۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
بهترین روش کنترل قیمت مسکن افزایش تولید است
رییس کمیسیون عمران مجلس:

بهترین روش کنترل قیمت مسکن افزایش تولید است

رییس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه بهترین روش برای کنترل قیمت مسکن افزایش تولید است گفت: تولید بالا و مناسب مسکن می‌تواند بر قیمت تمام شده آن تاثیر بسزایی داشته و در نهایت قیمت را کاهش دهد.

به گزارش بازار به نقل از بانک مسکن، تولید مسکن پس از یک دوره افت با افزایش نسبی به نیم میلیون واحد در سال ۱۳۹۹ رسید. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹ تعداد ۴۹۰ هزار و ۵۹۷ واحد مسکونی در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌بینی شده که نسبت به سال قبل از آن ۲۲.۸ درصد افزایش داشته است.

این آمار نشان می‌دهد که حمایت‌های دولت و سیستم بانکی به خصوص بانک مسکن در یک سال گذشته تا چه حد توانسته است میزان استقبال از ساخت و ساز را افزایش دهد. آمارها نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۲ ساخت و ساز روند نزولی به خود گرفت تا این‌که در ۱۳۹۷ همزمان با آغاز برنامه‌ریزی برای طرح اقدام ملی و جهش قیمت‌ در بازار مسکن، ساخت و ساز نیز افزایش یافت. حال به نظر می‌رسد روند رونق ساخت و ساز با استارت طرح ملی نهضت مسکن سرعت بیشتری خواهد گرفت.

«محمدرضا رضایی کوچی»، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که روند نزولی تولید مسکن متوقف شده و حمایت‌های سیستم بانکی در کنار طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند تولید مسکن را بیش از پیش رونق دهد؟ گفت: طرح نهضت ملی مسکن با میزان ثبت نامی که شاهد آن هستیم و از مرز ۲ میلیون متقاضی گذشته نشان می‌دهد که تقاضا برای مسکن هیچگاه کاهش نمی‌یابد؛ بنابراین برای کنترل قیمت نیز بهترین روش تولید مسکن است.

وی با تاکید بر اینکه برای کنترل قیمت مسکن ناچار به رونق تولید مسکن و حمایت از بخش عرضه هستیم ادامه داد: علم اقتصاد نشان می‌دهد که وقتی تولید مسکن افزایش پیدا کند، به دلیل ارتباط مستقیم این بخش با بخش‌های مهم اقتصادی و صنعتی، اقتصاد کشور پویا خواهد شد و بنگاه‌های اقتصادی فعال می‌شوند.

تاثیر تولید مسکن بر قیمت و قیمت تمام شده مسکن
رضایی کوچی تاکید کرد: تولید مسکن در کنار اثرگذاری مثبت در قیمت مسکن و قیمت تمام شده می‌تواند برای اشتغال کشور نیز موثر واقع شود و زمینه اشتغال برای جوانان را فراهم کند.

نماینده مردم جهرم و خفر اظهار داشت: تولید مسکن در قیمت تمام شده آن اثرگذار خواهد بود لذا باید تولید مسکن و بخش عرضه باید حمایت شود تا از این طریق قیمت مسکن کنترل شود؛ چرا که قیمت‌های فعلی مسکن به گونه‌ای افزایش یافته است که قدرت خرید به شدت افت پیدا کرده است و متقاضیان به سختی خانه دار می‌شوند.

وی اضافه کرد: طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند با حمایت وزارتخانه‌های درگیر در این طرح از وزارت راه و شهرسازی تولید یک میلیون مسکن در سال را به سرانجام برساند. چرا که کشور ظرفیت ساخت یک میلیون مسکن در طول سال را دارد. ما معتقد هستیم که می‌توان با برگزاری ماهانه جلسه شورای عالی مسکن و با حضور رئیس‌جمهور بسیاری از مشکلات بخش مسکن و طرح نهضت ملی مسکن را برطرف کرد.

کد خبر: ۱۲۷٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha