۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
آسیب غولهای خرده فروشی امریکایی به تجارت خارجی در چین؛ سیاسی کردن فعالیتها با ممنوعیت واردات

آسیب غولهای خرده فروشی امریکایی به تجارت خارجی در چین؛ سیاسی کردن فعالیتها با ممنوعیت واردات

والمارت غول خرده فروشی ایالات متحده با اقدامات اخیر خود مبنی بر حذف قفسه های خود در استان سین کیانگ چین، به فعالیتهای تجاری خود رنگ و بوی سیاسی بخشیده است.

به گزارش بازار؛ کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی حزب کمونیست چین، در پستی که روز جمعه در وب‌سایت خود منتشر کرد، ضمن متهم کردن دو غول خرده فروشی ایالات متحده از جمله سمز کلاب و والمارت به حماقت و کوته بینی، از والمارت خواست اگر قصد دارد تا در بازار چین به عنوان دومین بازار بزرگ خارج از امریکا، جای پای محکمی پیدا کند، از خود صداقت و صمیمیت نشان دهد.

والمارت پس از اینکه هفته گذشته محصولات سین کیانگ را از قفسه‌های آنلاین و آفلاین خود حذف کرد، در برابر واکنش منفی مصرف‌کنندگان چینی، سکوت خود را حفظ کرده است.
این اقدام والمارت پس از آن صورت گرفت که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، ممنوعیت واردات از منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ را در ۲۳ دسامبر به قانون تبدیل کرد، که عملاً به این معنی است که شرکت های آمریکایی به دلیل ادعاهای واشنگتن مبنی بر تحریم کار اجباری ربوده شده اند.

اینتل که قبلاً از تامین کنندگان خود خواسته بود محصولات یا نیروی کار را از سین کیانگ تهیه نکنند، با برجسته کردن معضلی که در آن قرار دارند، در همان روز بیانیه ای صادر کرد و بر اهمیت بازار چین تاکید کرد و گفت که محصولات و خدمات منبع سین کیانگ را رد می کند. صرفاً به دلیل نیاز به تبعیت از قوانین ایالات متحده، به جای انعکاس موضع خود در مورد این موضوع بود.

پس از حدود ۲۵ سال فعالیت در چین، والمارت باید با حساسیت موضوع سین کیانگ آشنا باشد.

در بیانیه اینتل آمده بود که این شرکت به دلیل مشکلاتی که برای مشتریان محترم چینی، شرکا و عموم ما ایجاد شده است عذرخواهی کرده و به این غول فناوری اطلاعات کمک خواهد کرد تا به سرعت آتش خشم عمومی را خاموش کند، در حالی که سکوت طولانی والمارت خشم مصرف کنندگان چینی را برانگیخته است.

به نظر می رسد برخلاف اینتل، والمارت با کمال میل فعالیت های تجاری خود را سیاسی می کند و به فعالیتهای تجاری خود رنگ و بوی سیاسی بخشیده اند.

کارکنان خدمات پس از فروش والمارت ادعا می کنند که عدم وجود محصولات منشأ سین کیانگ به دلیل کمبود موجودی آنها است. اما همه کالاهای دیگر که دارای کمبود هستند، به غیر از کالاهای سین کیانگ، دارای تاریخی هستند که نشان می دهد چه زمانی در پلت فرم تجارت الکترونیک این شرکت در دسترس خواهند بود.

چین بازار بزرگی برای والمارت است که ۱۱.۴۳ میلیارد دلار فروش از ۴۲۳ فروشگاه خرده‌فروشی شامل ۳۶ فروشگاه سمز کلاب به ارمغان می‌آورد.

کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی حزب کمونیست چین در بیانیه خود گفت که شرکت های غربی مانند والمارت که با نیروهای ضد چین برای بی ثبات کردن سین کیانگ از طریق سرکوب و تحریم محصولات منطقه همکاری می کنند، پس از اینکه به خود می بالیدند که از مداخله سیاسی آزاد هستند، با اعمال خودشان به صورت خود سیلی زده اند.

این یک نمونه معمولی از چیزی است که چینی‌ها آن را "شکستن قابلمه پخت و پز که از آن برنج می‌کشند" می‌گویند.

کد خبر: ۱۲۷٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha