۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۶
مناطق آزاد تبدیل به سکوی واردات شده اند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

مناطق آزاد تبدیل به سکوی واردات شده اند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با رد این ادعا که برخی افراد با لابی در تلاش هستند معافیت مالیاتی مناطق آزاد را دریافت کنند، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات ساختاری، مناطق آزاد نقشی در توسعه کشور نداشتند.

به گزارش بازار، محمدحسین صفایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره قوانین مرتبط با معافیت مالیاتی در مناطق آزاد گفت: در طرح مجلس شورای اسلامی در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه، ۱۰ درصد تخفیف مالیاتی در مناطق آزاد وجود داشته باشد. همچنین در مناطقی که در مناطق آزاد محصور شده باشند، مالیات بر ارزش افزوده ای اخذ نشود و مناطقی همچون منطقه آزاد ماکو که هیچ حصاری ندارند و نمی توان اعمال قانون کرد، معافیت مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد.

وی با رد این ادعا که برخی افراد با لابی در تلاش هستند معافیت مالیاتی مناطق آزاد را دریافت کنند، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات ساختاری، مناطق آزاد نقشی در توسعه کشور نداشتند و صرفا سکوی واردات در کشور بوده اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو بیان کرد: اتفاقا مناطقی که امکان صادراتی داریم تقریبا فراموش شده هستند که هنوز آن ها را تبدیل به مناطق آزاد نکرده ایم که سرخس نمونه ای از آن ها است و قرار است در طرح جدید جزو مناطق آزاد محسوب شوند که در این صورت تبدیل به سکوی صادرات خواهند بود.

وی در ادامه با اشاره به معافیت های مالیاتی عنوان کرد: در مناطق آزاد ۲۰ درصد تخفیف در مالیات بر عاید سرمایه این مناطق اعمال می شود اما در طرح کمیسیون مجلس این معافیت مالیاتی به ۱۰ درصد رسیده است. البته اگر به صورت واقعی سرمایه گذاری در مناطق آزاد صورت بگیرد حتما برای کمک به آن مشوق هایی را در نظر می گیریم.

صفایی با تصریح بر اینکه در مناطق آزاد تسهیلاتی برای سرمایه گذاران فراهم می شود، گفت: در اختیار گذاشتن زمین، ایجاد زیرساخت و معافیت مالیاتی از جمله تسهیلاتی هستند که به سرمایه گذاران و تولیدکنندگان اعطا می شود اما متاسفانه در ۳۰ سال گذشته مناطق ازاد همواره سکوی واردات در کشور بوده اند.

وی از وجود فرار مالیاتی و مشکل در فرهنگ سازی مالیاتی در کشور و همچنین مناطق آزاد گفت و عنوان کرد: متاسفانه نظام مالیاتی دچار مشکلات زیادی است که البته تلاش می شود با سامانه های فروشگاهی و پایانه مودیان جلوی فرارهای مالیاتی را گرفت. قرار بود این سامانه ها از خرداد امسال اجرایی شوند اما سازمان مالیاتی کشور تعلل داشته است. قول داده شده است از ابتدای سال آینده این سامانه ها راه اندازی شوند.

کد خبر: ۱۲۸٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha