۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰
تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار بورس| کسری بودجه دولت رئیسی کمتر از دوره های قبل است
تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار بورس| کسری بودجه دولت رئیسی کمتر از دوره های قبل است

شایان آرانی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: برای کاهش تورم و رفع کسری بودجه، دولت باید خیلی از هزینه ها را از بین ببرد و این هزینه ها همان هزینه هایی است که خیلی از واحدهای مختلف از دولت استفاده می کنند.

بازار؛ گروه ایران: شاهین شایان آرانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار، با اشاره به اینکه با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ چه تاثیری در بازار بورس می گذارد پاسخ داد: متاسفانه بعد از این همه سال بودجه هایی که دولت ها به مجلس ارائه میدهند با کسری مواجه است. دولت سیزدهم نیز از این موضوع مستثنا نیست. ولی اشاره باید کنم که کسری بودجه این دولت خیلی کمتر از آن کسری است که در سال های قبل مشاهده می شود که این علامت مثبتی بشمار می آید. ولی باید آن را اینگونه تعبیر کرد که علامت منفی که بودجه بر بازار خواهد داشت، کمتر خواهد شد و چون اثر نامطلوب کمتر است پس خیلی ها تعبیر می کنند که خوب است.

این تحلیلگر در ادامه افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قطعا تبعات به همراه دارد به دلیل اینکه تصویب این ارز عجولانه و غیر کارشناسی بود و حالا برای اینکه این ارز دولتی را بخواهند حذف کنند قطعا با مشکلاتی مواجه می شود که به تمامی بازارها از جمله بازار بورس نیز سرایت می شود. بازار بورس در حال حاضر روزهای خوبی را ندارد این موضوع نیز قطعا وضعیت را به سمت بهبودی پیش نمی برد دولت قبل از اینکه به فکر حذف ارز ترجیحی باشد به این فکر کند بعد از حذف باید چه اقداماتی را پیاده کند.

کسری بودجه یک اثر منفی روی بازار خواهد گذاشت ولو این کسری بودجه کمتر از سالهای قبل خواهد بود. این یک اثر است که به نظرم باید به آن دقت شود

وی ادامه داد: کسری بودجه یک اثر منفی روی بازار خواهد گذاشت ولو این کسری بودجه کمتر از سالهای قبل خواهد بود. این یک اثر است که به نظرم باید به آن دقت شود. به هر حال کسری بودجه برای دولت به هر صورتی به این معنا است که مجبور هستند پول چاپ کنند که اثرات تورمی بیشتری را به همراه دارد البته این اثرات تورمی برای بعضی از شرکت های بورسی خوب است و برای بعضی ها بد ولی کلا تورم برای اقتصاد منفی است.

او تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی، طبیعتا زمانی که حذف می شود در کوتاه مدت یک اثر منفی برای بعضی از شرکت هایی که از این ارز استفاده می کردند ایجاد می کند ولی در یک دوره میان مدت و بلند مدت (دوره ۳ سال به بالا)، اثرات حذف این ارز را مثبت می بینم چون برای این ارز ۴۲۰۰ تومانی اگر قیمت بازار ۳۰ هزار تومان باشد مابه التفاوت این قیمت رانتی است که دولت می دهد و زمانی که این را حذف می کنند به نظرم قیمت ها و سوددهی خیلی از شرکت ها واقعی می شود و مبتنی بر مشخصه های بازار خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین وقتی سود شرکت هایی را که تحت تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند را نگاه می کنیم، این سودها واقعی است و رانتی نیست که دولت به ما بعنوان یک سرمایه گذار می دهد و به همین دلیل دوباره بازار را به سمت تعادل می برد. به دلیل همین کسری بودجه ای که مشاهده خواهیم کرد کلا اثر بودجه را بر بورس چندان مثبت نمی بینم.

این تحلیلگر با اشاره به اینکه با حذف ارز دولتی، دولت باید چه راهکاری را در این زمینه پیاده کند تا بتواند مدیریتی خوبی در این بازار داشته باشد گفت: راهکار واقعی که تاثیر گذار اصلی خواهد بود، تصمیمات سختی را می طلبد. دولت اگر واقعا بخواهد تورم را در کشور حذف کند یا کاهش دهد (حداقل آن را زیر ۱۰درصد برساند)، تصمیمات سختی را باید بگیرد. به نظر من، دولت می تواند نشان دهد تاثیرگذاری واقعی را در این بازار توانسته ایجاد کند یا خیر که با توجه به چنین اقتصادی که داریم می توان گفت کار مشکلی بشمار می آید.

او در ادامه اظهار کرد: برای کاهش تورم و از بین بردن کسری بودجه، دولت باید خیلی از هزینه ها را از بین ببرد یا کاهش دهد و این هزینه ها همان هزینه هایی است که خیلی از واحدهای مختلف به نوعی دارند از دولت استفاده می کنند، دولتی که بزرگ و فربه است هزینه آن بالا خواهد بود و درآمد با هزینه های ان همخوانی پیدا نمی کند. مثل هزینه های خانوار می ماند، آدم زمانی که به نوعی دخل و خرجش باهم نخواند، چه باید کند؟ باید هزینه اش را پایین بیاورد یا درآمدش را بالا ببرد یا در آن واحد هر دو را انجام دهد.

شایان آرانی گفت: دولت باید هزینه اش را پایین بیاورد چون افزایش درآمد به دلیل مسائل تحریم و مشکلاتی که داریم، در کوتاه مدت مقداری سخت است ولی امکان کاهش هزینه ها خیلی بیشتر است. کاهش هزینه ها یعنی سفت کردن کمربندها و گرفتن تصمیمات سخت، اینجاست که دولت باید اقدامات اساسی کند. اگر نخواهد تصمیمات سخت بگیرد همین مشکلات در آینده تکرار خواهد شد.

کد خبر: ۱۲۸٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha