۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
شمشیر ستاد تنظیم بازار روی گرده صادرات| مشکلات با رنگ زدن حل نمی شود
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

شمشیر ستاد تنظیم بازار روی گرده صادرات| مشکلات با رنگ زدن حل نمی شود

ساری- رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه هیچ وقت مشکلات صادرات به موقع حل نمی شود، گفت: هر وقت محصولی در داخل کم می شود، ستاد تنظیم بازار شمشیر بر گرده صادرات می گذارد.

به گزارش خبرنگار بازار، غلامحسین شافعی عصر سه شنبه در جمع صادرکنندگان مازندران با اشاره به مشکلات عنوان شده در حوزه صادرات از سوی رئیس و نمایندگان بخش خصوصی اتاق بازرگانی این استان، اظهار داشت: در دهه های گذشته بسیاری از این بحث ها شده است و صحبت هایی که سه سال پیش در چنین جمعی عنوان شد با صحبتهای امروز فرق زیادی ندارد، وقتی مشکلات تکرار می شود یعنی اینکه وضعیت تغییری پیدا نکرده است و طبیعتا مشکلی حل نشده است.

وی بیان کرد: وقتی خیلی کنکاش می کنیم به این نتیجه می رسیدم که همه سیاستگذاران و تصمیم گیران به ریشه مشکل توجه نمی کنند و این دیوار فرسوده را هر که می آید رنگی میزند و می رود، اما دیوار روزی ریزش می کند؛ این حل مشکل نیست و مشکل با رنگ زدن حل نمی شود.

شافعی به نداشتن هدف در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: اگر همین فردا بگویند همه تولیدکننده ها از مالیات معادف هستند و به ازای هر دلار صادراتی مبلغی جایزه می دهیم، این مشکل را حل نمی کند چون هدف نداریم و به جای آن به ابزارهای هدف چسبیدیم و اهدافی که عنوان می کنیم نیز فرسایشی است.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: اشکال بزرگ دیگر که به قوت خود باقی است این است که هیچ وقت مشکلات را به موقع حل نمی کنیم و می گذاریم آنقدر بماند که به سختی بتوانیم آنها را حل کنیم.

این مسئول با بیان اینکه دو مشکل دیرینه در صادرات داریم و نمی دانم کی حل می شود، یکی را بحث صادرات عنوان کرد و گفت: اکثر برنامه ریزان این اعتقاد را دارند که اگر چیزی اضافه داریم را باید صادر کنیم اما صادرات و تولید برای صادرات به هر طریقی را اعتقاد ندارند و به محض اینکه چیزی در داخل کم میشود؛ ستاد تنظیم بازار شمشیر را به گرده صادرات می گذارد.

شافعی مشکل دیگر را در حوزه صنعت عنوان و تصریح کرد: در کل کشور صنایعی که در طول سالهای گذشته مخصوصاً بعد از انقلاب را اگر بررسی کنیم می بینیم که میزان ارزوری آنها بیشتر از ارزآوری است. رئیس اتاق ایران گفت: هنوز تکلیف معلوم نشده است که سیاست تولید برای جایگزینی واردات قابل قبول است یا خیر.

وی ادامه داد: هر دولتی که می آید، امیدهای تازه ای می آورد و این دولت هم امیدهای تازه ای آورده است. اکنون فرصت آزمون و خطا نداریم و باید سعی کنیم که این امیدهای تازه پژمرده نشود و آینده را متفاوت بسازیم.

شافعی در پایان گفت: گرچه مشکلات زیادی وجود دارد اما اکنون گوش شنوا مقداری بیشتر شده است. اگر دولت به کمک بخش خصوصی نیاید و زیرساختها و موانع را برطرف نسازد نمی توانیم ارزآوری زیادی داشته باشیم. وظیفه ما در هر صورتی جز تلاش چیز دیگری نیست.

کد خبر: ۱۲۷٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha