۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
راهکار جبران کسری بودجه ایجاد کسری در سفره و جیب مردم نیست
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

راهکار جبران کسری بودجه ایجاد کسری در سفره و جیب مردم نیست

راهکار کسری بودجه ایجاد کسری در سفره و جیب مردم نیست که نتیجه اش تعمیق شکاف های اجتماعی و بزرگ کردن کیک اغنا از محل نان فقرا و تنبیه مستضعفان بدون ایجاد خدشه به ساختار دلالی ها و سوداگری ها است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، روح الله ایزدخواه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۱۲ دی ماه) در نطق میان دستور خود گفت: سلام بر حاج قاسم سلیمانی بر مجاهدی که در قرن بیست و یکم ثابت کرد که ایمان به خدا و اتکا به مردم می تواند حتی در سخت ترین نبردها حق را بر باطل پیروز کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: لایحه بودجه ۱۴۰۱ اولین آزمون دولت جدید و شخص رئیس جمهور در نحوه اداره اقتصاد است، انتخابات تمام شده و شعارها باید عملی شود، اینجا هم همچنان مجلس در راس امور است و رفاقت ها و حمایت های قبلی نمی تواند و نباید زبان و رای ما را در احقاق حق مردم و انقلاب خاموش کند. قائله حذف ارز ترجیحی که با وجود مخالفت اخیر مجلس با فوریت آن زیرکانه از اساس در لایحه بودجه حذف شده و امکان اظهارنظر اولیه را برای نمایندگان سلب کرده مسئله قابل اغماضی نیست.

وی بیان کرد: حذف ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی آن هم در اوج تورم انتظاری که معنی فارسی آن گران کردن غذای اصلی مردم است نشان از استیصال در پیش برد تغییرات اساسی و ساختاری است علت تورم تخصیص ارز ترجیحی نیست بلکه خلق نقدینگی توسط بانک ها به خصوص بانک های خصوصی است، رئیس جمهور در انتخابات فرمود من بانک ها را به خط خواهم کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس بیان کرد: راهکار کسری بودجه ایجاد کسری در سفره و جیب مردم نیست که نتیجه اش تعمیق شکاف های اجتماعی و بزرگ کردن کیک اغنا از محل نان و پنیر فقرا و تنبیه مستضعفان بدون ایجاد خدشه به ساختار دلالی ها و سوداگری ها است. ظاهرا فرمودند نظر منتقدین را شنیدیم اما راه کار جایگزینی نداریم، راهکار نداریم بر وارده نهاده ها که ۶۰ درصدش در دست شرکت های دولتی و خصولتی است نظارت کنید، راه کار ندارید شیوه های میدان میوه و تره را که بی قاعده ترین بازار دنیا است و هنوز به صورت دستی نظارت می شود درست کنید، راه کار ندارید محصولات اساسی کشاورزی را به قیمت جهانی از کشاورز داخلی بخرید تا تولید کالاهای اساسی رونق بگیرد و مردم مرغ یخی خارجی نخورند.

این نماینده مجلس مطرح کرد: راه کار ندارد انحصار دلال مشهور نهاده ها را در بازار بشکیند و دست ۳ هزار تعاونی کشاورزی و روستایی را در تولید نهاده ها باز کنید راه کار ندارید مافیای واردات دارو را مهار کنید، راه کار ندارید همچون شکار ریگی در آسمان ۶۵ میلیاد دلار ارز ترجیحی را پیگیری قضایی کنید که اگر ۲۰ درصد این رانت به بیت المال برگردد مشکل کمبود ارز را جبران می کند بودجه ارزی و ریالی را از هم تفکیک کنید تا بودجه دلاریزه نشود.

ایزدخواه گفت: البته زمانی که همان تئوریسن های بودجه حسن روحانی ایدئولوگ بودجه شده است این راه کارها را تجویز کنند مرحوم هاشمی خودش که تکنوکرات نبود اما وقتی به مسند رسید برخی درس خوانده های اقتصاد در انگلیس و آمریکا چنان دورش را گرفتند کار را به جایی رسانند که حضرت الله با سابقه خبطه های طولانی در باب عدالت اجتماعی در دهه ۶۰ بیاید در سال ۶۹ در تریبون بگوید مانور تجمل دهید همان زمانی که هنوز پیگر یاران حاج قاسم در شلمچه مهمان بیابان ها بود.

وی اظهار داشت: امروز همچنان آموزه های نظریه منسوخ بازار آزاد و مکتب پولی دیده می شود یعنی ادامه همان راهی که اقتصاد کشور را از اصلاحات ساختاری و نهادی به نفع سیاست صنعتی، تولیدگرایی و خود کفایی و نو آوری به سمت تغییر صرف سیاست های پولی و مکالی نا فرجام و دور باطل قیمت درمانی و در رأس آزاد سازی قیمت ها و پرداخت یارانه نقدی منحرف می کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس گفت: به شعارهای اصلی خود در ابتدای انتخابات توجه کنید و به نیروهای اندیشمند اقتصاد اسلامی در دانشگاه و حوزه دل ببندید همان ها که گاهی با نماز و روزه استیجاری هزینه تحقیقات بنیادی در باب اقتصاد اسلامی و مردمی سازی اقتصادی تامین می کنند نگذارید شما را مستعصل کنند و سوخت تداوم جریان تکنوکرات اقتصادی و مدیریتی را از سیاست های شما تامین کنند.

کد خبر: ۱۲۷٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha