۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
مسیر بازگشت اعتماد به بورس: از افزایش شفافیت تا حمایت از صنایع
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد

مسیر بازگشت اعتماد به بورس: از افزایش شفافیت تا حمایت از صنایع

عشقی، رئیس سازمان بورس تاکید کرد: برای بازگردان اعتماد نخست افزایش شفافیت از طریق ارائه اطلاعات درست مهم است و ما در حال تشکیل میزهای حمایتی برای صنایع هستیم.

به گزارش بازار، مجید عشقی رئیس سازمان بورس در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: در بازار دارایی‌ها به ویژه دارایی‌های مالی صعودهای تیز به همراه سقوط هستند، به طوری که شاهد بودیم شاخص ناگهان از ۵۰۰ هزار واحد به دومیلیون و ۸۰ هزار واحد رسید، چنین مسئله‌ای سبب شد تا بسیاری از شرکت‌ها ارزششان بسیار بالاتر از حد واقع شود و بسیاری از سهامداران در اوج این رشد وارد بازار شدند.

او افزود: کاری که اکنون ما باید انجام دهیم برای بازگردان اعتماد نخست افزایش شفافیت از طریق ارائه اطلاعات درست است، صنایع باید مشکلاتشان حل شود که در این رابطه در حال تشکیل میزهای حمایتی برای صنایع هستیم، دوم باید فعالیت نظارت بر بازار شفاف کنیم، زیرا در این مدت اعتراضات زیادی در خصوص رفتارهای ناطر شده، در گام بعدی لازم است زیر ساخت‌هایی را مهیا کنیم، در حال حاظر در حوزه دامنه نوسان نیز اقداماتی انجام داده شده است.

رئیس سازمان بورس بیان کرد: ماهیت بازار سرمایه بر اساس ریسک است، قیمت‌های سهم‌ها بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود که این امر نیز خود وابسته به مولفه‌های کلان اقتصادی است.

عشقی تصریح کرد: در حال حاضر بازار از یک ثبات خوبی برخوردار است، اما ناگفته نماند که رشد قیمت‌ها براساس شرایط اقتصاد کمی زمان می‌برد، سازمان بورس ناظر بازار است و نمی‌تواند اقداماتی در راستای قیمت‌ها انجام دهد.

او گفت: اکنون سود آوری شرکت‌ها بسیار خوب است، به طور قطع اگر گزارش ۹ ماه شرکت‌ها منتشر شود در کدال شاهد رشد بیشتر نیز خواهیم بود.

رئیس سازمان بورس اظهار کرد: ابتدای سال ۱۴۰۰ شاخص روی یک میلیون و سیصد بود، اما اکنون در محدوده یک میلیون چهارصد قرار دارد، اتفاقی که در سال گذشته رخ داد به طور قطع با یک یا چند هفته درست نمی‌شود.

عشقی تصریح کرد: ما اکنون داریم روی ابزارهای سرمایه گذاری غیر مستقیم کار می‌کنیم، طرح عایدی مالیات سرمایه در مجلس در حال بررسی است و به طور قطع در صورت تصویب شاهد رشد بازار خواهیم بود.

او بیان کرد: یکی از نقش‌های سازمان بورس در بازار سرمایه کنترل مولفه هاست، به طور مثال در بحث اوراق ما تلاش می‌کنیم در کمیته‌های مربوط حضور یابیم، امسال حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق نقدینگی وارد بازار سرمایه شده است که در اصل نمی‌توان گفت مبلغ فروخته شده بسیار کمتر از سال گذشته بوده است.

عشقی گفت: ما سعی بر این داریم که با جلساتی که با بانک مرکزی برگزار می‌کنیم نرخ بهره بین بانکی را کنترل کنیم و کاهش دهیم.

رئیس سازمان بورس گفت: etf دوم در اوج شاخص کل بورس عرضه شد اکنون برنامه‌ای که برای etf‌ها داریم آن است که در حال تامین منابع مالی هستیم تا قیمت این صندوق‌ها به حالت قبل بازگردد ما تا پایان سال سعی می‌کنیم که این امر محقق حداقل برای پالایش یکم محقق شود.

عشقی گفت: برخی از نمادها به خصوص بازارهای پایه که جزء پرریسک‌ها هستند، در مراحل مختلف ما به سرمایه گذاران این هشدار را دادیم که وارد این سهم‌ها نشوند، متاسفانه قیمت این سهم‌ها افزایش یافتند و ناگهان متوقف شدند، ما اکنون پرونده‌هایی در این خصوص داریم، به همین خاطر ما راهکاری را برای آن‌ها در نظر گرفتیم، به طوری که این دست از سهم‌ها از امروز با حجم مبنای یک معامله می‌شوند.

او بیان کرد: بعصی از بازارگردانان نیز به وظیفه خود عمل نکردند که پرونده آن‌ها در حال بررسی است، جرایمی را از جمله سلب صلاحیت در نظر گرفتیم و در تلاش هستیم تا بحث بازارگردانی را فعال کنیم.

او بیان کرد: صندوق تثبیت برای مواقع بحرانی است به همین خاطر دولت به منظور حمایت از بازار سرمایه یک بندی را در بودجه ۱۴۰۱ برای آن در نطر گرفته است.

عشقی تصریح کرد: ۵۰۰ میلیون دلار باید از طریق صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت تزریق می‌شد که ۱۰۰ میلیون دلار آن واریز شده است و بقیه هم به طور مکرر در هر ماه واریز خواهد شد.

رئیس سازمان بورس گفت: کارمزدهایی که از سوی کارگزاری‌ها اخذ می‌شود صرف توسعه زیرساخت‌های کارگزاری‌ها می‌شود، زیرا ما در خصوص خروج سرمایه‌ها حساس هستیم.

او در پایان بیان کرد: بحث کانون سهامداران حقیقی هرچه سریع‌تر قرار است به منطور حمایت از حقوق سهامداران راه اندازی شود.

کد خبر: ۱۲۶٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha