۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
بسته محوری توسعه برنج در مازندران تدوین شد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران:

بسته محوری توسعه برنج در مازندران تدوین شد

ساری- غلامی راد، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران از تدوین بسته سیاسی - اجرایی طرح محوری توسعه برنج برای تحقق رشد ۷.۸ درصدی بخش کشاورزی در استان خبر داد.

مفید غلامی راد در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برای تحقق رشد ۷.۸ درصدی بخش کشاورزی مازندران؛ تدوین بسته سیاستی -اجرائی طرح محوری توسعه برنج خبر داد و گفت:به منظور تحقق اهداف برنامه رشد ۸ درصدی در کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در قالب برش های تلفیقی بخشی - منطقه ای برای سال ۱۴۰۱ تعدادی از کانون های کارآمدی(هسته های کلیدی) را برای رسیدن به این هدف شناسایی کرده است.

وی گفت: با توجه به پیشنهاد دولت برای رسیدن به هدف مذکور از طریق افزایش بهره وری و استفاده حداکثری از امکانات موجود، موضوع طرح محوری خودکفائی برنج از طریق افزایش ضریب بهره وری با کاشت ارقام پر محصول در استان این موضوع در دستور کار قرار گرفت و نشستی مشورتی با محوریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مشارکت جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات برنج و پژوهشکده ژنتیک زیست فناوری ذیل دانشگاه علوم کشاورزی و متخصصان این حوزه برگزار شد.

غلامی راد با بیان این مطلب که این طرح برای تحقق رشد اقتصادی ۷.۸ درصدی بخش کشاورزی در مازندران هدفگذاری شد اظهار داشت: توسعه برنج به عنوان اولین بسته سیاستی – اجرایی در سطح استان تعریف شده است که ضمن تامین امنیت غذایی واصلاح ارقام کنونی کشت برنج موجب افزایش عملکرد شلتوک ، راندمان تبدیل و ارتقاء در آمد در هکتار خواهد داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران تاکید کرد: برای اجرای این هسته کلیدی می بایست بااجرای زهکشی اراضی، توسعه ارقام پرمحصول برنج، توسعه کشت دانه های روغنی در زمین های مستعد، حذف ارز دولتی در واردات، تعرفه گذاری بر واردات برنج، ارائه سیستم حمایتی و یارانه مستقیم، اجرایی کردن مکانیزم کشاورزی قراردادی، اصلاح الگوی مصرف، و کمک مالی برای پیشبرد اهداف و سیاستهای اجرایی توجه داشت.

وی گفت :بر اساس این بسته مقرر شد با راهبری سازمان مدیریت وبا تولی گری جهادکشاورزی و مشارکت دستگاه ها و نهادهای مرتبط با محوریت مجری و پس از طرح و تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان برای اجرا در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شود.

مازندران با داشتن ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار ۴۲ درصد برنج کشور را تولید و تامین می کند.

کد خبر: ۱۲۶٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • هموطن IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      0 0
      نیاز نبود از ادبیات قلمبه وسنگین برای توسعه کشت برنج از زبان مسول مر بوطه بیان می شد ادبیات ساده وهمه فهم که کشاورز محترم نیاز به مترجم نداشته باشد مگر مسابقه نگارش ادبیات فاخر گذاشتیم اگر اینطور است مدیر محترم برنده شدید خیلی ادبیات فاخر و دکترا پسند داشتید در دانشگاه بیشتر کاربرد دارد البته مقطع کارشناسی ارشد ودکترا ،نباید استعداد تان بلا استفاده بماند .
    • پانی IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      0 0
      با کدوم آب؟ شما اول آبو مدیریت کنید بعد سراغ ثمره های ناشی از وجود آب برید...