۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
کرمان خودرو سوار بر موج گرانی| خودروهای چینی در بازار با چه منطقی گران شدند؟
بازار گزارش می دهد

کرمان خودرو سوار بر موج گرانی| خودروهای چینی در بازار با چه منطقی گران شدند؟

کرمان خودرو و گروه بهمن دو شرکت خودروساز هستند که محصولاتشان در بازار با افزایش چشمگیر بها مواجه هستند، ثبات قیمتی برای محصولات کرمان خودرو حتی در کارخانه وجود ندارد.

بازار؛ گروه خودرو: خودروهای چینی در کشور به همان میزان که مشتری دارند، همان مقدار نیز در سکوت خبری افزایش قیمت داده اند. این افزایش قیمت اغلب سبب می شود که در بازار آزاد موج گرانی آغاز شود، به دلیل تیراژ پایین مدل های متنوع محصولات چینی چندان سودجویان به دنبال سرمایه گذاری روی آن نیستند و یا شاید برخلاف خودروسازان دولتی که در رودربایستی دولتی ها ،منافع را دلالان می برند، آنها بر موج گرانی سوار شده و سود های غیر معقول بازار را هم از آن خود می کنند.

البته گاهی نیز عدم خدمات پس از فروش مناسب سبب می شود که خودرو چندان در بازار گران نشود. در خودروهای چینی شاید بتوان محصولات کرمان خودرو و سپس گروه بهمن را در بازار یکه تاز افزایش قیمت معرفی کرد. کرمان خودرو سال هاست به بهانه افزایش عمق ساخت داخل در حال مونتاژ خودروهای چینی به شکل سی کی دی است، این خودروساز که سیاست صنعت خودرو را در اوایل دهه ۸۰ شمسی تغییر داد، واردات را بهانه گرانی محصولات می داند.

این خودروساز در سال جاری حدود ۲۹ میلیون تومان فقط برای یک محصول در کارخانه افزایش قیمت داشته است.

در این گزارش به بررسی قیمت بازار برخی از محصولات خواهیم پرداخت.که به نظر می رسد در یکسال اخیر قیمت ها به طرز سئوال برانگیزی بالا رفته است.

کرمان خودرو سوار بر موج گرانی| خودروهای چینی در بازار گران شدند

کرمان خودرو از ابتدا سال جاری تا مهرماه سال جاری، قیمت جک اس ۳ را حدود ۲۹ میلیون تومان گران کرد

کدام محصولات کرمان خودرو گران شدند؟
جک اس ۵ یکی از محصولات پر طرفدار کرمان خودرو در بازار است، این خودرو با پیشرانه ۲ لیتری در ابتدای دیماه جاری ۸۴۵ میلیون تومان قیمت داشت. اواسط ماه جاری به ۸۶۰ میلیون تومان رسید و اکنون با قیمت ۸۵۵ میلیون تومان در بازار معامله می شود. این افزایش و کاهش قیمت جک متناسب با بها برخی از خودروهای داخلی همراه بوده است. نکته جالب توجه این است که این خودرو در سال 1399 از سوی نمایندگی 720 میلیون قیمت خورده بود ولی در همان ماه قیمت آن در بازار 656 میلیون تومان بود.

محصول دیگر کرمان خودرو یعنی جک اس ۵ با پیشرانه ۱.۵ لیتری در ابتدا ماه جاری با بها ۹۱۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شد. این خودرو امروز به قیمت ۹۱۵ میلیون تومان رسیده است. رفتار بازار در خصوص این خودرو علیرغم بازیگری خودروساز برای افزایش بها، نتیجه کاهش در پیش داشته است. ظاهرا مشتریان در بازار نسبت به اس ۵ با پیشرانه ۱.۵ لیتری چندان تمایل به خرید ندارند.

جک اس ۳ را می توان نمونه اقتصادی کراس اوور کرمان خودرو برای بازار معرفی کرد، این خودرو در ابتدای ماه جاری قیمت ۵۹۰ میلیون تومان در بازار داشت. در اواسط ماه جاری به بها ۶۲۰ میلیون تومان رسید و اکنون در بازار قیمتی حدود ۶۱۵ میلیون تومان دارد. بخشی از این نوسان قیمت به عرضه محصول از سوی کرمان خودرو مربوط می شود. این خودروساز بر خلاف تولیدکنندگان داخلی ضعف تامین قطعه برای تولید محصول ندارد، اما در بخش لوازم یدکی دارای بیشترین ضعف در بازار است.

گفتنی است که این مدل نیز در دی ماه سال گذشته 530 میلون تومان از سوی این شرکت مدعی خودروسازی قیمت خورده بود در حالی که قیمتش در بازار حدود 460 میلیون تومان بوده است و همین خودروساز از ابتدای سال جاری تا مهرماه سال جاری، قیمت جک اس ۳ را حدود ۲۹ میلیون تومان گران کرد، این افزایش قیمت که دلیل منطقی ندارد در بازار قیمت این محصول را افزایش داد.

کرمان خودرو سوار بر موج گرانی| خودروهای چینی در بازار گران شدند

با چشم پوشی از ضعف لوازم یدکی در بازار برای دیگنیتی و فیدلیتی، محصولات گروه بهمن عمدتا روند صعودی قیمت را نسبت به سایر خودروهای چینی دنبال می کنند

گرانی گروه بهمن در بازار
گروه بهمن با معرفی دو محصول دیگنیتی و فیدلیتی در تیپ های متنوع به بازار، رقابت در کراس اوور ها را برای خودروسازان سخت کرد. این خودروساز هرچند تازه وارد بازار از نظر معرفی و عرضه محصولات کراس اوور محسوب می شود، نسبت به سایر خودروسازان دیگر در شبکه فروش تقریبا ثبات قیمتی داشته، البته این ثبات به معنای عدم افزایش نیست.

محصول دیگنیتی گروه بهمن در ابتدای ماه جاری ۱ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان قیمت داشت. این خودرو در اواسط دیماه جاری به بها ۱ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان رسید و اکنون با قیمت ۱ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود. شاید این خودروساز سیاست نزدیکی قیمت به حاشیه سود بازار را دنبال کند، اما بازار هوشمندانه از افزایش بها این محصول پیشگیری کرد زیرا بر خلاف خودروسازان داخلی با چسب بیشتر به بدنه دولت که سهم قابل توجهی از سود گرانی را به دلالان تقدیم می کنند این خودروسازها معمولا چنان قیمت های بالایی را بر روی خودروهای وارداتی خود بارگذاری می کنند که تنها خریداران خودرویی که از خودروهای داخلی خسته شده اندو در عین حال قدرت خرید کمی بالاتر از خودروهای داخلیدارند، به دامشان بیفتند.

فیدلیتی در تیپ پنج نفره پرایم برخلاف دیگنیتی شیب افزایش قیمت ملایم تری را در بازار طی کرده است. این خودرو در ابتدا دیماه جاری ۱ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان قیمت داشت، اکنون این محصول به بها ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. با چشم پوشی از ضعف لوازم یدکی در بازار برای دو محصول مذکور، محصولات گروه بهمن عمدتا روند صعودی قیمت را نسبت به سایر خودروهای چینی دنبال می کنند. هرچند رفتار بازار نسبت به خرید این خودروها منطقی تر شده است.

کرمان خودرو سوار بر موج گرانی| خودروهای چینی در بازار گران شدند

محصول ایکس ۲۲ در تیپ اتوماتیک اسپرت قیمت ۵۱۰ میلیون تومان داشت اکنون به قیمت ۵۲۵ میلیون تومان رسیده است

مدیران خودرو در رتبه آخر
محصولات شرکت صنایع خودروسازی مدیران خودرو نسبت به سایر خودروهای چینی در بازار کمترین جهش قیمت را تجربه کرده است. البته این موضوع بیشتر برای برند چری صادق است و برخی از محصولات در برند ام وی ام براساس تقاضای بازار، افزایش قیمت پیدا کرده اند. باتوجه به اینکه معمولا قیمت خودرو در نمایندگی های این خودروساز نسبت به بازار گران تر است، افزایش بها محصول در بازار کمتر است. محصول ایکس ۲۲ در تیپ اتوماتیک اسپرت قیمت ۵۱۰ میلیون تومان داشت اکنون به قیمت ۵۲۵ میلیون تومان رسیده است. البته رفتار بازار تاکنون به قیمت سایر محصولات مدیران خودرو تقریبا ثابت بوده، باید منتظر بود و دید که تا پایان هفته جاری قیمت محصولات این خودروساز چه تغییراتی در پیش خواهند داشت.


کد خبر: ۱۲۸٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha