۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
کام تلخ قنادان از چک‌های برگشتی/ ۲۶۰ کارگاه تولید شیرینی تعطیل شد
روایت بازار از مشکلات خانواده قنادان مشهد؛

کام تلخ قنادان از چک‌های برگشتی/ ۲۶۰ کارگاه تولید شیرینی تعطیل شد

مشهد- صنف قنادان مشهد که تا دیروز درگیر مشکلاتی مانند تامین شکر و افزایش قیمت برخی از مواد اولیه خارجی همچون پودر نارگیل و کاکائو به دلیل گرانی ارز بود در آستانه عید نوروز بیماری کرونا هم به آن افزوده شد و حالا با مشکلات دیگری مانند چک‌های برگشتی، تعطیلی کارگاه های تولیدی روبرو است.

خبرگزاری بازار- گروه استان ها: در ایامی که جای سوزن انداختن در قنادی های سطح شهر نبود و اغلب مشتریان برای خرید شیرینی و تنقلات صف می کشیدند اما حالا ویروس کرونا موجب شده تا رکود دربرابر این صنف صف بکشد.

صنعت اشتغال زا رو به بیکاری

در همین راستا علی صاحب یکی از کارگاه های تولیدی مشهد می گوید: این شغل همواره در زمره مشاغل پر سود و اشتغال زا بوده است اما در طی سال های گذشته به دلیل کسادی بازار و استمرار دامنه دار رکود  لذا موجب شده تا بسیاری از قنادان به تغییر شغل روی بیاورند.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از خانوارها به خرید شیرینی‌های ارزان قیمت تمایل دارند اظهار می کند: این موضوع ریشه در کاهش قدرت خرید مردم دارد.

وی ابراز می کند: با خارج شدن شیرینی از اولویت خرید بسیاری از خانوارها، عملا امکان افزایش قیمت‌ها برای جبران افزایش هزینه‌ها وجود ندارد و ما نیز در این میان، مستاصل مانده ایم که با هزینه‌های سنگین موجود چه کنیم.

وی با بیان اینکه در یک کارگاه تولید شیرینی حداقل ۱۰ الی ۲۰ نفر اشتغال به کار دارند، می افزاید: در شرایطی که کرونا دو ماه به تعطیلی این کار دامن زده هزینه اجاره و و دو ماه حقوق کارگران را از کجا باید پرداخت کرد؟

شیرینی های بی مشتری

رضا یکی دیگراز تولید کنندگان شیرینی در مشهد نیزبا بیان اینکه مشهد تولیدات خود را به سایر شهرها های اطراف نیز صادر می کند، اظهار می کند: متاسفانه با شیوع این بیماری و به دلیل کاهش مصرف شیرینی لذا بسیاری از سفارشات برگشت خورده، آن هایی هم که شیرینی سفارش داده و نتوانسته اند جنس خود را در مغازه ها به فروش برسانند حاضر به پاس کردن چک های خود نیستند.

وی بیان می کند: تاکنون خبری هم از بسته معیشتی و یا تصمیمی که به این صنف کمکی شود نیست.

اعیادی که کام قنادان را تلخ کرد

صاحب یکی از شیرینی فروشی های مشهد نیز که حالا مجبور به پائین کشیدن کرکره های مغازه شده است به ما می گوید: اگر چه شب عید مشتری چندانی نداشتیم اما استقبال مردم از خرید محصولات بسته بندی مانند شکلات ها بیشتر بود و لذا به همین فروش اندک دل خوش بودیم.

این فروشنده با بیان اینکه طبق اعلام اتاق اصناف فعالیت قنادی ها تا روز شنبه هفته آینده ممنوع اعلام شده است، اظهار می کند: شیرینی با حرارت ۳۰۰ درجه سانتی گراد طبخ شده و بیشترین و سخت ترین نظارت ها بر آن اعمال می شود و حتی در یخچال و مکان های سربسته نگهداری می شود اما باز هم اجازه فروش ندارد در حالی که شرایط کترینگ ها با شرایط ما فرق چندانی ندارد.

این صاحب فروشگاه با انتقاد از این موضوع که در آستانه عید شعبان اجازه فروش داده نشده و آخرین امید آن ها تبدیل به یاس شده است، بیان می کند: تنها روزنه امید ما به عرضه و فروش شیرینی در روزهای پایانی سال و هم چنین اعیاد مذهبی معطوف بود که متاسفانه تبدیل به یاس شد.

۲۶۰ کارگاه تولیدی تعطیل شدند

بنا بر دستور العمل جدید تمامی قنادی ها از ۱۸ فروردین تا پایان طرح فاصله اجتماعی یعنی ۲۳ فروردین تعطیل  و با ممنوعیت فعالیت روبرو شدند.

نائب رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان مشهد مقدس در گفت و گو با بازار با بیان اینکه ۲۶۰ کارگاه تولیدی از اسفند ماه سال گذشته تا کنون با توجه به شرایط موجود تعطیل شده‌اند، گفت: تمامی واحد های ما مسئول فنی بهداشتی داشته و بسیاری حتی کارشناس بهداشت در اختیار گرفتند و با حساسیت بسیار زیادی فعالیت دارند لذا انتظار می رفت که اجازه فعالیت به قنادی ها مانند برخی از اصناف دیگر داده می شد.

مهدی قربان زاده با اشاره به این موضوع که در هر کارگاه تولیدی شیرینی به طور متوسط ۲۵ نفر اشتغال به کار دارند، اظهار کرد: در مشهد مقدس تعداد ۷۰۰ قنادی فعال داریم که در مجموع با احتساب افراد شاغل در آن خانواده سه هزار نفری را تشکیل می دهند که اگر این رقم را در افراد تحت تکفلشان ضرب کنیم رقم بزرگی حاصل می شود.

کارگاه ها در آستانه ورشکستگی

نائب رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان مشهد مقدس با بیان اینکه متاسفانه امسال به دلیل کسادی بازار قریب به اتفاق کارگاه های تولیدی از اواسط اسفند ماه سال گذشته به تعطیلی کشیده شدند بیان کرد: بسیاری از شیرینی فروشی های مشهد به امید این بودند که با فرا رسیدن اعیاد مذهبی شاید بخش اندکی از ضرر و زیان وارده را جبران کنند اما بنا بر دستور العمل جدید تا ۲۳ فروردین این واحد های صنفی به اجبار تعطیل هستند.

وی با بیان اینکه صنف قنادان و شیرینی فروشان در وضعیت ورشکستگی قرار دارد، افزود: با وجود اینکه دولت قول داده که از اصناف حمایت می کند اما به طور حتم اگر کمک و یا حمایتی هم مانند اعطای تسهیلات کم بهره و یا مزایای دیگر قرار باشد به این صنف تعلق بگیرد مشمول زمان زیادی خواهد شد لذا برای حفظ اشتغال در این صنف نیازمند حمایت های فوری و جدی هستیم.

کد خبر: ۱۲٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha