۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷
رونق و سرگشتگی؛ حکایت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱

رونق و سرگشتگی؛ حکایت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱

به باور نیکلاس پانیگیرتزوغلو، استراتژیست جی‌پی‌مورگان، تقاضا برای بیت‌کوین به قیمت حساس است و برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری از آوریل شروع به خارج شدن از بیت‌کوین کردند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، اگر شما یک سرمایه‌گذار ارز دیجیتال هستید، ممکن است اعصاب شما در سال ۲۰۲۱ کاملاً تحت تاثیر نوسانات این بازار قرار گرفته باشد.

سال ۲۰۲۰ اگرچه همه کشورها به دلیل بحران اقتصادی جهان ناشی از شیوع کرونا با مشکلاتی مواجه بوند، اما برای ارزهای دیجیتال سال شکوفایی و رشد بود. حرکت ارزهای رمزنگاری شده به سمت سرمایه‌گذاری و جریان اصلی تجاری با سرعت زیادی پیش می‌رفت و بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های بزرگ نوظهور دارایی‌ها خود را متأثر از این بازار می‌کردند.

سال ۲۰۲۱ سالی قابل‌توجه برای ارزهای دیجیتال بود؛ با وجود سقوط اخیر بیت‌کوین، قیمت آن همچنان در ۵۲ هفته گذشته بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است. همچنین بیت‌کوین و سایر رمزارزها پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند و ارزش بازار ارزهای دیجیتال ۲.۵ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود که بیش از دو برابر یک سال پیش و در حال رشد است.

این در حالی است که ارز رمزنگاری شده در ماه آوریل به رکورد بالایی دست یافت، اما پس از آن با نوسات زیادی همراه شد و به نصف ارزش خود در این ماه رسید.

در حال حاضر، ۴۰.۳۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین است.

در ارتباط با ارز رمزنگاری شده چند سناریو مطرح است که داستان بیت‌کوین را در سال ۲۰۲۱ بیان می‌کند.

۱. همچنان بی‌ثبات است
نوسانات قیمت متلاطم یکی از ویژگی‌های بارز بیت‌کوین در طول عمر تقریباً ۱۳ ساله آن است. با وجود امیدواری به نقدینگی بیشتر در بازارها، وضعیت نوسانات بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ تفاوت چندانی با پیش از آن نداشته است.

ارزش بیت‌کوین طی ماه‌هایی در سال ۲۰۲۱، به بیش از دو برابر رسید و در نیمه آوریل به بالاترین سطح خود، یعنی ۶۴ هزار و ۸۹۵ دلار رسید، در حالی که فقط در عرض ۵ هفته بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داد.

تنها در ماه می، بیت کوین ۳۵ درصد از ارزش خود را از دست داد که بدترین ماه از سال ۲۰۱۸ بوده است.

به گفته یک تحلیل‌گر شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکا JP Morgan، بسیاری از سرمایه‌گذاران عمده پس از اوج گرفتن قیمت‌ها در سه ماهه اول سال، بازار بیت‌کوین را ترک کردند و برخی از آنها به سمت طلا رفتند.

نیکلاس پانیگیرتزوغلو (Nikolaos Panigirtzoglou)، استراتژیست جی‌پی‌مورگان ادامه داد: تقاضا برای بیت‌کوین به قیمت حساس است: برخی از شرکت های سرمایه گذاری از آوریل شروع به خارج شدن از بیت‌کوین کردند. آنها فکر می‌کردند قیمت بیت‌کوین نسبت به طلا بسیار بالا است.

البته از نگاه فرانک هولمز، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاران جهانی آمریکا، سال ۲۰۲۱ برای ارزهای دیجیتال و طلا سال فوق‌العاده‌ای بوده است. به نظر هولمز با افزایش کاربرد ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر در سرتاسر دنیا آینده خوبی در انتظار ارزهای دیجیتال همچون بیت‌کوین است.

۲. بیت‌کوین یا آلت‌کوین؟
اگر چه در سال ۲۰۲۱ بیت‌کوین، بخش عمده عناوین اصلی را به خود اختصاص داده است، اما بسیاری از رقبای ارز دیجیتال کوچک‌تر از آن (که به عنوان آلت‌کوین altcoins شناخته می‌شود) سود بیشتری کسب کرده است.

ارزش اتر Ether، دومین ارز رمزنگاری شده بزرگ، در سال جاری تقریباً سه برابر شده است. این رمز ارز با افزایش در بخش موسوم به امور مالی غیرمتمرکز تقویت می شود. امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، اغلب از فناوری بنیادی بلاکچین برای ارائه خدمات مالی بدون واسطه های سنتی مانند بانک‌ها استفاده می‌کند.

در این راستا، علائمی که نشان می‌دهد بلاکچین اتریوم در حال جلب توجه شرکت‌های اصلی مالی است نیز به سودآوری این رمزارز دامن زده است.

XRP، ریپل یکی از پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال موجود در بازارهای جهانی که در چند ماه اخیر به دلیل رشد و توسعه چشمگیر ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت‌کوین (Bitcoin) و اِتریوم (Ethereum) مورد توجه بسیاری از نهادهای اقتصادی در سراسر دنیا قرار گرفته، میزان سود مشابهی را کسب کرده است. سایر ارزهای دیجیتال همانند XRP مانند دوج‌کوین dogecoin، که در سال ۲۰۱۳ بیشتر شبیه یک شوخی بودند، بسیار بالاتر از بیت‌کوین قرار گرفتند و سرمایه‌گذاران به دنبال سودهای سریع را جذب خود کردند. دوج‌کوین در سال جاری تاکنون بیش از ۵ هزار رشد داشته است.

۳. پدیده بازار مالی ۲۰۲۱ : MEME میم
در سال جاری، سرمایه‌گذاران خرد، بیت‌کوین را به عنوان یک سپر تورمی پذیرفته‌اند که از آن می‌توانند به عنوان یک شیوه پرداخت در آینده از آن بهره ببرند.

GameStop Corp (GME.N) و AMC Entertainment Holdings (AMC.N)، دو سهام برجسته میم MEME هستند که در سه ماهه نخست ۲۰۲۱ همراه با بیت‌کوین افزایش یافتند.

براساس برآوردهای شرکت گیم‌استاپ GameStop، بیت‌کوین بیش از هزار درصد رشد داشته است، این در حالی است که MEME بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

به گفته جوئل کروگر، استراتژیست پلتفرم معاملاتی ال‌مکس دیجیتال (LMAX Digital)، این تنها یک افزایش پول رایگان است که دیوانه‌کننده است! من فکر می کنم که افزایش دارایی در ارزهای رمزپایه موج می‌زند.

گسترش اکوسیستم رمزارزها در ۲۰۲۲

در سال ۲۰۲۲ شاهد پیشرفت‌های بیشتر در پذیرش رمزارز خواهیم بود و ممکن است همیشه رمزارزها به شکل مناقصه قانونی نباشند و موسسات مالی به‌طور فزاینده‌ای از ارز دیجیتال استقبال کنند؛ زیرا مشتریان خواستار چنین رویکردی هستند تا رمزارزها بخشی از سبد سهام آنان شوند. بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های خدمات مالی، کار با رمزارز را راهی برای جذب و حفظ مشتریان می‌دانند.

گسترش در بازارهای ثانویه برای رمزارزها اهمیت دارد؛ زیرا سرمایه‌گذاران آگاه می‌شوند که با وجود خطرات در حیطه رمزارزها همچنان می‌توانند از سبد ارزهای دیجیتال سود دریافت کنند، وام بگیرند و اکوسیستم رمزارزها را گسترش دهند.

کد خبر: ۱۲۷٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha