دانش اولیه تولید تجهیزات آبیاری نداریم| در قالب سازی عقب مانده ایم؛ ساخت یک قالب ۴ماه طول می کشد
در بررسی چالش های پیرامون تولید تجهیزات آبیاری مطرح شد

دانش اولیه تولید تجهیزات آبیاری نداریم| در قالب سازی عقب مانده ایم؛ ساخت یک قالب ۴ماه طول می کشد

در حالیکه بخشی از تجهیزات و لوازم آبیاری های نوین در کشور تولید می شود، فعالان این صنعت معتقدند نه تنها دانش اولیه تولید این محصولات را نداریم بلکه در بخش قطعه سازی به صورت خاص از جهان عقب هستیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که صنعت کشاورزی جهان به سمت استفاده از جدیدترین روشهای آبیاری پیش می رود و سعی بر این است که میزان هدر رفت آب را در بخش کشاورزی به کمترین مقدار برسانند و به عبارتی بهره وری آب را در مزارع و باغات بالا ببرند، غالب مزارع و باغات ایران کماکان به روشهای سنتی آبیاری می شود. این در حالی است که سالها است دولت ها برای مجهز ساختن صنعت کشاورزی کشور به روشهای نوین آبیاری بودجه تخصیص داده اند. با این وجود کشاورزی کشور استقبال چندانی از این طرح ها نمی کنند که به گفته برخی دست اندرکاران به دلیل هزینه های سنگین اجرای روش های نوین آبیاری، غالبا جامعه کشاورزی امتناع کرده است.

روش آبیاری قطره ای که در کشور استفاده می شود تقریبا همگام با برخی کشورهای منطقه است اما چون حمایت دولت پشت آن نیست، روند استفاده از آن در مزارع و باغات خوب پیش نمی رود

توسعه روش های نوین آبیاری در صنعت کشاورزی مستلزم حمایت مالی دولت از کشاورزان است
سعید محمودی که خود تولید کننده تجهیزات مربوط به آبیاری قطره ای است در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: درست است که الان روشهایی که به عنوان روشهای نوین آبیاری به خصوص آبیاری قطره ای در ایران استفاده می شود تقریبا همگام با برخی کشورهای منطقه است اما چون حمایت دولت پشت آن نیست و در یک مقطع یکسری تسهیلات می دهند و پس از مدتی تسهیلات برداشته می شود و به این ترتیب از این بخش کشاورزی حمایتی صورت نمی گیرد، آنگونه که انتظار می رود کارها خوب پیش نمی رود.

او معتقد است: تا زمانی که کشاورز مورد حمایت های مالی قرار نگیرد حوزه آبیاری های نوین نیز مظلوم واقع می شود. این در حالی است که تا زمانی که این اتفاقات نیفتد و به سمت و سوی استفاده جامع از روشهای نوین آبیاری نرویم مشکل کم آبی و همچنین اسراف آب در مزارع و باغات را داریم.

در حال حاضر اجرای یک هکتار آبیاری قطره ای حدود ۸۰ میلیون تومان هزینه می برد و این مبلغ برای کشاورز سنگین است

اجرای سیستم های نوین آبیاری گران تمام می شود| اجرای هر هکتار آبیاری قطره ای ۸۰ میلیون تومان هزینه دارد
نکته جالب توجه در خصوص روشهای نوین آبیاری این است که تا حد قابل تاملی میزان بهره وری آبیاری را بالا می برد. به طوری که این تولید کننده به بازار می گوید: در حال حاضر روش آبیاری قطره ای تقریبا تا ۸۰ درصد روی  کاهش مصرف آب تاثیر دارد و این مساله کوچکی نیست که به راحتی از دید دولت ها دور بماند اما کماکان شاهد بی توجهی ها در این حوزه هستیم.

محمودی در خصوص اصلی ترین دلیل عدم استقبال کشاورزان از اجرای روشهای نوین آبیاری در مزارع و باغات خود می گوید: مساله مهم در این مورد این است که سیستم های آبیاری نوین از لحاظ هزینه ای در مرحله اول اجرا تا حدودی گران تمام می شود. یعنی اگرچه صرف چنین هزینه ای برای راه اندازی روشهای نوین در دراز مدت مقرون به صرفه است اما مساله مهم این است که کشاورز در پرداخت اولیه می ماند.

او می گوید: به عنوان مثال برای اجرای یک هکتار آبیاری قطره ای حدود ۸۰ میلیون تومان هزینه می برد و این مبلغ برای کشاورز سنگین است. این در شرایطی است که کشاورز ۳ سال پیش این کار را می توانست با ۱۰ میلیون تومان اجرا کند.

این تولید کننده تجهیزات آبیاری قطره ای تصریح می کند: از سوی دیگر پیش از این دولت ۸۰ تا ۸۵ درصد از هزینه ها را به صورت وام بلاعوض به کشاورز اعطا می کرد اما الان دیگر چنین تسهیلاتی یا داده نمی شود یا با شرایط سخت تری پرداخت می کند. لذا استقبال چندانی نیز از سوی کشاورز صورت نمی گیرد. به این ترتیب کشاورز ترجیحا یا کشت خود را دیم می کند و یا از آبیاری به صورت «جوب آبی» استفاده می کند و مجددا مصرف آب در مزارع و باغات بالا می رود.

او می گوید: پس تا زمانی که حمایت سازمانهای دولتی مربوطه از کشاورز نباشد و در قالب اعطای یکسری تسهیلات به کشاورز کمک نشود تا به سمت استفاده از این روشهای آبیاری نوین بروند مشکلات کما فی سابق باقی است.

از نظر تجهیزات آبیاری های نوین در مقایسه با کشور ترکیه هیچ حرفی برای گفتن نداریم

۸۰ درصد مواد اولیه داخلی است اما با نوسان قیمت دلار قیمت مواد اولیه داخلی نیز بالا می رود!
به گفته کارشناسان یکی از دلایل بالا رفتن هزینه های اجرای روشهای نوین آبیاری باغات و مزارع بالا رفتن قیمت مواد اولیه و دیگر هزینه های سربار است. به طوری که میثم بکتاش یکی دیگر از تولید کنندگان لوازم آبیاری گلخانه ای به خبرنگار بازار می گوید: اگرچه تا پیش از این ۸۰ تا ۹۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز ما وارداتی بود و الان حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از این مواد اولیه تولید داخل است اما از زمانی که تولید داخلی شده ما در تهیه مواد مشکل بسیار داریم!

بکتاش با بیان اینکه اصلی ترین مواد اولیه مورد نیاز ما پلی اتیلن و مواد پلاستیکی است، می افزاید: مساله اصلی اینجا است که در حالی که مواد اولیه فعلی ما غالبا داخلی است و نباید نوسان قیمت ارز روی قیمت آن اثرگذاری چندانی داشته باشد اما متاسفانه با بالا رفتن قیمت دلار عمدتا قیمت این مواد اولیه نیز بالا می رود.

او همچنین در پاسخ به این سوال که از نظر تجهیزات آبیاری های نوین نسبت به دنیا در چه سطحی قرار داریم، می گوید: اگر با کشورهای جهان اول مقایسه کنیم اصلا قابل رقابت نیستیم. در منطقه نیز با کشورهای همسایه مثل پاکستان و افغانستان تقریبا حرف اول را بزنیم اما در برابر کشور ترکیه هیچ حرفی برای گفتن نداریم.

اینکه نتوانسته ایم در تولید تجهیزات آبیاری های نوین حرفی برای گفتن داشته باشیم عمدتا به این دلیل است که ما دانش اولیه را نداریم یا اگر داریم شرایط تولید اش را در داخل نداریم

ساخت یک قالب در مدت ۴ ماه نشان دهنده عقب ماندگی ما در بخش قالب سازی است| چین ۲ روزه قالب تحویل می دهد
بکتاش می گوید: اینکه نتوانسته ایم در تولید تجهیزات آبیاری های نوین حرفی برای گفتن داشته باشیم عمدتا به این دلیل است که ما دانش اولیه را نداریم یا اگر داریم شرایط تولید اش را در داخل نداریم؛ به این معنا که واحدهای قالب سازی قوی نداریم. یا اگر توان ساخت داشته باشند، ساخت یک قالب حدودا ۴ ماه طول می کشد و این خود عقب افتادگی ما را در حوزه قالب سازی نشان می دهد. در حالی که کشوری مانند چین نهایتا ظرف ۲ روز قالب مورد نظر را تحویل می دهد.

او می گوید: از دیگر مسائل پیرامون تولید تجهیزات روشهای آبیاری در ایران بحث عدم وجود نیروی ماهر و تخصصی در این بخش است. به طوری که اگر بخواهیم به نیروهای کاری این حوزه از یک تا ۱۰ نمره بدهیم در حد ۳ تا ۴ هستیم. ؛ یعنی نیروهای تخصصی که مختص حوزه تولید تجهیزات آبیاری های قطره ای باشد بسیار کم است.

این تولید کننده لوازم آبیاری گلخانه ای با تاکید بر اینکه  ۸۰ درصد کار تولید چالش است و اصلی ترین آن بحث تامین مواد است می گوید: به این ترتیب برای باقی ماندن در بازار رقابت الان فقط مجبوریم از حاشیه سود کم کنیم و این فرصت و توان خرید را به کشاورز بدهیم تا بتواند از تجهیزات ما خریداری کند.

کد خبر: ۱۲۶٬۵۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کاربرجدید IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      0 1
      به جاش تو دزدی و کلاهبردای و غارت بیت المال از کل دنیا جلو افتادیم