۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
مشکلات فعلی تولید با دریافت وام حل نمی شود| تعطیلی تولید با مصادره بانک‌ها
یک کارشناس حقوق:

مشکلات فعلی تولید با دریافت وام حل نمی شود| تعطیلی تولید با مصادره بانک‌ها

گرگان- تفیضی، کارشناس حقوقی، با تاکید بر این که مشکلات فعلی بخش تولید با دریافت وام حل نمی شود، گفت: چالش بخش خصوصی واردات است.

محمد تفیضی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که دولت شبیه غول و بخش خصوصی به مثابه لیوان شیشه ای است، اظهار کرد: دولت باید مراقب برخورد شدید و شکنندگی این بخش باشد؛ موضوعی که در استان کمتر به آن در حوزه سرمایه گذاری توجه می شود.

این کارشناس حقوق، مصادره واحدهای تولیدی توسط بانک ها را خلاف سیاست های دولت سیزدهم خواند و گفت: رئیس قوه قضائیه قبلی و رئیس جمهور فعلی مخالف مصادره واحدهای تولیدی هستند این همان رویکردی است که حاکمیت هم به آن تاکید دارد.

وی ادامه داد: هرچند کارخانجات گلستان در اصطلاح تعطیل است اما این دلیل نمی شود که بانک ها به محض بدهی واحدهای صنعتی، اقدام به مصادره کنند.

به گفته تفیضی، مصادره واحدهای تولیدی توسط بانک منجر به توقف چرخه تولید، بیکاری و اختلال در اقتصاد می شود.

وی آن دسته از واحدهای تولیدی بدهکار که از پرداخت اقساطشان سرباز می زنند را سرمایه گذار تجاری نامید و گفت: چنین واحدهای تولیدی ماهیت صنعتی ندارند چراکه سرمایه گذاری صنعتی با سرمایه گذار تجاری تفاوت زیادی دارد. این افراد تاجر هستند و صنعتگر نیستند.

این حقوقدان با تاکید بر این نکته که مشکلات فعلی بخش تولید با دریافت وام حل نمی شود، افزود: چالش بخش خصوصی واردات است. موضوعی که مقام معظم رهبری هم به آن تاکید داشته اند.

واردات کمر تولید را شکسته است

به گفته وی، واردات کمر تولیدکننده را شکسته و تیشه به ریشه تولید کشور زده است چراکه واردات کالا با ارقام پائین انگیزه مشتری برای تهیه کالای ایرانی را کاهش داده است.

او با اشاره به خروج برخی کالاها از کشور بدون بازگشت سرمایه به کشور، گفت: اداره کل گمرکات این افراد متخلف را به خوبی می شناسد اما با آنها برخورد نمی کند. یقین دارم دست های پشت پرده ای وجود دارد که به مفسدان اقتصادی اجازه فعالیت می دهد.

تفیضی با تاکید بر اینکه اراده ای برای برخورد با متخلفین وجود ندارد، افزود: در غیر این صورت به راحتی این افراد قابل شناسایی هستند.

وی تخصیص یارانه را اقدامی اشتباه ارزیابی کرد و گفت: همواره پشت یارانه فساد وجود داشته است. با رانت غلطی که ادامه دادیم چرخه تولید مختل شده است. الان هم که تصمیم به حذف یارانه شده، باید جراحی اتفاق بیافتد. موافق حذف ارز هستم اما معتقدم عواقب سنگینی دارد.

این کارشناس حقوق توزیع کالابرگ به دهک های کم درآمد را مناسبترین راه سوبسید دانست و اضافه کرد: طبعا افزایش نقدینگی در کشور منجر به تورم بیشتر خواهد شد، بنابراین به نظر می رسد استفاده از کالابرگ منطقی است.

کد خبر: ۱۲۸٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha