بیشتری به استانداری ها و شورای برنامه ریزی استان ها واگذار کرده است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو بیان کرد: دولت با کاهش ردیف های بودجه، اعتبارات را در اختیار وزارت خانه ها و دستگاه ها قرار داده است و در حقیقت نهادها باید در مقابل بودجه و اعتباری که دریافت می کنند، پروژه ها را اجرایی کنند و پاسخگو باشند.

وی درباره درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده عنوان کرد: برای سال آینده پیش بینی شده است رشد ۶۰ درصدی در درآمدهای مالیاتی داشته باشیم. با سامانه هایی که برای دریافت مالیات در نظر گرفته شده است، بدون اینکه پایه مالیاتی اضافه شود، دریافت مالیات ها هدفمند شده است. در این راستا دو میلیون مودی مالیاتی شناسایی شده اند و برخی از معافیت های مالیاتی حذف شده است.

علیپور به حذف ارز ترجیحی اشاره و تصریح کرد: این موضوع دغدغه اکثر نمایندگان مخالف و موافق کلیات بودجه بود و بحث های جدی نیز در این زمینه مطرح شده است. وقتی دولت ارز ترجیحی را حذف کند، قطعا کالاهایی که با ارز ترجیحی حذف شوند، قیمت آنها تغییر می کند و به مردم فشار می آید.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس بیان کرد: خواست نمایندگان این است که دولت حتما باید برنامه جایگزین داشته باشد. برنامه دولت این است با پرداخت نقدی به مردم، در عین حذف ارز ترجیحی از معیشت مردم حمایت کند.

کد خبر: ۱۲۸٬۶۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha