۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
پرواز بهای بلیت هواپیما| سازمان هواپیمایی: در جریان هستیم| یک تا ۴ میلیون عوارض برای سفر خارجی
«بازار» گزارش می دهد

پرواز بهای بلیت هواپیما| سازمان هواپیمایی: در جریان هستیم| یک تا ۴ میلیون عوارض برای سفر خارجی

در حالیکه یک روز از اجرای وضع مالیات بر ارزش افزوده بر بلیت هواپیما می گذرد خبرها حاکی از این است که قیمت بلیت هواپیما ۴ درصد به صورت قانونی افزایش یافت.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در پی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در دوم خرداد سال جاری در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن در ۱۲ تیر امسال به رئیس جمهور، سازمان امور مالیاتی اعلام کرد این قانون ۶ ماه پس از ابلاغ به دولت، لازم الاجراست که با این حساب قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه یعنی دیروز اجرایی شد.

این مصوبه شورای اقتصاد و سازمان امور مالیاتی از دیروز بر روی بلیت هواپیما نیز اجرایی شده است و بر اساس این قانون ۵ درصد عوارض شهرداری بر بلیت هواپیما حذف و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به آن اضافه می‌شود.

معاون سازمان مالیاتی گفت: همه گونه‌های حمل و نقل از مالیات ارزش افزوده معافند به جز هوایی. مسیحی معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی نیز جمعه ۱۱ دی اعلام کرد: بر اساس جزو ۱۳ بند ب ماده ۹ قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، خدمات حمل و نقل اعم از بار و مسافر درون و برون شهری و بین المللی جاده‌ای، ریلی و دریایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

به گفته این مقام مسئول خدمات حمل و نقل هوایی اعم از بار و مسافر به نرخ ۹ درصد مشمول مالیات بر ارزش افزوده است.

افزایش بهای بلیت هواپیما| سازمان هواپیمایی: در جریان هستیم| ۱ تا ۴ میلیون عوارض برای سفر خارجی

از آنجایی که بر اساس قانون جدید، ۵ درصد عوارض شهرداری‌ها از بلیت پروازهای داخلی حذف شده و به جای آن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به بلیت هواپیما افزوده می‌شود، در عمل ۴ درصد به نرخ بلیت پروازهای داخلی از بامداد دوشنبه ۱۳ دی تعلق می‌گیرد.

با توجه به اینکه پروازهای خارجی تا پیش از این از مالیات معاف بودند، از امروز ۱۳ دی، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به هزینه بلیت پروازهای خارجی اعم از ایرلاین‌های ایرانی یا غیر ایرانی اضافه خواهد شد.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه طبق این مصوبه و قانون در نهایت افزایش قیمت ۴ درصدی بلیت هواپیما دور از انتظار نیست گفت: همانطور که قبلا هم گفته ایم قیمت بلیط در اختیار ما نیست و این اقدام نیز در اختیار شرکتهای هواپیمایی نیست.

رحیم احمدی یکی از مدیران فروش بلیط هواپیما در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه هر تصمیمی می تواند بر روی قیمت بلیت اثرگذار باشد گفت: این اقدام جدید دولت کافی بود تا قیمت بلیت هواپیما به محض اعلام به صورت قانونی ۴ درصد افزایش یابد و قطعا این رشد قیمت در این حد باقی نمی ماند.

سازمان هواپیمایی در جریان قیمت بلیت هواپیما قرار دارد چرا که عملیاتی شدن مالیات بر ارزش افزوده بر بلیت‌هواپیما قانون است و مصوبه مجلس پس باید اجرا شود

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز در گفتگو با خبرنگار «بازار» در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان هواپیمایی در جریان افزایش قیمت بلیط هواپیما قرار دارد گفت: سازمان هواپیمایی در جریان قیمت بلیت هواپیما قرار دارد چرا که عملیاتی شدن مالیات بر ارزش افزوده بر بلیت‌هواپیما قانون است و مصوبه مجلس پس باید اجرا شود.

وی ادامه داد: از امروز عوارض ۵ درصدی شهرداری بر بلیت هواپیما حذف و مالیات ۹ درصدی ارزش افزوده برروی بلیت اعمال می‌شود.

میزان مالیات بر ارزش افزوده برای بلیت یک میلیون تومانی، ۹۰ هزار تومان است که تمام آن را مسافر باید بپردازد و در حال حاضر حدود ۱۲ درصد از قیمت بلیت هواپیما سهم عوارض و مالیات ۴ دستگاه سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه ها، هلال احمر و سازمان امور مالیاتی است که تمام آن را مسافر پرداخت می‌کند

اما آنطور که دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرده است میزان مالیات بر ارزش افزوده برای بلیت یک میلیون تومانی، ۹۰ هزار تومان است که تمام آن را مسافر باید بپردازد و در حال حاضر حدود ۱۲ درصد از قیمت بلیت هواپیما سهم عوارض و مالیات ۴ دستگاه سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه ها، هلال احمر و سازمان امور مالیاتی است که تمام آن را مسافر پرداخت می‌کند.

این افزایش قیمت بلیت هواپیما با هر روش و مسیر قانونی هم که باشد نشان داد که قیمت بلیت هواپیما در طول سال جاری بارها و بارها دستخوش تغییر شده و این بار برای این اقدام راهکاری قانونی پیدا شده است. هر چند بنا به گفته ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی کرونا و کاهش میزان سفرها تا سال های سال وضعیت اقتصادی این شرکتها را به سمت بحران خواهد برد.

هر چند این قانون مالیات بر ارزش افزوده می تواند باری مسافران سفرهای خارجی بیشترین تغییرات را داشته باشد.

افزایش بهای بلیت هواپیما| سازمان هواپیمایی: در جریان هستیم| ۱ تا ۴ میلیون عوارض برای سفر خارجی

حال که عوارض خروج از کشور هنگام دریافت کارت پرواز از مسافران پروازهای خارجی دریافت می‌شود که بر اساس قانون بودجه امسال(۱۴۰۰) از نخستین خروج ۴۰۰، دومین خروج ۶۰۰ و سومین خروج و بالاتر از آن، ۸۰۰ هزار تومان عوارض خروج از کشور دریافت می‌شود.

اگر مسافری قصد سفر به کانادا داشته باشد، با توجه به اینکه قیمت بلیت تهران-تورنتو ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومان بر اساس ایرلاین‌های مختلف در نوسان است، مسافر باید علاوه بر بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان عوارض خروج، ۱.۸ تا ۳.۳ میلیون تومان هم مالیات بر ارزش افزوده و در مجموع بین ۲.۲ تا ۴ میلیون تومان مالیات بر ارزش و عوارض خروج با هم پرداخت کند

با این حساب اگر مسافری قصد سفر به کانادا داشته باشد، با توجه به اینکه قیمت بلیت تهران-تورنتو ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومان بر اساس ایرلاین‌های مختلف در نوسان است، مسافر باید علاوه بر بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان عوارض خروج، ۱.۸ تا ۳.۳ میلیون تومان هم مالیات بر ارزش افزوده و در مجموع بین ۲.۲ تا ۴ میلیون تومان مالیات بر ارزش و عوارض خروج با هم پرداخت کند.

همچنین برای مسافرانی که قصد خرید بلیت رفت و برگشت به استانبول را داشته باشند، هزینه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی برای ایرلاین‌های ایرانی و ۳۵ تا ۷۰ میلیون تومانی برای ایرلاین‌های غیر ایرانی از مسافران اخذ می‌شود.

مسافران پروازهای داخلی نیز با توجه به افزایش ۴ درصدی بلیت هواپیما، باید این پایه مالیاتی را در هنگام خرید بلیت هواپیما پرداخت کنند.

در حال حاضر بلیت پرواز تهران-مشهد بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است که افزایش ۴ درصدی به معنی افزایش ۲۴ تا ۳۶ هزار تومانی به ارقام فعلی خواهد بود.

کد خبر: ۱۲۷٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha