۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
سرخابی‌ها در صف پذیرش؛ حتی بعد حذف از لیگ قهرمانان آسیا
رییس کل سازمان خصوصی‌سازی خبر داد

سرخابی‌ها در صف پذیرش؛ حتی بعد حذف از لیگ قهرمانان آسیا

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: در حال حاضر باشگاه استقلال صورت مالی خود را تحویل داده و هنوز باشگاه پرسپولیس صورت مالی را تحویل نداده است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، رییس سازمان خصوصی سازی با بیان این مطلب اظهار کرد: البته هر دوی این باشگاه‌ها ۱۰ روز استیناف دارند اما به هر حال تنها یکی از دلایل ما برای خصوصی‌سازی دو این باشگاه بحث حضور آنها در مسابقات بین المللی است.

قربانزاده تصریح کرد: زیان انباشته باشگاه پرسپولیس بالای ۲۰۰ میلیارد تومان است و با احتساب سایر بدهی‌ها از جمله مالیات به ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. اما ارزش کل باشگاه پرسپولیس ۱۸۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شده که ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن ارزش برند این باشگاه است.

وی ادامه داد:‌ این دو باشگاه باید هر چه سریع تر صورت‌های مالی خود را نهایی و ارایه دهند و عملیات تجدید ارزیابی صورت بگیرد و پس از آن هیات پذریش بورس آن را بپذیرند و در بهمن ماه درج نماد شوند. این مسیر اداری و پذیرش دو شرکت در حال انجام است و به هر حال در بهمن ماه باید این دو شرکت بورسی شوند اگر امسال این عملیات برای دو باشگاه انجام نشود به طور قطع مشکلات آنها در سال آینده ادامه پیدا می‌کند.

معاون وزیر اقتصاد افزود: در حال حاضر باشگاه استقلال صورت مالی خود را تحویل داده و هنوز باشگاه پرسپولیس صورت مالی را تحویل نداده است.

قربانزاده درباره دلایل تاخیر واگذاری این دو باشگاه در چند سال گذشته اظهار داشت: مشکلات بندهای حسابرسی سال گذشته زیاد بوده است و در تهیه صورت‌های مالی باید این بندها را تعیین تکلیف کنند. برای مثال بدهی به بازیکن یا مربی خارجی یا اساسا بدهی مالیاتی تسویه نشده دارند و تا زمانی که این بدهی‌ها تعیین تکلیف نشود، صورت‌های مالی شفاف نخواهد بود. باید این بدهی‌ها پاکسازی شود تا کمترین بندها را داشته باشند که خود این موضوع زمان‌بر است و از سوی دیگر حسابرس هم باید این صورت‌های مالی را تایید کند. پس از آن صورت‌های مالی تایید شده به صورت سود و زیان، ترازنامه و ... تهیه و برای سازمان ارسال شود. مسیری از این مراحل زمان بر طی شده است و باید مابقی مراحل هم انجام شود.

وی همچنین با اشاره به میزان بدهی دو باشگاه گفت: زیان انباشته باشگاه پرسپولیس بالای ۲۰۰ میلیارد تومان است و با احتساب سایر بدهی‌ها از جمله مالیات به ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. اما ارزش کل باشگاه پرسپولیس ۱۸۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شده که ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن ارزش برند این باشگاه است.

رییس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: تاخیر در سال‌های گذشته بیشتر به عملکرد وزرای ورزش برمی‌گردد از این جهت که حساسیت‌های زیادی برای مدیریت این دو باشگاه وجود داشت و چه کسانی پاسخگو خواهند بود. موضوع دیگر این است که این باشگاه ابزار قدرتی برای وزارتخانه ها محسوب می‌شوند. می‌توان علت عمده تاخیر در واگذاری این دو باشگاه به همین دلیل بوده است.

قربانزاده با بیان اینکه اما مهم ترین دلیل عدم واگذاری این دو باشگاه در سال های گذشته به بحث محل درآمد این شرکت‌ها برمی‌گرد، ادامه داد: هر شرکتی که وارد بورس می‌شود باید سودآور باشد و لازمه سودآوری هم، تضمین سود عملیاتی آن شرکت است. منظور از سود عملیاتی این است که در راستای فعالیت شرکت بتواند سود کسب کند.

وی گفت: در تمام دنیا بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد محل درآمد باشگاه‌های فوتبال حق پخش تلویزیونی است تا زمانی که این موضوع تعیین تکلیف نشود یک باشگاه فوتبالی نمی‌تواند استمرار سودآوری داشته باشد. ممکن است این باشگاه‌ها برای مدتی حمایت شوند اما در نهایت باید سودآوری تضمین شده داشته باشند. غیر از این روند و سازو کار مانند این است که از یک شرکت و کارخانه فولادی انتظار داشته باشیم از محل فروش پوشاک (تاسیس یک کارخانه جانبی) درآمدزایی کند.

رییس کل سازمان خصوصی سازی افزود: در دنیا یک باشگاه فوتبالی با دیده شدن درآمد کسب می‌کند و مابقی درآمدها از جمله پیراهن و تبلیغات محیطی حاشیه هستند. اما در ایران برای این دو باشگاه در اصل درآمدزایی با چالش مواجه شده‌ایم و حاکمیت یک بار برای همیشه این مشکل را باید برطرف کند. صدا و سیما، وزارتخانه‌ها و باشگاه‌ها باید با برگزاری جلسات در این باره به توافق برسند. باید توجه داشته باشیم دو باشگاه استقلال و پرسپولیس طرفدار میلیونی دارند و باید به صورت مستمر درآمدی از محل پخش تلویزیونی داشته باشند. تقاضای تماشای این بازی‌ها برای دو باشگاه تضمین شده است و تضمین تقاضا برای این دو باشگاه وجود دارد بنابراین نباید آنها را از این سود و درآمد عملیاتی‌شان محروم کرد. اگر بحث سودآوری این شرکت‌ها برطرف شود، واگذاری این باشگاه بر روی ریل می‌افتد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این دو باشگاه از طریق تبلیغات محیطی، فروش اقلام، استفاده از اپلیکیشن‌ها و... و. خود را سودآور جلوه داده‌اند این در حالی است که به راحتی دسترسی به سود عملیاتی دارند، اظهار داشت: هر دو باشگاه یک بیزنس پلن و طرح توجیهی درآمدزایی تهیه کرده‌اند که تا پایان دی ماه باید آن را به بورس تحویل دهند که بورس استمرار سودآوری این شرکت‌ها را باید تایید کند و همزمان جلسات با صدا و سیما در حال برگزاری است تا به یک توافقی برای پخش زنده در پلت فرم های غیر تلویزیونی برسند

رییس کل سازمان خصوصی سازی ادامه داد: روش واگذاری این دو باشگاه آن بخشی که وارد بورس می‌شود به صورت عرضه اولیه و خرد به مردم است.

کد خبر: ۱۲۸٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha