۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
رشد بیش از ۸۶ درصدی بارش‌ها در دی‌ماه نسبت به دوره بلندمدت

رشد بیش از ۸۶ درصدی بارش‌ها در دی‌ماه نسبت به دوره بلندمدت

میزان بارش‌های کشور از ابتدای زمستان تا شانزدهمین روز از دی‌ماه با رشد بیش از ۸۶ درصدی نسبت به دوره بلندمدت همراه شده و به ۸۶.۶ درصد رسید.

به گزارش بازار، وضعیت بارش‌های سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰ تا آخر شهریور۱۴۰۱) در پاییز چندان مطلوب نبود، به گونه‌ای که پیشتر مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی اعلام کرد که پاییز امسال یکی از خشک‌ترین پاییزهای ۵۰ ساله اخیر است.

وضعیت بارشی مهرماه به گونه‌ای بود که «علی اکبرمحرابیان» وزیر نیرو آن را یکی از کم بارش‌ترین سال‌های ۵۰ ساله اخیر عنوان کرد و البته گفته بود که زمستان وضعیت بهتری خواهیم داشت.

تازه‌ترین گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی نشان از آن دارد که از ابتدای دی‌ماه تا شانزدهمین روز آن ۲۸.۷ میلی‌متر بارندگی در کشور رخ داده که در مقایسه با دوره بلندمدت که میزان بارش‌های آن ۱۵.۴ میلی‌متر بوده، با رشد ۸۶.۶ درصدی روبه‌رو شده است که وضعیت خوب ماه ابتدایی زمستان را نشان می‌دهد.

رشد بیش از ۸۶ درصدی بارش‌ها در دی‌ماه نسبت به دوره بلندمدت

در عین حال از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰) تا شانزدهم دی‌ماه میزان کلی بارش‌ها ۶۸.۵ میلی‌متر بوده که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۷۶.۹ میلی‌متر بارش ثبت شده داشته ایم، کاهش ۱۰.۹ درصدی داشته است.

گزارش اخیر موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو درباره وضعیت بارش پاییز ۱۴۰۰ نشان از آن دارد که در بیشتر حوضه‌های آبریز کشور بارش‌ها کمتر از متوسط بلندمدت بوده است، به‌طوری‌که شدت کمبود بارش در حوضه‌های آبریز واقع در شرق و جنوب کشور بیشتر از سایر حوضه‌ها بوده است.

بر اساس نتایج پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود وضعیت بارش پیش‌بینی‌شده برای زمستان ۱۴۰۰ در بیشتر حوضه‌های آبریز کشور به غیر از حوضه‌های آبریز واقع در جنوب شرق و برخی از حوضه‌های آبریز واقع در شمال و شمال غرب کشور، مقداری کمتر از متوسط بلندمدت یا نزدیک به آن باشد، به‌طوری‌که این کمبود بارش می‌تواند برای حوضه‌های آبریز واقع در مرکز، جنوب غرب و برخی از حوضه‌های آبریز واقع در شمال کشور بیشتر باشد.

کد خبر: ۱۲۸٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha