۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
 کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا

کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا

بهای گاز در اروپا در پی کاهش صادرات روسیه ۳۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش بازار، بهای متوسط گاز برای معاملات بزرگ در اروپا روز سه‌شنبه بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت. این در حالی است که کاهش صادرات گاز از روسیه نگرانی درباره بهای انرژی در ماه‌های سرد زمستان را افزایش داده است.

منابع مطلع در بازار انرژی می‌گویند حجم گازی که از طریق خط لوله سیبری و از مسیر لهستان و آلمان به اروپا منتقل می‌شود و گازی که از طریق خط لوله اوکراین به اسلواکی می‌رسد، در هفته‌های اخیر در مقایسه با حالت عادی کاهش یافته است.

برخی از کارشناسان معتقدند همزمان با تشدید تنش بین روسیه و غرب، حجم انتقال گاز روسیه به کشورهای همسایه از جمله اوکراین کاهش یافته است.

آمارهای یک شرکت آلمانی توزیع گاز نشان می‌دهد روز سه‌شنبه نیز در خط لوله «یامال- اروپا» که بخشی از گاز صادراتی روسیه را به اروپا می‌رساند روند انتقال گاز معکوس بود و برای پانزدهمین روز پیاپی جهت انتقال گاز از آلمان به سوی لهستان بوده است.

در هلند قیمت مبدا گاز با حدود ۲۳ یورو افزایش به حدود ۹۵ یورو برای هر مگاوات در ساعت رسید.

منابع مطلع در بازار انرژی می‌گویند پیش‌بینی در مورد سرمای شدید زمستان امسال یکی از عوامل افزایش بهای گاز است ولی دلیل اصلی این امر کاهش صادرات روسیه است.

کشورهای اروپایی از اواسط سال گذشته میلادی و همزمان با پایان محدودیت‌های ناشی از همه گیری ویروس کرونا و از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی و رونق مصرف با بحران انرژی روبرو شدند.

روسیه حدود ۴۰ درصد از گاز وارداتی اروپا را تامین می‌کند.

کد خبر: ۱۲۷٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha