۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۹
واقعی‌تر شدن منابع درآمدی بودجه ۱۴۰۱ نسبت به لایحه سال قبل
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد

واقعی‌تر شدن منابع درآمدی بودجه ۱۴۰۱ نسبت به لایحه سال قبل

دولت برای کسری بودجه، تأمین درآمدها، رشد اقتصادی، بهره‌وری و مالیات‌ها برنامه‌ریزی کرده و به نظر می‌رسد دولت تلاش کرده تا شاخص‌های اقتصادی همچون تورم و ضریب جینی را تثبیت کند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: در این بودجه تلاش شده تا اتفاقات جدیدی رقم بخورد. دولت برای کسری بودجه، تامین درآمدها، رشد اقتصادی، بهره‌وری و مالیات‌ها برنامه‌ریزی کرده است.

بهروز محبی نجم آبادی در این‌باره اظهار کرد: به نظر می‌رسد دولت تلاش کرده تا شاخص‌های اقتصادی همچون تورم و ضریب جینی را تثبیت کند. با این وصف، منابع در نظر گرفته شده نسبت به لایحه سال قبل واقعی‌تر است و دولت با وسواس بیشتر به سمت بودجه عمرانی رفته است.

وی عنوان کرد: بودجه ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته بهتر شده اما همچنان با مسأله کسری مواجه است و هنوز درآمدهای حاصل از فروش نفت به دولت نرسیده و شرایط تورمی تغییری نکرده البته توان فروش نفت کمی افزایش پیدا کرده و کشور باید بر اساس این واقعیت‌ها اداره شود.

به گفته نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس؛ تورم نقطه به نقطه در سه ماهه اخیر سیر نزولی داشته و به نظر می‌رسد شیب تورم رو به کاهش است. همچنین تلاش دولت بر بالا نرفتن پایه پولی و افزایش قیمت ارز متمرکز است.

این نماینده گفت: مشکلاتی که در عرضه و تقاضای ارز به وجود آمده بود مرتفع شده و رقم‌های عجیب و غریبی که برای نرخ ارز با تغییر دولت گفته می‌شد تحقق پیدا نکرد. که اگر این اتفاق رخ می‌داد با افزایش انتظارات تورمی، کشور به سمت بحران می رفت.

محبی با بیان اینکه مالیات بر خانه‌های مسکونی خالی همچنان مسکوت مانده، ادامه داد: در کل کشور ۱۱۷۰ هزار مورد در این زمینه شناسایی شد که فقط ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران قرار دارد.

وی افزود: در نهایت دولت برای تامین هزینه‌ها از خانه‌های بالای ده میلیارد تومان و ماشین‌های لوکس مالیات دریافت خواهد کرد علاوه بر این موارد در طی چهار ماه گذشته حدود دو میلیون مؤدی مالیاتی جدید در کشور شناسایی شده که مشمول مالیات هستند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید تلاش کند تا تورم اتفاق نیفتد، خاطر نشان کرد: افزایش عرضه و تقاضا ارز به نحوی منجر به خلق پایه پولی می‌شود. بنابراین، دولت باید شکاف‌های ایجاد شده از این طریق را رفع کند.

کد خبر: ۱۲۸٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha