۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹
سقوط ۴۴ درصدی ارزش لیر ترکیه در سال ۲۰۲۱

سقوط ۴۴ درصدی ارزش لیر ترکیه در سال ۲۰۲۱

پول ملی ترکیه در سال ۲۰۲۱ تقریباً نیمی از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد و بدترین سال خود را طی دو دهه اخیر پشت سر گذاشت.

به گزارش بازار، لیر ترکیه با از دست دادن ۴۴ درصد از ارزش خود و تنها ۱۹ درصد در هفته آخر سال، در برابر دلار آمریکا، سال ۲۰۲۱ را به پایان رساند. این بدترین عملکرد لیر از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور رجب طیب اردوغان در ۲۰ سال پیش بود. در دو هفته گذشته لیر در برابر دلار آمریکا از ۱۸.۴ تا ۱۰.۲۵ سقوط کرد و اندکی بهبود یافت و در روز جمعه پایان سال به ۱۳.۱۹ رسید. بر اساس داده‌ها، لیر ترکیه بدترین عملکرد سال را بین ارزهای بازارهای نوظهور داشته است. تحلیل گران می گویند که سقوط آن در ماه های اخیر پس از برنامه اقتصادی جدید اردوغان، که بر صادرات، اعتبار و نرخ بهره پایین متمرکز بود، سرعت گرفت. اردوغان به منظور کم کردن این کاهش، در ماه دسامبر از طرحی رونمایی کرد که شاهد افزایش زیاد اما کوتاه ۵۰ درصدی لیر در حمایت از بانک مرکزی بود.

ترک ها برای محافظت از پس اندازهای خود، دارایی های لیر خود را به ارزهای معتبر تبدیل کردند. داده های رسمی به نقل از رویترز نشان داد که دارایی های محلی به شکل ارزهای معتبر تنها در هفته گذشته به رکورد ۲۳۸.۹۷ میلیارد دلار افزایش یافت. روز جمعه، اردوغان از شهروندان خواست در پس انداز خود به لیر پایبند باشند و مدعی شد که نوسان های بازار تحت کنترل است. تا زمانی که پول خود را معیار در نظر نگیریم، محکوم به غرق شدن هستیم. لیر ترکیه، پول ما، و نه این ارز یا آن ارز خارجی همان چیزی است که ما با آن پیش خواهیم رفت. وی گفت که دولتش سیاست نرخ بهره پایین را دنبال خواهد کرد که آن را وسیله ای برای کاهش قیمت ها می داند، اما در سراسر جهان به شدت مورد انتقاد است.

کد خبر: ۱۲۷٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha