۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
خشکسالی پرورش‌دهندگان آبزیان در خراسان شمالی را با مشکل مواجه کرد
مدیر امور شیلات خراسان شمالی:

خشکسالی پرورش‌دهندگان آبزیان در خراسان شمالی را با مشکل مواجه کرد

بجنورد- مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: خشکسالی های اخیر که منجر به کاهش دبی و کیفیت آب رودخانه‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها شده، پرورش‌دهندگان آبزیان را در این خطه با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، مهدی میرقراچولو بابیان اینکه خشکسالی پرورش‌دهندگان آبزیان را در خراسان شمالی با مشکل مواجه کرده است، افزود: خشکسالی و کاهش دبی منابع آبی استان حیات آبزیان را به خطر انداخته است که برای رهایی از این وضعیت نامساعد آبی چاره‌اندیشی شود.

وی افزود: بروز خشکسالی پی‌درپی علاوه بر اینکه دبی منابع آبی را کاهش داده باعث کاهش کیفیت این ذخایر نیز شده است که بعضاً در برخی از مناطق این استان هم‌اینک با شوری و سختی آب مواجه هستیم که آبزی‌پروری را در معرض نابودی قرار داده است.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر تولید ماهیان سازگار با شرایط سخت آبی تأکید کرد و گفت: گونه تیلاپیا در شرایط نامساعد آبی سازگار دارد که پرورش این‌گونه ماهی هزینه‌های تولید را نیز به یک‌سوم کاهش می‌دهد.

میرقراچولو اظهار داشت: ماهی تیلاپیا گونه‌ای ماهی است که نسبت به کم‌آبی، وضعیت کیفیت آب و حتی شوری تحمل دارد که هم‌اینک در بسیاری از کشورها از ظرفیت این ماهی در صنعت آبزی‌پروری استفاده می‌شود و سالانه تولید انبوهی در این‌گونه وجود دارد که صادر خواهند کرد.

وی بابیان اینکه پرورش ماهی تیلاپیا در استخرهای کشاورزی انجام می‌شود گفت: همچنین این‌گونه ماهی در استخرها پرورش داده می‌شود که آب خروجی از آن به آب‌های جاری خاتمه پیدا نکند.

وی افزود: این ماهی به دلیل رشد سریع، طول دوره پرورش کوتاه، مقاوم بودن به کم‌آبی، تکثیر آسان، مقاومت در برابر بیماری‌ها و امکان پرورش در آب‌های غیرمتعارف شور و لب‌شور و کیفیت مناسب گوشت، به‌عنوان دومین ماهی پرورشی رایج در دنیا شناخته می‌شود.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اما بااین‌وجود تیلاپیا یکی از گونه‌های مهاجم شناخته‌شده در جهان است که باوجود جثه کوچک، به دلیل همه‌چیزخوار بودن، تکثیر زیاد، مقاومت بسیار نسبت به شرایط محیطی و کنترل دشوار، عرصه را بر گونه‌های بومی تنگ می‌کند، که مزارع پرورش آن باید در مناطقی ایجاد شود که آب‌های آزاد نداشته باشند.

عدم موافقت محیط زیست
میرقراچولو افزود: استخرهای کشاورزی در شهرستان‌های گرمه،جاجرم و اسفراین در خراسان شمالی راهی به آب‌های آزاد ندارند که بهترین مکان برای این مهم است اما اداره کل حفاظت محیط‌زیست دردادن مجوز به این استان سخت‌گیری می‌کند این در حالی است که اکنون پنج استان کشور شامل قم، سمنان، یزد، خراسان جنوبی و کرمان مجوز تکثیر و تولید ماهی تیلاپیا رادارند.

وی گفت: ماهی تیلاپیا در شرایط دمایی زیر ۱۲ درجه سانتی‌گراد زنده نمی‌ماند، در فصل زمستان در هیچ منطقه‌ای از استان نیست که دمای آن به زیر ۱۲ درجه سانتی‌گراد نرسد، این‌گونه از ماهیان اگر در آب‌های آزاد باشد تحمل دمایی این درجه از حرارت را ندارد که اگر حتی به آب‌های آزاد این منطقه راه پیدا کند در فصل سرد خواهد مرد.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بابیان اینکه ماهی تیلاپیا در چهارفصل در شرایط گلخانه‌ای قابل تکثیر است گفت: می‌توان در استخرهای پیش‌ساخته فضای تولید و تکثیر را فراهم کرد.

میرقراچولو بابیان اینکه در هر یک مترمربع می‌توان بیش از ۵۰ قطعه ماهی تراکم داشته باشیم افزود: تولید این‌گونه ماهی در هر ۶ ماه اتفاق می‌افتد درحالی‌که ماهیان گرمابی در مدت ۹ ماه تولید خواهند شد که کوتاهی عمر تولید هزینه‌ها را بسیار پایین خواهد آورد همچنین این ماهی با انواع خوراک‌ها پرورش داده می‌شود.

افزایش تولید ماهی
مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: یک هزار و ۶۰۰ تن انواع ماهی در مزارع گرمابی و سردابی استان در ۹ ماه سال جاری تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۰۰ تن بیشتر بوده است.

میرقراچولو اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری بیش از دو هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهی گرمابی و سردابی در مزارع استان تولید شود.

کد خبر: ۱۲۸٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha