۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
مشقت ساکنان رودان با نزول باران| پیش بینی‌ها عامل کاهش خسارات شد
بازار گزارش می‌دهد؛

مشقت ساکنان رودان با نزول باران| پیش بینی‌ها عامل کاهش خسارات شد

هرمزگان- بارش ۱۷۸میلیمتری ۵روز ه در شهرستان رودان بیش از ۴۵۰میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف به‌جز کشاورزی وارد کرد، قطعا با اعلام برآورد خسارت به بخش کشاورزی این رقم افزایش چند برابری خواهد داشت.

غلامعباس شمس الدینی، بازار؛ مردم شهرستان رودان پس از سالها خشکسالی از ۸تا ۱۲دی ماه شاهد نزول رحمت الهی بودند. شهرستانی که در تولیدات کشاورزی و باغی در زمره مناطق برترکشور قرار دارد و ۳ دهه خشکسالی معیشت ساکنان را به شدت تهدید می‌کرد.

باران کم سابقه در ۵۰ سال اخیر هرچند خیال کشاورزان و مردم را از نظر مشکلات خشکسالی تا حدودی راحت کرد، اما خسارات وارده به این منطقه از کشور کم سابقه بوده است.

اهالی برخی مناطق و روستا ها عوامل مختلفی را در بروز خسارات دخیل می دانند. توسعه باغات و اراضی کشاورزی در بستر رودخانه ها، واگذاریهای سئوال برانگیز اراضی، تصرف غیر قانونی اراضی حاشیه و تجاوز به حریم رودخانه ها انسداد مسیل ها، برداشت های بی رویه شن و ماسه رودخانه ها که موجب انحراف مسیر آب رودخانه های فصلی شده، احداث سیل بندهای حفاظتی غیر کارشناسانه توسط باغداران، تخلیه نخاله های ساختمانیو شاخ، برگ، تنه درختان و نخیلات در مسیر پل های شهری، عدم رعایت اصول فنی و شهرسازی در احداث معابر، خیابانها و پل ها، باران های سیل آسا و کم سابقه از جمله مواردی بود که در گفتگو با مردم به آن اشاره داشتند.

مشقت ساکنان رودان با نزول باران/ پیش بینی ها عامل کاهش خسارات شد

حضور به موقع مسئولان و گروههای جهادی و امدادی و نیروهای خدمات رسان در سرعت بخشی به امور بسیار موثر بود اما مردم این شهرستان از عدم بازدید وزیر نیرو به عنوان نماینده اعزامی دولت به هرمزگان علیرغم بازدید میدانی از شهرستان میناب گلایه هایی را مطرح کردند.

هلال احمر و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام استان هم پای کار بوده و کمک های لازم را به آسیب دیدگان ارائه کردند هر چند دامنه خسارات بسیار بالاست بنحوی که جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران به ریاست وزیر کشور و باحضور استاندار هرمزگان، معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

به گفته استاندار هرمزگان طی روزهای آینده برآورد کامل تری از خسارات وارده به زیرساخت ها(آب، برق، مخابرات، راه، ابنیه)، واحدهای مسکونی، کشاورزی انجام و اعلام خواهد شد.

مسئولان در خصوص واگذاری اراضی پاسخگو باشند
استاندار هرمزگان بلافاصله پس از پایان بارندگی وارد شهرستان رودان شد و موضوع خسارت های وارده و نحوه جبران آن را مورد بررسی قرار داد. مهدی دوستی بر انتقال امکانات مورد نیاز و لجستیک از مرکز استان و غرب هرمزگان به مناطق سیل زده شرق هرمزگان تا کید کرد و در خصوص میزان خسارات وارده هم گفت: جبران این خسارت ها که عمدتا در بخش‌های کشاورزی و منازل مسکونی بیشتر نمود دارد، اعتبار ویژه می خواهد که برنامه ریزی آن انجام می شود نیازمند تخصیص اعتبار ویژه هست که برای این امر برنامه ریزی خواهد شد.

دوستی درخصوص برخی واگذاریهای در بستر رودخانه که یکی ازعوامل ورود سیلاب به مناطق اعلام شد، گفت: موارد مطرح شده در خصوص تصرف غیر قانونی اراضی، برداشت‌های بی رویه شن از سطح رودخانه ها مورد ارزیابی دقیق قرار می گیرد قطعا باید دستگاه متولی این امر پاسخگو باشد.

برآورد خسارت ۴۵۰میلیارد ریالی ناشی از سیل در رودان
مصطفی غلامپور فرماندار رودان در گفتگو با خبرنگار بازار بااشاره به بارندگی ۱۷۸میلیمتری در این شهرستان گفت:
این بارندگی ۴۵میلیارد تومان خسارت در بخش های آب، راه، برق، ابنیه و منازل مسکونی وارد کرده و هنوز خسارت های بخش کشاورزی در حال بررسی است.

مشقت ساکنان رودان با نزول باران/ پیش بینی ها عامل کاهش خسارات شد

محله سنگی شهر رودان بیشترین آسیب را دیده و سه یا ۴روستا در بخش بیکا(مانند کهنشوئیه، اسلام آباد، شهر بیکا )در بخش مرکزی روستاهایی مثل سرجوئیه، خیرآبادو چند روستای دیگر و در بخشهای جغین و رودخانه هم مناطق روستایی دچار آسیب شده اند.

فرماندار رودان افزود: ۷۰۰بسته امدادی شامل پتو ، موکت ، نایلکس و...و... توزیع شد. ۵۰محور مواصلاتی کاملا بازگشایی شده است. برق دو روستایی که با مشکل روبرو بودند متصل شده و آب آشامیدنی برخی مناطق روستایی که دچار آسیب شده بود، با تانکر توزیع می شود البته نیروها خدمات رسان به سرعت در حال ترمیم شبکه هستند.

غلامپور با قدردانی از خدمات صورت گرفته، تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی که شهروندان با آن روبرو شدند قطع ارتباطات تلفنی و اینترنتی بود که با تلاش ۲۴ساعته و نظارت میدانی مدیران مخابرات، زیرساخت و ارتباطات در شهرستان، ارتباطات مردم برقرار شد.

نیازمند حمایت های استانی هستیم
وی با اشاره به ضرورت حمایت های استانی به منظور تسریع در خدمت رسانی به آسیب دیدگان، گفت: نیازمند حمایت استانی هستیم ۲دستگاه بولدوزر، ۲دستگاه لودر، ۲دستگاه گریدر و یک دستگاه بیل مکانیکی نیاز هست و پیگیر هستیم.

غلامپور تصریح کرد: به گفته کارشناسان و مردم این حجم بارندگی در زمان اندک در ۵۰سال گذشته سابقه نداشته است. آنچه موجب شد خسارت ها شدیدتر نشود پیش بینی هایی بود که قبل از بارندگی انجام گردید. شهرستان به ۷بخش تقسیم شد، بخشداران، دهیاران و مجموعه بسیج در هر بخش مسئولیت گرفتند.

وی گفت: حدود ۵تن نایلکس را در اختیار صاحبان منازل غیر مقاوم قدیمی گذاشتیم که پوشش لازم داده شود. لایروبی مسیل ها و رودخانه های فصلی، تقویت سیل بندها، از اقداماتی بود که قبل از این بارندگی در دستور کار قرار گرفت و همین پیش بینی ها خسارات را کاهش داد.

ورود حجم عظیم آب در زمان اندک موجب آبگرفتگی شد
حجت جاودان شهردار رودان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: از مهرماه امسال لایروبی معابر و کاناالها و جمع آوری نخاله ها را آغاز شد اما مشکل اینجاست که رودان از شمال به کوه ها محدود است و بخش شمالی در دامنه کوه قرار دارد و همین امر موجب شده آبهای سطحی با کمترین زمان وارد شهر شود. ۲۲پل در این شهروجود دارد که همه به سه کانال هدایت شده اند که با بارش باران موجب ورود مقدار زیادی آب به شهر می شود.

مشقت ساکنان رودان با نزول باران/ پیش بینی ها عامل کاهش خسارات شد

شهردار رودان با اشاره به برخی اقدامات که منجر به ورود سیل به محلات شده ، افزود : متاسفانه کشاورزا ن، باغداران ، و صاحبان باغات که عمدتا اراضی شان در حاشیه رودخانه ها قرار دارد شاخ ،برگ و تنه درختان و نخیلات را در بستر رودخانه ها و مسیل ها جمع آوری می کنند ، یاکامیونهایی که بطور غیر مجاز نخاله های ساختمانی در مسیر هدایت آبها تخلیه می کنند موجبات بروز این اتفاقات را فراهم می نمایند که در ستاد مقابله با بحران هم این موارد مطرح گردید.

حجت جاودان میزان آبگرفتگی محلات شهر رودان را شرح داد و تصریح کرد: تمام محلات رودان دچار آبگرفتگی و ورود شن به معابر به میزان متفاوت شدند، اما بیشترین حجم آب وارد محلات بند میر و چاه تمر شد انسداد پل ها ناشی از رهاکردن تنه درختان، موجب ورود آب به محلات گردید . ساعت ۳بامداد و همزمان با شدت گرفتن بارندگی نیروها که آماده باش بودند اقدام به رفع موانع کرده و تقریبا ۲۰واحد مسکونی در این محلات دچار آبگرفتگی شد.

در محله سنگی بدلیل تخریب سیل بند خاکی به طول ۸۰۰متر ،آب رودخانه آبنما وارد این محله شد و حدود ۷۰واحد مسکونی زیر آب رفت. البته به کمک نیروها خدماتی، آتش نشانی و نیروهای مردمی سعی کردیم از همان ابتدای روز بعد از بارندگی تنظیف و شستشوی وسایل و منازل را به انجام برسانیم البته تخریب معابر، جداول و خیابانهای درون محلات ناشی از سیل اتفاق افتاده است .

وی با اشاره به ورود آب به محله اراضی بنیاد شهید معزاباد گفت : محله معزآباد هم متاسفانه با تخریب سیل بند دقیقا دچار مشکل مشابه شد که بلافاصله با ترمیم سیل بند جلوی پیشرفت آب گرفته شد. نظافت و پاکسازی محلات اکنون آغاز شده و به سرعت دنبال می شود تا مشکلات معابر و کوچه ها هم رفع شود. کار پاکسازی انتهای خیابان معلم هم در حال انجام است.

مشقت ساکنان رودان با نزول باران/ پیش بینی ها عامل کاهش خسارات شدمشقت ساکنان رودان با نزول باران/ پیش بینی ها عامل کاهش خسارات شد

احداث دیوار حفاظتی شمال شهر رودان ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار می خواهد
شهردار رودان جلوگیری از تکرار این حوادث را منوط به توجه دولت و تامین اعتبار دانست و گفت: طرح مطالعاتی هدایت آبهای سطحی را در دستور کار داریم امیدواریم که بتوانیم اعتبارات مورد نیاز را تامین کنیم. احداث دیوار حفاظتی و کانال هدایت آب در ضلع شمالی شهر، از نظر اعتباری در توان شهرداری نیست و حدود ۱۰۰میلیارد تومان بودجه می خواهد. این طرح حدود ۲۰کیلومتر هست که با دیوار بتنی باید اجرا شود. احداث کانال هدایت آب که از وسط محله پشته معزآباد می گذرد، ایجاد کانال هدایت آبهای سطحی از بلوار معلم به سمت چاتمر و بندمیر احداث دیوار حفاظتی و کانال انتقال آب درمحله سنگی ضروری است که البته اجرای این پروژه ها هزینه سنگینی را دربر دارد و نیازمند حمایت استانی و ملی است.

رودان سومین شهرستان پرجمعیت استان هست و قطعا توجه ویژه برای رفع مشکلات است تا مردم این شهر با نزول رحمت الهی دچار مشقت نشوند.

کد خبر: ۱۲۷٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha