۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
طلا از امروز ارزان می شود| ارایه فاکتورهای جدید با هزینه کمتر
گزارش «بازار» از تحولات معاملات در بازار طلا و جواهر؛

طلا از امروز ارزان می شود| ارایه فاکتورهای جدید با هزینه کمتر

کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از کاهش ۹ درصدی قیمت خرید مصنوعات طلا از امروز در تمام واحدهای طلا فروشی کشور خبر داد و گفت: کاهش هزینه خرید، خریداران را به این بازار ترغیب می کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار داد و ستد طلا چند سالی است به دلیل وضع مالیات بر ارزش افزوده روی فاکتور خرید طلا از یک طرف و از طرفی کاهش قدرت خرید مردم در پی افت ارزش پول ملی سرد و کم فروغ شده است. طی این چند سال نه خریداران آنچنانی به این بازار رجوع می کرند و نه اینکه تولید و فروش چنین کالای ارزشمندی به خوبی در کشور صورت می گرفت، این موضوع باعث شد تا بخشی از واحدهای ساخت مصنوعات طلا و فروش آن تعطیل و یا با ظرفیت کمتری کار کنند و خریداران نیز به دلیل گرانی این کالا رغبت چندانی به خرید طلا نداشته باشند.

اما مجلس شورای اسلامی با همراهی سازمان امور مالیاتی، امسال با هدف تحرک بخشی این بازار، سود ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده خرید این کالا را حذف کرد تا بازار معاملات طلا هم به نفع خریداران و هم فروشندگان رونق گیرد. این قانون در بهار ۱۴۰۰ به تصویب مجلس رسید و ۱۳ تیر ۱۴۰۰ برای اجرا ابلاغ شد و قرار است از امروز ۱۳ دی شکل اجرایی به خود گیرد. در چنین شرایطی خریداران طلا از فردا ۱۳ دیماه با هزینه کمتری می توانند اقدام به خرید طلا کنند.

طبق قانون از امروز ۱۳ دیماه مالیات بر ارزش افزوده از خرید طلا حذف و قیمت تمام شده آن به نسبت در بازار کاهشی می شود، البته اصل طلا شامل کاهش قیمت نمی شود بلکه هزینه های جانبی چون اجرت و ساخت آن که در فاکتور خرید لحاظ می شود کاهشی خواهد شد

خرید طلا با هزینه کمتر
در این باره محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «خبرگزاری بازار» گفت: مالیات ۹ درصدی ارزش افزوده بر روی خرید طلا تا پایان امروز از کل فاکتور خرید مصنوعات طلا توسط طلا فروشان گرفته می شود، اما طبق قانون از ۱۳ دی ماه این نوع مالیات از خرید طلا حذف و قیمت تمام شده آن به نسبت در بازار کاهشی می شود.

وی با بیان اینکه اصل طلا شامل کاهش قیمت نمی شود بلکه هزینه های جانبی چون اجرت و ساخت آن که در فاکتور خرید لحاظ می شود کاهشی خواهد شد، افزود: به طور مثال قبلا برای خرید ۱ گرم طلا ۱۵۰ هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده در فاکتور محاسبه و از خریدار گرفته می شد اما طبق قانون جدید اکنون برای ۱ گرم طلا باید ۲۲ هزار تومان از خریدار اخذ و در فاکتور جدید لحاظ شود.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: حذف ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده خرید مصنوعات طلا که از فردا شکل اجرایی به خود می گیرد به نفع خریداران و فروشندگان است و از آنجایی که خریداران طلا هزینه کمتری بابت خرید این کالا پرداخت می کنند، انگیزه آنها برای تهیه طلا بیشتر و فروش واحدهای طلا فروشی نیز در بازار به دلیل تقاضای بالا برای این کالای ارزشی و سرمایه ای افزایش می یابد.

مشکل خاصی در داد و ستد طلا در بازار این زمینه نخواهیم داشت از طرفی چنانچه سری افرادی در این راستا که از قانون تخطی کنند در صورت محرز شدن تخلف، با جرایم سنگینی روبه رو خواهند شد و باید مطابق قانون پاسخگو شوند

مواجهه متخلفان بازار طلا در قانون جدید با جرایم سخت
وی در پاسخ به اینکه چه تضمینی برای فروش طلا با نرخ جدید کسر مالیات از خریدار در بازار وجود دارد، گفت: از آنجایی که فاکتور جدید باید با لحاظ حذف ارزش افزوده ۹ درصدی صادر شود، بنابراین مشکل خاصی در این زمینه نخواهیم داشت از طرفی چنانچه سری افرادی در این راستا که از قانون تخطی کنند در صورت محرز شدن تخلف، با جرایم سنگینی روبه رو خواهند شد و باید مطابق قانون پاسخگو شوند.

وی با بیان اینکه حذف ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده خرید طلا کمک می کند تا مصرف طلا در کشور افزایش یابد افزود: این رویکرد باعث خواهد شد تا نه تنها تولید مصنوعات طلا در کشور افزایش و اشتغالزایی را در پی داشته باشد بلکه بازار معاملات و صادرات طلا در کشور نیز رونق گیرد.

برنامه مصوب مجلس و اقدام سازمان امور مالیاتی در حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا به نفع خریداران و فروشندگان طلا خواهد انجامید، از آنجایی که هزینه خرید طلا نیز برای خریداران کاهش می یابد، بی تردید بازار داد و ستد این کالا گرم و پررونق از قبل می شود

منتفع شدن خریداران و فروشندگان طلا با حذف ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده
مهدی طاهر حکاک، فعال صنف طلا نیز در گفتگو با « بازار» درباره تبعات حذف ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده معاملات طلا گفت: برنامه مصوب مجلس و اقدام سازمان امور مالیاتی در حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا به نفع خریداران و فروشندگان طلا خواهد انجامید. اینکه با حذف ۹ درصد مالیات در فروش طلا برداشت ها چنین باشد که فروشندگان این کالا زیان می کنند، این چنین نیست، چرا که رقمی که قبلا طلا فرو شان بابت مالیات از اجرت و فروش طلا اخذ می کردند مستقیما به حساب اداره دارایی می رفت اما اکنون چنین رقمی از فاکتور حذف می شود. بنابراین چنین اقدامی به ضرر طلا فروش نخواهد بود و از آنجایی که هزینه خرید طلا نیز برای خریداران کاهش می یابد، بی تردید بازار داد و ستد این کالا گرم و پررونق از قبل می شود.

بنا به این گزارش، از آنجایی که قانون جدید مالیات برارزش افزوده از امروز ۱۳ دی ماه جاری شکل اجرایی به خود می گیرد، بنابراین از این تاریخ در فاکتور خرید طلا تنها اجرت مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد که به نظر می‌رسد چنین اقدامی به نفع مردم و فروشندگان بازار طلاست. این در حالی است که پیش از این ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از کل فاکتور دریافت می‌شد. اما حالا اصل طلا از پرداخت مالیات ۹ درصدی معاف شده و فقط اجرت ساخت و سود مشمول مالیات ۹ درصدی می‌شود. در چنین شرایطی مردم باید هوشیار باشند که فریب طلای گران را نخورند.

کد خبر: ۱۲۷٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha