دولت و مسئولان، بستر مناسب برای رونق تولید و اقتصاد ملی را فراهم کنند
رئیس اتاق شهرکرد:

دولت و مسئولان، بستر مناسب برای رونق تولید و اقتصاد ملی را فراهم کنند

رئیس اتاق شهرکرد، حمایت همه‌جانبه دولت و مسئولان برای رفع موانع تولید و فراهم کردن شرایط مناسب برای تولیدکنندگان را لازمه ایجاد بستر مناسب در جهت رونق تولید و اقتصاد ملی می‌داند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، آیت احمدی رئیس اتاق شهرکرد گفت: مشکلات عدیده‌ای که تولیدکنندگان با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند در دستور کار مسئولان قرار گیرد تا با مرتفع شدن آنها بتوان گام‌های مؤثرتری در رشد و اعتلای تولید برداشته شود.

احمدی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان چهارمحال و بختیاری، گزارشی از کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری در مورد برنامه عملیاتی حمایت از تولید ارائه داد و افزود: ارتقا کیفیت کالاها و محصولات داخلی از مهم‌ترین ضروریات در ایجاد جایگاه مناسب برای محصولات ایرانی در بازارهای داخلی و جهانی و نیز در اذهان مصرف‌کنندگان و درواقع احترام به اعتماد و انتخاب آنهاست.

وی ادامه داد: بی‌شک حمایت همه‌جانبه دولت و مسئولین، کمک به رفع مشکلات و موانع تولید و فراهم کردن تسهیلات و شرایط مناسب برای تولیدکنندگان، لازمه ایجاد بسترهای مناسب در جهت رونق تولید و اقتصاد ملی است؛ در این راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد برنامه عملیاتی حمایت از تولید را در اولویت کار خود قرار داده است که در این طرح ۲۶ دستگاه اجرایی حضور دارند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد اظهار کرد: این اتاق انتظار دارد با عملیاتی شدن برنامه حمایت از تولید دستگاه‌های اجرایی امکان بهره‌مندی حداکثری استان از فرصت‌ها و ظرفیت‌های قانونی فراهم و اقدامات لازم برای حمایت از تولید و مانع‌زدایی از مسیر آن به عمل آید.

احمدی افزود: در راستای بهبود این طرح، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فرم‌های ارزیابی که حاوی اطلاعاتی مانند، درج مشکلات، درخواست‌ها و راهکارهای پیشنهادی است را طراحی و جهت دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی ارسال کرده است.

وی گفت: فرم مذکور برای دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها و فعالین بخش خصوصی ارسال گردیده که تاکنون ۳۰ مورد پاسخ دریافت نموده‌ایم.

احمدی رفع محرومیت از چهارمحال و بختیاری نیازمند حمایت ملی دانست و افزود: برای نیل به اقتصاد پایدار و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی باید زمینه هرچه بیشتر صادرات غیرنفتی و برطرف شدن مشکلات صادرات از کشورهای متعدد با هدف کمک به نیازهای ارزی کشور و کنترل حجم بالای نقدینگی و جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی را در شرایط تحریم‌های ظالمانه فراهم کنیم؛ ازاین‌رو لازم است مشکلات عدیده‌ای که تولیدکنندگان با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند در دستور کار مسئولان قرار گیرد تا با مرتفع شدن آنها بتوان گام‌های مؤثرتری در رشد و اعتلای تولید برداشته شود.

وی تصریح کرد: در طول یک دهه گذشته موضوع رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد با تأکید مقام معظم رهبری و به‌تبع ایشان روسای دولت و مجالس همراه بوده است، لیکن مستند به داده‌های رسمی مراجع قانونی ازجمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه‌وبودجه کشور نتیجه حاصل طی سال‌های گذشته مبیّن این واقعیت است که نرخ رشد اقتصادی بسیار پایین‌تر از هدف مزبور بوده است.

در ادامه این نشست، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به سفر آتی رئیس‌جمهور به استان و به‌منظور پایش واحدهای تولیدی ضروری است تا هرچه سریع‌تر شناسنامه‌ای از واحدهای فعال، نیمه فعال، تعطیل و ورشکسته تملک شده تدوین شود.

الله‌کرم نصیری افزود: شناسنامه واحدهای تولیدی استان با همکاری اتاق بازرگانی تهیه و ظرف یک هفته آینده ارائه شود.

وی با بیان اینکه هیچ واحد تملک شده از سوی بانک‌ها نباید تعطیل شود، اظهار داشت: می‌طلبد تا در همین رابطه اداره تصفیه و امور ورشکستگی در استان راه‌اندازی شود.

نصیری در ادامه به موضوع جانمایی شهرک تخصصی فرش استان اشاره کرد و گفت: جانمایی اولیه که در حریم منطقه چالشتر در نظر گرفته شده است اگرچه منطقه خوبی است اما موانع قانونی دارد که در همین رابطه می‌طلبد این موانع برطرف شود و چنانچه قابل‌رفع نبود مکان دیگری برای این شهرک تخصصی در نظر گرفته شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در همین راستا کارگروهی متشکل از اتاق بازرگانی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک‌های صنعتی، محیط‌زیست و شرکت آب منطقه‌ای تشکیل و نسبت به تعیین تکلیف جانمایی شهرک تخصصی فرش اقدام کنند.

نصیری تصریح کرد: شهرک تخصصی فرش اقدام ارزشمندی برای تکمیل زنجیره تولید فرش در استان و اشتغال‌زایی زنان است اما می‌طلبد در خصوص اجرای این طرح همه جوانب در نظر گرفته شود تا طرح به هدف اصلی خود برسد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به روند کند ایجاد میادین میوه و تره‌بار در مرکز استان انتقاد کرد و گفت: باوجوداینکه رقابتی کردن عرضه میوه و تره‌بار در مرکز استان بارها مورد تأکید قرار گرفته و شهرداری موظف به راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار شده اما این موضوع هنوز به سرانجام نرسیده است.

رئیس‌کل دادگستری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست اداره تصفیه و امور ورشکستگی را زیرمجموعه قوه قضاییه دانست و گفت: هنوز در استان چنین اداره‌ای راه‌اندازی نشده است.

احمدرضا بهرامی افزود: ازآنجاکه تعداد پرونده‌های امور ورشکستگی در استان به حدنصاب نرسیده ازاین‌رو، این اداره تاکنون در استان ما شکل نگرفته است هرچند در این رابطه با مشکل کمبود نیرو و مکان نیز روبرو هستیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: در ۲ سال اخیر راه‌اندازی ۲۲ شهرک و ناحیه صنعتی متناسب با پتانسیل‌های استان در دستور کار قرار گرفته است.

حمیدرضا فلاح در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: ناحیه صنعتی بادام در سامان، ناحیه صنعتی تولید پوشاک در یانچشمه و ناحیه صنعتی تولید صنایع غذایی در کیار ازجمله این شهرک‌ها و نواحی صنعتی است.

وی با بیان اینکه نواحی صنعتی جدید در تمامی نقاط استان پراکنده شده است، اظهار داشت: این نواحی که بیشتر به‌صورت تخصصی است در ایجاد اشتغال و رونق تولید در استان نقش بسزایی دارد.

فلاح در ادامه به ناحیه صنعتی فرش استان اشاره کرد و گفت: برای این ناحیه سه محل نهایی در نظر گرفته شد که پس از ارزیابی نهایی مقرر شد تا این ناحیه تخصصی در منطقه چالشتر با اختصاص ۴۲ هکتار زمین راه‌اندازی شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه محدوده در نظر گرفته شده در اراضی ملی است و نیاز به مجوز راه و شهرسازی دارد، اظهار داشت: تاکنون مکاتبات بسیاری با راه و شهرسازی انجام شده و منتظر استعلام نهایی از این اداره کل هستیم.

فلاح با بیان اینکه برای دریافت مجوز شهرک و ناحیه صنعتی به ۱۸ استعلام از دستگاه‌های مختلف نیاز است، تصریح کرد: برای شهرک تخصصی فرش مجوز محیط‌زیست، آب منطقه‌ای و دامپزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است و منتظر جواب استعلام این دستگاه‌ها هستیم.

وی افزود: با دریافت مجوزهای لازم، در ظرف یک سال تمامی زیرساخت‌های شهرک تخصصی فرش را ایجاد می‌کنیم.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست به جزییات شهرک تخصصی فرش استان اشاره کرد و گفت: در این شهرک تمامی زنجیره تولید فرش از تولید پشم تا فروش و صادرات انجام می‌گیرد.

علیرضا جیلان با بیان اینکه ۸۵ درصد فرش تولیدی در استان ارزش صادراتی دارد، تصریح کرد: با راه‌اندازی شهرک تخصصی فرش ارزش‌افزوده ناشی از فروش فرش برای بافنده محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرک تخصصی فرش کاربری اقامتگاهی و توریستی نیز دارد، افزود: در این شهرک که مقرر شده به مساحت ۴۲ هکتار ایجاد شود بازارچه‌های فروش، موزه فرش، نمایشگاه، تالار گفت‌وگو و مجموعه‌های اقامتی پیش‌بینی شده است که نقش مهمی در جذب گردشگر ایفا می‌کند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: ایجاد چنین شهرکی در کشور کم‌نظیر است و بی‌شک نقش مهمی در اقتصاد استان ایفا می‌کند.

کد خبر: ۱۲۸٬۱۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha