۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
بنزین گران نمی شود؛ مردم نگران نباشند
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

بنزین گران نمی شود؛ مردم نگران نباشند

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس پیشنهاد دولت پیشنهادی درمورد نحوه توزیع یارانه بنزین این است که سهمیه بنزین به جای خودروها بین افراد جامعه تقسیم شود.

به گزارش بازار، مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد دولت پیشنهادی درمورد نحوه توزیع یارانه بنزین این است که سهمیه بنزین به جای خودروها بین افراد جامعه تقسیم شود.

وی با اشاره به اینکه مجلس روز گذشته میزبان وزیر نفت بود افزود: وزیر نفت توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد از جمله اینکه قرار است این طرح به صورت پایلوت در جزایر قشم و کیش اجرایی و در صورت موفقیت آمیز بودن در سایر نقاط کشور نیز اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اغلب اعضای کمیسیون مخالف اجرای این طرح بودند گفت: بیشترین علت مخالفت اعضای کمیسیون به زمان اجرای طرح برمی گردد. نمایندگان مجلس معتقدند که در حال حاضر و با توجه به شرایط التهابات اقتصادی از جمله تورم بالا و ثبات پایین اقتصادی و همزمانی آن با حذف ارز ترجیحی زمان مناسبی برای اجرای چنین طرحی نیست.

نخعی تورم زا بودن این طرح را به عنوان دلیل دیگر نمایندگان مخالف این طرح عنوان کرد و افزود: هرگونه توزیع یارانه به این شکل در شرایط عدم ثبات اقتصادی می تواند موجب تورم شود و این یک نگرانی جدی است که ما به مسئولان گوشزد کردیم.

وی همچنین رونق و افزایش قاچاق سوخت و گسیل سهمیه ها به مناطق مرزی کشور را نیز از دیگر دغدغه های اعضای کمیسیون مجلس برشمرد و گفت: البته برنامه مجموعه وزارت نفت این است که نهایتاً سامانه ای را برای خرید و فروش سهمیه ها تشکیل دهد اما این کار هم ممکن است باعث سوداگری و بازار سیاه مشابه اتفاقات بازار سکه و دلار شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه طرح های اینچنینی که ممکن است منجر به تورم و نگرانی مردم شود نباید در انحصار یک قوه باشد گفت: اگر دولت برای اجرای طرح نیازمند منابع جدید و یا جابجایی منابع از بودجه عمومی کشور باشد طبیعتاً نیاز به هماهنگی و مجوز مجلس دارد.

نخعی با تأکید بر اینکه قرار نیست از طریق این طرح، بنزین در کشور گران شود گفت: مردم نگران شدند که این طرح منجر به گرانی بنزین خواهد شد درصورتیکه در حال حاضر بحثی درمورد افزایش قیمت بنزین مطرح نیست.

وی افزود: مرکز پژوهش های مجلس هم این طرح را کارشناسی کرده و این مقطع زمانی را با توجه به عدم ثبات اقتصادی، مناسب اجرای طرح نمی داند.

کد خبر: ۱۲۷٬۹۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha