۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱
پیشگامی ایران در طرح‌های هیدرات گازی
رئیس پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت خبر داد

پیشگامی ایران در طرح‌های هیدرات گازی

رئیس پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت با اشاره به موضوع هیدرات گازی گفت: خوشبختانه تا نیمه راه مرحله دوم پیش رفته‌ایم و امیدواریم به‌زودی مراحل عملیاتی آغاز شود.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، علیرضا میقانی‌نژاد در آیین ارائه نهایی پردازش لرزه‌نگاری (مرحله سوم طرح هیدرات گازی ۲)، پیشینه طرح هیدرات گازی را ۱۰ سال دانست و در این ‌باره گفت: ابتدای آغاز به‌کار در این موضوع با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و مدیریت اکتشاف شکل گرفته و می‌توان ادعا کرد که کشور ما نیز همگام با شرکت‌های پیشرو و مؤسسه‌های تحقیقاتی در دنیا، اهمیت این طرح را به‌خوبی درک کرده‌ و هم‌اکنون این طرح در حال اجرایی شدن است.

وی طرح هیدرات را از نوع هوشمندی فناورانه برشمرد و افزود: خوشبختانه از ابتدای شکل‌گیری موضوع هیدرات در دنیا، این بحث در کشور ما نیز دنبال شده و در قالب برنامه‌ای بلندمدت، مرحله نخست این طرح به پایان رسیده است و هم‌اکنون در نیمه راه فاز دوم هستیم و امیدواریم با حمایت مدیران ارشد وزارت نفت بتوانیم مراحل آینده این طرح را که معطوف به بحث‌های عملیاتی می‌شود دنبال کنیم.

رئیس پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در سال‌های گذشته با رشد فناوری‌های انجام‌شده در دنیا، بسیاری از کشورها توانسته‌اند دانش‌های فنی مرتبط با شیل‌های نفتی و گازی را تجاری‌سازی کنند و هم‌اکنون به‌دلیل اهمیت گاز در دنیا، بسیاری از شرکت‌های معتبر به دنبال تجاری‌سازی دانش فنی هیدرات گازی هستند که خوشبختانه محققان کشور ما در زمان مناسبی تحقیقات خود را در زمینه هیدرات آغاز کرده‌اند و می‌توان کشور ایران را یکی از کشورهای پیشرو در زمینه فناوری‌های مرتبط با هیدرات دانست.

میقانی‌نژاد با تأکید بر اینکه اجرای این پروژه را می‌توان از نوع همکاری‌های دوجانبه و شبکه‌های دوهسته‌ای دانست، تصریح کرد: در انجام این پروژه یک هسته‌ آن، مدیریت اکتشاف است که کارفرمایی این طرح را بر عهده دارد و هسته‌ دیگر آن پژوهشگاه صنعت نفت است که به‌عنوان مجری و قطب، توسعه دانش و فناوری آن را به‌عهده دارد. افزون بر این دو هسته، شبکه‌های دیگری نظیر مشاوران و شرکت‌های داخلی و خارجی نیز شکل گرفته‌اند که توانسته‌اند به روند انجام این طرح بزرگ به ما کمک کنند.

وی در همین باره افزود: این طرح افزون بر اهمیت و مزایایی که در بر داشته است، شامل مجموعه‌ای از الزام‌های زیرساختی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز هست که به جرأت می‌توان اذعان داشت در سطح مدیریتی و فنی این طرح، مدیریت اکتشاف و پژوهشگاه صنعت نفت، توانسته‌اند در مدت این ۱۰ سال با همکاری یکدیگر همه این الزام‌ها را اجرایی و در شرایط دشوار تحریم با مراکز دانشی دنیا ارتباطات خوبی را برقرار کنند.

رئیس اداره پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف به شیوه اجرای این طرح نیز اشاره کرد و گفت: همکاری مدیریت اکتشاف و پژوهشگاه صنعت نفت را باید نوعی همکاری درهم‌تنیده در نظر گرفت که با وجود آنکه وظایف کارفرما و مجری در این طرح به‌طور کامل مجزا تعریف شده است، اما در اجرا، این دو مجموعه به‌صورت کار گروهی با یکدیگر همکاری بسیار مناسبی داشته‌اند تا سرانجام بتوانند در زمان مقرر، کاری با کیفیت بالا ارائه دهند.

میقانی‌نژاد در ایان تصریح کرد: همان‌طور که در گذشته با آینده‌نگری‌های مناسب توانسته‌ایم این طرح را در زمان مناسب تعریف کنیم، امیدواریم ایران جزو نخستین کشورهایی باشد که فناوری‌ هیدرات را با هدف امنیت انرژی تجاری کند و امید است با تجاری‌سازی این دانش بتوانیم جزو صادرکننده‌های خدمات فناورانه هیدرات در دنیا محسوب شویم.

قرارداد مرحله دوم طرح پژوهشی هیدرات گازی میان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با عنوان کارفرما و پژوهشگاه صنعت نفت به‌عنوان مجری در آذرماه ۱۳۹۷ امضا شده است.

کد خبر: ۱۲۷٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha